Σάββατο 31 Ιουλίου 2021

Τα κορίτσια με τα "κομπινεζά" και τα παιδιά με τα μαγιό.

 Κάθε καλοκαίρι, εκεί στην άκρη της Κρεμάλας, στα βράχια που οδηγούσαν στον μικρό μώλο, έβλεπες παρέες παρέες, ηλικιωμένες γυναίκες να κάνουν μπάνιο φορώντας μαύρα κομπινεζόν.

Συνοδευόταν δε, από μεγάλο ψάθινο καπέλο δεμένα από πάνω με μαντήλι. Το τι γέλια κάναμε εμείς τα μικρά που τρέχαμε , σαν να πετούσαμε πάνω στις πέτρες μέχρι να πάμε στον μώλο και να αρχίσουμε τις βουτιές, δεν λέγεται! Όταν καμιά φορά τις ρωτούσαμε, "Γιατί δεν φοράτε μαγιό, θα ήταν πιο άνετο" μας ερχόταν η πληρωμένη απάντηση, "Δεν θέλουμε να σιχάνουμε τον κόσμο παιδί μου!"

Ατάραχες, αργόπλεκαν τα χέρια στα ρηχά, μιας και δεν ήξεραν καν μπάνιο, αντάλλαζαν τις κουβέντες της καθημερινότητας και ανάμεσα τους άκουγες και το κλασσικό, "Του πειραντά τις κλήρες, πως τρέχουν έτσι, θα χτυπήσουν και ποιος τα πάει στην μάνα τους μετά".



Περνούσαμε από πλήρη σκανάρισμα γιατί έπρεπε να θυμηθούν ποιανού είμαστε, αν είναι κάποιος μεγάλος μαζί, γιατί, "Τίνους πράματα μαθές κορίτσι πράμα μόνο του" και όλα αυτά χαλαρά χωρίς βιασύνη γιατί είχαν πια αναθέσει τις ευθύνες της καθημερινότητας στις κόρες η στις νύφες. Πιο πέρα οι νεότερες κυρίες ,γύρω στα πρώτα άντα με τα μοντέρνα σκουφάκια θαλάσσης, κολυμπούσαν στα βαθιά και οι γιαγιές , θαύμαζαν τα "ευρωπαικά" μαγιό. 



Οι φωτογραφίες ίσα ίσα είχαν προλάβει να γίνουν έγχρωμες , σαν τα μαγιό μας και τις πετσέτες μας που ρίχναμε γύρω στον λαιμό και κατηφορίζαμε χωρίς καν σαγιονάρες προς την θάλασσα. Όλη η γειτονιά ,αγόρια και κορίτσια χωρίς έννοια για τις "Βλαβερές ακτίνες του ήλιου" ,χωρίς αντιλιακά, χωρίς καρεκλάκια και ξαπλώστρες , γεμίζαμε την αμμουδιά και ζωηρεύαμε την θάλασσα με τις φωνές μας και τις βουτιές.

Εμείς τα Καρυστινά παιδιά που μέναμε από την δυτική πλευρά της πόλης ,δεν πηγαίναμε στο Κοχύλι παρά πολύ αργότερα. Η γειτονιά μας ήταν η Κρεμάλα, δηλ εκεί που ήταν το Αρχιπέλαγος, και η παραλία που στρίβει προς τα Οβρέικα. Η ανατολική πλευρά ανήκε σε όσους κατοικούσαν σε εκείνες τις γειτονιές και από ότι είχαμε ακούσει, τότε στα πρώτα χρόνια του 70, εκεί συνήθιζαν να πηγαίνουν οι "Αθηναίοι". Όπου "Αθηναίοι", όσοι ερχόντουσαν για διακοπές και όσοι Καρυστινοί επέστρεφαν για το καλοκαίρι. 

Πολλά λέγονται και γράφονται για την ανατροφή και το πόσο σημασία έχει για ήθη και τις εντυπώσεις και την συμπεριφορά των ανθρώπων. Εμείς που μεγαλώσαμε στις γειτονιές της Καρύστου γεννημένοι στα πρώτα χρόνια του 60, παίζαμε μέχρι τελικής πτώσης στους πρώτα χωμάτινους δρόμους και μετά ασφαλτοστρωμένους, λιώναμε στο κολύμπι, γεμίζαμε τους δρόμους με μπάλες και ποδήλατα μέχρι που άρχιζαν οι μαμάδες να φωνάζουν τα ονόματα μας για να "μαζευτείτε πια! Δεν χορτάσατε ακόμα", και όταν αποφασίζαμε να " μαζευτούμε", μπορεί να έπρεπε να υποστούμε και την λιγούνα..την πιο γνωστή παιδαγωγό εκείνων των χρόνων. 

Μέχρι την άλλη μέρα που αν δεν "έπαιρνε ο Θεός τον κόσμο" από τον αέρα, μας περίμενε μια άλλη μέρα καλοκαιρινού παιχνιδιού ,ενός παιχνιδιού που άρχισε να μειώνεται δραματικά όσο προχωρούσαμε στην εφηβεία.




Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021

Παράταιροι αλλά όχι ξεχασμένοι. Μπαταρόλος και Νικολάκης

 " Μαύρη γίδα άσπρο γάλα, γίνεται?"

"Σαγιονάρα με τακούνι" "Καναπίτσα με λεμόνια" , και άλλα τέτοια έλεγε ο Μιχάλης με το παράνομα, Μπαταρόλος. Ένας άνθρωπος που πουλούσε ψάρια αν θυμάμαι καλά στις δεκαετίες 70 και 80 και προκαλούσε άφθονο γέλιο σε όλη την αγορά.

Γυρνούσε από δρόμο σε δρόμο και πολλοί του έπιαναν εξ επίτηδες την κουβέντα για να προκαλέσουν την αντίδραση του που μετά από στόμα σε στόμα, έφτανε σε όλα τα αυτιά σε κάθε μαγαζί και κάθε πελάτη.

Ήταν από τις μορφές που βλέπεις στα έργα για να δώσουν το κάτι που θα κάνει τον θεατή να γελάσει γιατί ο καημένος έλεγε τις απορίες και τα αποθεύγματα ενώ προχωρούσε στον δρόμο λέγοντας ξανά και ξανά τον συλλογισμό του.

Μπορεί ο  Μπαταρόλος, -χωρίς άλλα στοιχεία-, να μας έκανε να γελάμε, ο Νικολάκης όμως μας έκανε να λυπόμαστε.

Ο Νικολάκης, ήταν ένας μπεκρής. Τον είχε αφήσει η γυναίκα του και εκείνος το είχε ρίξει στο κρασί από την στενοχώρια του. Τον βοηθούσε η γειτονιά του και του πήγαινε φαγητό και ότι λίγο χρειαζόταν για να ζήσει, και εκείνος συνέχεια λυπημένος περιδιάβαινε τους δρόμους της αγοράς μέχρι τρεκλίζοντας να αρχίσει την ανηφόρα για το φτωχικό του.

Αν τύχαινε στο σχόλασμα του Δημοτικού, τότε περνούσε δύσκολα. Σκληρά τα παιδιά και άπονα σε τέτοιους ανθρώπους, γελούσαν και τον έσπρωχναν η τον απόδιωχναν αν τύχαινε και είχε πέσει στο πεζοδρόμιο. 

Ήταν τόσο κρίμα πράγματι, μια πεταμένη ζωή άδικα για μια σκληρή γυναίκα και μια χαμένη αγάπη.

Ο Μπαταρόλος και ο Νικολάκης ήταν δυο μορφές της Καρυστινής αγοράς και δεν έκαναν σε κανέναν πάρα πάνω εντύπωση, ούτε ο ένας ούτε ο άλλος .Μόνο τώρα, τόσες δεκαετίες μετά, έρχονται οι εικόνες τους  μαζί με τις αναμνήσεις σαν ένα μέρος της ζωής της αγοράς , μιας αγοράς που τότε ήταν όλη όλη 3,4 δρόμοι.

Μάλιστα για τον Νικολάκη είχε γραφτεί και τραγούδι!



Η νοικοκυρές στην Κάρυστο από κάποτε μέχρι τότε.

 

Γεννήθηκα στο 1962 και στην δεκαετία του 70 άρχισα την εκπαίδευση της καλής νοικοκυράς. Όπως όλα τα Καρυστινά κορίτσια, έπρεπε να μάθουμε τα μυστικά της νοικοκυροσύνης και να βοηθάμε στο σπίτι όπου και όπως μπορούσαμε. Φυσικά, το κάθε μάθημα είχε το θεωρητικό και το πρακτικό μέρος.

Στο πρακτικό μέρος, το σφουγγαρόπανο αν είχε φωνή, θα φώναζε γιατί το τρίβαμε με ζήλο πάνω στα μωσαικά και στα πατώματα. Όχι σφουγγαρίστρες! Αυτές ήταν για τις τεμπέλες. Κανένα πάτωμα δεν γυαλίστηκε ποτέ καλύτερα από εκείνες τις δεκαετίες του 70 και του 80. Αργότερα, ακόμα και οι παραδουλεύτρες αρνιόντουσαν να συμμετέχουν σε τέτοιες εξαντλητικές πρακτικές καθαριότητας. Μαθαίναμε να μαγειρεύουμε και με προσοχή να περιμένουμε την επιθεώρηση μαζί με την θεωρία για το τι κάναμε σωστό και τι θα έπρεπε να προσέξουμε την επόμενη φορά. Όχι μόνο το φαγητό αλλά απαραίτητο ήταν να μάθει η κάθε μέλλουσα νοικοκυρά και τα βασικά παραδοσιακά γλυκά. Όπως επίσης, μεγαλώνοντας έπρεπε να μάθει να κάνει γλυκά του κουταλιού όπως κυδώνι, βύσινο, σταφύλι, μελιτζανάκι και άλλα.

Εννοείται ότι η μύηση για την παρασκευή των ζυμαρικών άρχιζε και αυτή νωρίς.Μαζί με τις μητέρες,  τις γιαγιές, τις θείες η τις γειτόνισες, άπλωναν τον τραχανά, έκοβαν τις χυλοπίτες, έτριβαν τον φιδέ, και ανάμεσα σε καφέδες ,γέλια και κουτσομπολιά, οι ώρες περνούσαν όπως θα έλεγαν σήμερα, κάνοντας bonding.

"Η καλή νοικοκυρά φαίνεται από την απλωσταριά", ήταν το πιο συνηθισμένο μοτό και φροντίζαμε να απλώνουμε τα ρούχα στο σύρμα της αυλής τακτοποιημένα και με την σειρά. "Της καλής νοικοκυράς το σπίτι στράφτει" ..

Όλα έπρεπε να στράφτουν ειδικά στις γιορτές. Ολόκληρα νοικοκυριά έβγαιναν στις αυλές για να ασπριστεί το σπίτι, η να πλυθεί από το πάτωμα μέχρι το ταβάνι. Να μεταφερθούν στην αποθήκη τα καθημερινά για να μείνει χώρος για να υποδεχθεί η νοικοκυρά τους συγγενείς και τους καλεσμένους. Να στρώσει το τραπέζι , να απλώσει το καινούργιο ντρομίδι που ίσα ίσα είχε προλάβει η γιαγιά να τελειώσει στον εργαλιό. 

Κόκκινες και μαύρες ρίγες  στο πάτωμα, άσπρες πλεκτές στο χέρι κουβέρτες στα κρεβάτια και στα ντιβανομπάουλα που στολιζόντουσαν για την ημέρα.

Ήταν οι κουβέρτες της "μόστρας", που έδεναν με τις κοφτές κουρτίνες, τα καινούργια κεντήματα και ανάμεσα στα παινέματα για όλα αυτά, ερχόντουσαν καλοδεχούμενα και τα κοπλιμέντα για το νέο φουστάνι που ραβόταν ειδικά για την γιορτή του αντρός της κάθε νοικοκυράς.



Η κόρη φυσικά στον νεροχύτη να ετοιμάζει τον δίσκο, να πλένει τα ποτήρια και τα πιατέλα, και να ετοιμάζει τον δίσκο για τους νέους καλεσμένους. Το ντρομίδι αντικαταστάθηκε με χαλί στην δεκαετία του 70 και η γυαλιστερή τρανταφυλλί φορμάικα μαζί με τα ολοκαίνουργια μωσαικά έμοιαζαν να υπόσχονται ένα αισιόδοξο μέλλον που άφηνε πίσω τις δυσκολίες της νοικοκυροσύνης και γέμιζε την νοικοκυρά με νέα εργαλεία που θα έκαναν την ζωή της πιο εύκολη.

κουβέρτες πλεκτές από την γιαγιά Κούλα.


Είναι απίστευτο το πόσο γρήγορα άλλαζαν όλα! Μπήκε στην ζωή μας η τηλεόραση και η τζαμαρία γέμιζε καρέκλες για τον απογευματινό σινεμά..Η γειτονιά έπαιζε πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινή ζωή  και ήμουν τυχερή, πάρα πολύ τυχερή που μεγάλωσα σε μια γειτονιά με τόσο καλούς ανθρώπους που τους αγαπούσα πάρα πολύ.  Γέλια, καφέδες , κεράσματα και απόλυτη ησυχία όταν ήταν η ώρα του Άγνωστου Πόλεμου. Η νοικοκυρά άρχιζε σιγά σιγά να βρήσκει χρόνο για τον εαυτό της, να ξεκουραστεί από το να ανάβει το καζάνι για να πλύνει.  Στο πατρικό μου ακόμα θυμάμαι το τζάκι, το βαρέλι με το νερό και το βαρέλι για το πετρέλαιο για την ξυλόσομπα. Ποιος να μας το έλεγε ότι είμαστε στο τσακ να την ξαναβάλουμε!!

Όσο πιο πολύ ελευθερωνόταν η νοικοκυρά, τόσο πιο πολύ έβρισκε δουλειά εκτός σπιτιού και όλο και περισσότερες γυναίκες άρχισαν να έχουν κάποια επαγγελματική ιδιότητα. Τα νέα κορίτσια, που ακόμα και στην δεκαετία του 70 κάθε καλοκαίρι πήγαιναν μαθητευόμενες σε κάποια μοδίστρα η αναλάμβαναν τις δουλειές -μιας οι μητέρες εργαζόντουσαν κάπου αλλού- η ασχολούνταν με τα περιβόλια η τα ζώα τους, άρχισαν να αμφισβητούν τον πατροπαράδοτο ρόλο τους και πολύ πολύ γρήγορα, ούτε καν σε μια δεκαετία τα πράγματα άλλαξαν τελείως. Τα περιβόλια χάθηκαν και τα δυόροφα του 70 γέμισαν τους δρόμους πριν παραδοθεί η πόλη στις άσχημες πολυκατοικίες. 

Δεν χρειάστηκε παρά να φτάσουμε τα πρώτα χρόνια του 90 για να εγκαταλήψουν οποιαδήποτε υποχρεωτική ενασχόληση με το νοικοκυριό, αρκεί να διαβάζουν για μια ποθητή θέση σε κάποια υπηρεσία η το όνειρο μιας μεγάλης καριέρας.

Όμως η γενιά η δική μου ,που μεγάλωσε στην γειτονιά μου και στις μικρές γειτονιές της τότε Καρύστου με τις μονοκατοικίες  τα νεοκλασσικά και τους κατοίκους που πιστεύαμε ήταν εκεί από πάντα, ακόμα έρχονται στιγμές που νιώθουμε ενοχές αν καθόμαστε και δεν κάνουμε κάτι παραγωγικό, ακόμα αντηχεί στο μυαλό μας η φωνή της γιαγιάς, 'Τι κάθεσαι σαν την αποζυμώστρα! Δουλειά δεν έχεις να κάνεις?"  Για να ακολουθήσει η σειρά των αναμνήσεων του πόσο μακριά ήταν το πηγάδι, που φύλαγαν την στάμνα δίπλα στο τζάκι, πότε φούρνιζαν το ψωμί και πότε έκαναν μπάνιο  στην σκάφη στο κατώι... "Τώρα! Όλα τα έχετε είστε και κουρασμένες!" 

Η αλήθεια είναι ότι δεν είχες και πολλά να πεις σε μια γυναίκα που δεν την προλάβαινε κανείς στις δουλειές γιατί η κυρά Κούλα η Σαραβανάκαινα ήταν μεγάλη μορφή. 

Η ζωή της νοικοκυράς έχει αλλάξει αλλά η αλλαγή σε εκείνες τις δεκαετίες του 70 και του 80 ήταν καταιγιστικές . Το να σε αποκαλούν "Καλή νοικοκυρά"  ήταν τίτλος τιμής που αντιστοιχούσε σε δεξιότητες αλλά και συμπεριφορά. Τήρηση κανόνων συμπεριφοράς προς την οικογένεια και την μικρή κοινότητα της γειτονιάς όπως και της ευρύτερης οικογένειας. Η νοικοκυρά, είχε την δική της ξεχωριστή υψηλή θέση στο σπιτικό της και σε καμιά περίπτωση δεν ήταν "δούλα" . 

Μπορεί να έλεγε  ότι "Αυτές είναι υποθέσεις των αντρόνε" αλλά ήταν μέρος των διακριτών ρόλων και αν το καλοσκεφτεί κανείς, πραγματικά δεν προλάβαινε να ασχοληθεί με τίποτα άλλο από όλες αυτές τις υποχρεώσεις. 


"Άλλαξε ο κόσμος παιδάκι μου και πια δεν τον γνωρίζω" συνήθιζε να λέει η γιαγιά μου όταν ήταν  κοντά στα 90 και αναρωτιέμαι αν φτάσω ποτέ στην ηλικία της , αν θα έχει μείνει τίποτα να αναγνωρίζω..




Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021

Αθάνατα σεμέν και κεντήματα!

Δεν υπήρχαν "άεργα" χέρια τις προηγούμενες δεκαετίες. Από το πρωί μέχρι την ώρα του ύπνου, τα χέρια δούλευαν πάνω σε κάτι. Η δημιουργία του στολισμού του σπιτιού ήταν δουλειά της νοικοκυράς και έπλεκε και κεντούσε σεμέν, τραπεζομάντηλα, καρέ , κλπ.
Ακόμα και οι δίσκοι κεράσματος,  είχαν τα δικά τους πλεκτά που έδειχναν την προκοπή και την νοικοκυροσύνη της οικοδέσποινας.
Λεπτοκαμωμένα και διάφανα καλλιτεχνήματα που ήταν μέρος της προίκας  της κόρης η οποία με την σειρά της , έπρεπε να δημιουργήσει τα δικά της και για τις δικές της κόρες.


Το κέντημα και το πλέξιμο, είναι σήμερα αγαπημένο χόμπυ και όχι ανάγκη. Πάρα πολλά περιοδικά και σελίδες στο ίντερνετ, αναβιώνουν και περνούν την μορφή αυτή της τέχνης στις νεότερες γεννιές. Ακόμα και την σαίτα, που τόσο εντύπωση μου έκανε στα χέρια της θείας Θοδώρας, μπορεί κάποιος να την μάθει απλά ανοίγοντας τους ανάλογους συνδέσμους.


Τα Καρυστινά σπίτια στολιζόντουσαν στις γιορτές με καινούργια περίτεχνα κεντήματα που θα εντυπωσίαζαν τους καλεσμένους και θα γεννούσαν αισθήματα θαυμασμού για την δεξιότητα της κεντήστρας.
Με τρόπο οι άλλες κυρίες γύριζαν το κέντημα από την ανάποδη. Εκεί φαινόταν και η λεπτοδουλειά, και η σωστή τέχνη. "ΩΩΩ, δεν ξεχωρίζεις την καλή από την ανάποδη!" άκουγες και κέρδιζες το περήφανο χαμόγελο της νοικοκυράς.
Ήταν χρέος κάθε Καρυστινής μάννας να μάθει το κορίτσι της να κεντά. Το είχαμε και μάθημα στο δημοτικό. Πέρασαν δεκαετίες για να αναδειχθεί η θεραπευτική δράση στην ψυχολογία της διαδικασίας του κεντήματος και να βρεθεί ξανά στην ζωή μας σαν χαρά και όχι σαν υποχρέωση.
Τα κεντήματα της προίκας  και οι αναμνήσεις των σκυμένων γυναικών με προσήλωση πάνω στο πανί, η στον καμβά, η στο νήμα για να μην χάσουν το μέτρημα ανάμεσα σε κουβέντες στις αυλόπορτες το καλοκαίρι συνοδεύουν τις καλοκαιρινές εικόνες της παλιάς Καρύστου.



 

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΥΡΕΣΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ.

 ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΥΡΕΣΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ.



Η βιβλιοθηκάριος του Γιοκαλείου Ιδρύματος μου έκανε την χάρη και συνένταξε έναν κατάλογο με ότι υπάρχει στην βιβλιοθήκη μας και αφορά την λαογραφία, την ιστορία και την παράδοση της Νότιας Καρυστίας.


1. ΑΡΧΕΙΟ ΕΥΒΟΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ. 40 τόμοι!

2. ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ ΣΤΑΜΑΤΗΣ. "Ας γνωρίσουμε την Κάρυστο" Το βιβλίο έρχεται σε δύο τόμους. Ο Α΄το 1996 και ο Β' τόμος το 1998. Επίσης ο κ.Παπαμιχαήλ έγραψε το βιβλίο "Μεταχριστιανική Κάρυστος" το οποίο εκδόθηκε το 2002.

3. ΓΟΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Α. ' Ιστορία της Νήσου Εύβοιας" 1930.

4. ΠΑΠΑΧΑΤΖΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Γ. "Δοκίμιον του Γλωσσικού Ιδιώματοσ Καρύστου και των Πέριξ"1915.

5. ΠΑΝΕΥΒΟΙΚΟ ΛΕΥΚΩΜΑ. "Εύβοια-Σκιάθος- Σκόπελος- Σκύρος" 1933.

6. ΓΛΥΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Β. "Η Καρυστία και η Σκύρος μέσα στον Χρόνο" 1998. Και το βιβλίο " Ο Λαικός Πολιτισμός της Καρυστίας και της Σκύρου" 2000.

7. ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑΝΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Κ."Ιστορία της Καρύστου" 1947

8. ΙΩΑΝΝΑ ΜΟΥΤΣΗ-ΣΤΑΜΠΕΛΟΥ. "Καρυστινό Ανθολόγιο" 2003. Το βιβλίο το βρίσκεται στην αγορά και στα Αγγλικά. Η κ.Μούτση επίσης εκδίδει το περιοδικό ΣΤΗΝ ΗΧΩ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ. Μπορείτε να έρθετε σε επαφή μαζί της στην σελίδα της στο facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100008219970029


9. ΜΑΙΡΗ ΚΑΒΒΑΔΑ-ΤΡΙΜΠΑΛΗ "Εν Αετώ" Το βιβλίο είναι διαθέσιμο και μπορείτε να έρθετε σε επαφή με την κ.Τρίμπαλη στην σελίδα της στο facebook. https://www.facebook.com/maria.kabbada.1


10.  ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΚΑΣ Π.   Α. "Οι Αρβανίτες και το Αρβανίτικο Τραγούδι στην Ελλάδα. Έρευνα στην Νότια Εύβοια" 1978.   Β. "Μουσικά όργανα και Λαικοί Οργανοπαίχτες στην Ελλάδα : Nότια Εύβοια και Σκύρος" 1975.   Γ. "Αρβανίτικα τραγούδια του Καβοντόρου" .

11. ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΕΤΡΟΣ Κ. "Ιστορικά Λαογραφικά της Καρύστου ΓΑ" 199? Επίσης, "Συλλογή Αρβανίτικων Παροιμιών στην Καρυστία"1997.

12. MICHELLE AVEROFF . "Μαρούλα ντ Αραγκόν-  Η κυρά της Καρύστου." 1962

13.  ΝΙΤΣΑ ΤΖΩΡΤΖΩΓΛΟΥ " Ο Ιππότης της Λευτεριάς" 1989

14.  ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΚΑΣ Π. "Ντελάληδες . Έρευνα και χρονικό" 1983

15. ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΟΥΤΗΣ - 2 βιβλία. " Ο Παρασκευάς : Kαρυστινές αναφορές και θρύλοι" 1988. " Ο Παρασκευάς Β- Δικοί μας άνθρωποι- δικοί μας τόποι" 1995.

16. ΤΑΣΟΣ ΖΑΠΠΑΣ. " Ευβοικά ΤΑ1959 - ΤΒ1978 - 3 Τόμος ΤΓ1984.

17. ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΚΑΣ Π. "Κάστρα,ταξίδια στην Ελλάδα του θρύλου και της πραγματικότητας" ΤΟΜΟΣ Ε 1995  . " Κάστρα του Εικοσιένα:  Έντεκα χρονικά από τις μεγάλες ώρες των κάστρων τα χρόνια του Αγώνα."

Φυσικά υπάρχουν και άλλα βιβλία που αναφέρονται στην Μυθολογία, στην Αρχαιολογία, στην Ιστορία, και στο Όρος Όχη.  Όμως σε αυτόν τον κατάλογο σίγουρα όλοι μας μπορούμε να ρίξουμε μια ματιά σε όσα φανταζόμασταν για πάντα χαμένα.


Το κτίριο  όπου στεγάζεται η Βιβλιοθήκη μαζί με το Αρχαιολογικό μας Μουσείο και φιλοξενεί μια αίθουσα εκδηλώσεων η οποία είναι πια πολύ μικρή για το μέγεθος του πληθυσμού και τις καλλιτεχνικές ανάγκες της πόλης. Είναι ΔΩΡΕΑ του Νικολάου Γιοκαλά και ανεγέρθη το 1959. Μέρος της δωρέας είναι και το Καταφύγιο στην Όχη.

Θα πρέπει να θυμίσουμε ότι η Βιβλιοθήκη μας διαθέτει 17000 τόμους και ανάμεσα τους, πάρα πολύ σπάνιες εκδόσεις. Ξεκίνησε την λειτουργία της το 1973 και τον Οκτώβριο του 2017, ξεκίνησε την λειτουργία της παιδικής βιβλιοθήκης.  Ένας φάρος πολιτισμού και γνώσης που σίγουρα πρέπει να αναδειχθεί η σημασία της περισσότερο μέσα στην κοινωνία.


ΕΤΟΣ 1945.- ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΑΓΩΤΟ ΣΤΗΝ ΚΆΡΥΣΤΟ. !

 


Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
ΕΤΟΣ 1945.- ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΑΓΩΤΟ ΣΤΗΝ ΚΆΡΥΣΤΟ. !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-Τάχουμε ξαναπεί.! Τον καφέ τον πίνεις στο σπίτι το πρωί μόνο για να ξυπνήσεις.! Εδώ στην Κάρυστο αν θέλεις να απολαύσεις τον καφέ πηγαίνεις παραλία γιατί ο καφές- για να είναι καφές- θέλει θέα, θέλει να αγναντεύεις την θάλασσα και ας την βλέπεις κάθε μέρα..
-Το ιδανικόν βεβαίως είναι ο καφές να συνοδεύεται από μια καλή παρέα. Αν η παρέα είναι γυναίκες ενημερώνεσαι λεπτομερώς όχι μόνο για τα πρόσφατα κοινωνικά συμβάντα της ευρύτερης Καρυστίας αλλά πολλάκις και των "μελλόντων γενέσθαι" καθόσον, ως γνωρίζετε, ο καφές σερβίρεται σε φλιτζάνι...Αντιθέτως αν η παρέα απαρτίζεται από άνδρες, και μάλιστα κάποιας πεπερασμένης ηλικίας, τότε γίνεται αναδρομή στο βαθύτερο παρελθόν, πολύ προτού γεννηθείς, και έκπληκτος ανακαλύπτεις και μαθαίνεις γεγονότα και πράγματα που θα τα ζήλευε και μια.. αρχαιολογική σκαπάνη..!
Έτσι λοιπόν τις προάλλες, κατά τις 12 το μεσημέρι- έτυχε στου Φίλιππας- έπινα τον δεύτερο πρωινό καφέ, αυτόν της απόλαυσης, με δίπλα μας μια καλή παρέα παλιών συνταξιούχων. Ο Βαγγέλης ο Βερούχης, ο Χαρίλης ο Μπούσουλας, ο Αντώνης ο Απάτης (συγνώμη Γεωργίου), ο Θανάσης ο Νόβας και τινες άλλοι με εξαιρετικές γνώσεις και μνήμη.!
Αγόρευε ο Χαρίλης ο Μπούσουλας με θέμα : "Το Πρώτο Παγωτό που ήρχε στην Κάρυστο το 1945".!
-Ήτανε καλοκαίρι του 45, μετά τον πόλεμο. Βγήκε στην Κάρυστο ο Μητσουλιός ο Ντελάλης από Τετάρτη και κάθε μέρα ενημέρωνε :"Το Σάββατο το βράδυ στο καφενείο του Σταύρου Κακλαμάνου θα προσφέρεται και Παγωτό".!! Το καφενείο του Κακλαμάνου, απέναντι και νοτιοδυτικά της πλατείας, ήταν ένα από τα ΙΝ τότε μαγαζιά, το μοναδικό που είχε μπιλιάρδο, ονομαστό για τα παραδοσιακά γλυκά κουταλιού τε και ταψιού, και τόπος συνάντησης της τότε Καρυστινής Ελίτ.!
Πρωτοπόρος ο Κακλαμάνος.! Παγωτό εκ της Πρωτευούσης, εξ Αθηνών.! Το πρώτο Παγωτό στην Κάρυστο.! Κοσμικόν γεγονός.!
Έτσι το Σαββατόβραδο βάλανε τα καλά τους οι Καρυστινοί για τις καθιερωμένες βόλτες πάνω-κάτω στην πλατεία αλλά και για το παγωτό στο καφενείο του Κακλαμάνου όπου εγένετο το αδιαχώρητο λόγω της κοσμοσυρροής.!
Και επειδή στην ελεύθερη οικονομία της αγοράς ισχύει ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης, κρίθηκε από πολλούς ευκατάστατους απολύτως δικαιολογημένος έως και επιβεβλημένος ο τριπλασιασμός της προαναγγελθείσης από τον Ντελάλη Μητσουλιό τιμής παγωτού.!
Στην πλειονότητα των Καρυστινών όμως επικράτησε η συνετή σκέψη.." Πω πώω..πανάκριβο..πιο ακριβό απο 2 οκάδες κρέας μαζί με τις πατάτες..! Άσε ρε..ποτέ μη σώσω και φάω παγωτό.."!
-Μ΄αυτά και μ΄αυτά πρόλαβαν μονάχα καμιά 200ριά τυχεροί..γιατί σώθηκαν τα παγωτά..!
Οποία τύχη και χαρά για τους προλάβοντες και οποία ατυχία και απογοήτευσις για τους μη προλάβοντες.!
Αλλά τι τάχουμε..τα αρχαία ρητά.! "Μηδένα προ του τέλους μακάριζε"
Διότι σε λίγο έγινε το αδιανόητο καθόσον ανετράπησαν άρδην τα δεδομένα....Όσοι προλάβοντες τυχεροί γεύθηκαν παγωτό ξαφνικά αισθάνθηκαν άσχημα κοιλιακά μηνύματα που ήσαν προάγγελος της μοναδικής, στην ιστορία της Καρύστου μέχρι τις μέρες μας, ομαδικής Καρυστινής διάρροιας (κατ΄άλλους κόψιμον).! Εικάσθη δε.. εκ δηλητηριάσεως.!
Έτσι λοιπόν εκ του μη όντος δημιουργήθηκε μέγας πανικός λόγω του επείγοντος του θέματος, όπου δυστυχώς παραμερίσθηκε και η γνωστή Καρυστινή ευγένεια περί προτεραιότητος, όταν έτρεχαν όλοι μαζί, συν γυναιξί και τέκνοις,πατείς με πατώσε,σαν τρελοί "για όπου νάναι" για να προλάβουν την εκτόνωση του φαινομένου...!
-Φυσικά και ήταν ένα απρόσμενα πρωτόγνωρο ευχάριστο θέαμα για τους κάνοντας βόλτες στην πλατεία αλλά και για τους πολλούς που ευτύχησαν τελικώς να μην γευθούν παγωτό, και που τώρα κρατούσαν και αυτοί την κοιλιά τους, όμως από το πολύ γέλιο, το οποίο επ΄ουδενί θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ...χαιρέκακο..!
Φημολογείται μάλιστα ότι τότε, από κάποιο γλυτώσαντα, εφευρέθηκε το σοφόν Καρυστινόν απόφθεγμα " Ρε..κάθε εμπόδιο..για καλό".!
-Την δε επομένη στην περιοχή πέριξ της πλατείας, όπως και στην παραλία από το Μπούρτζι μέχρι το Καρνάγιο επλανάτο μια αδιόρατη άσχημη μυρουδιά ως αδιάψευστη επιβεβαίωση αυτής της ομαδικής Καρυστινής διάρροιας.!
Χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση επιφανούς και σημαίνοντος προσώπου, αξιωματούχου της Καρυστινής κοινωνίας.." Πρώτη φορά στην ζωή μου αισθάνθηκα τέτοια ντροπή και ηδονή ανακούφισης .. ταυτόχρονα.".!
-Πράγματι, μπορεί τότε πολλοί Καρυστινοί να χ@στηκαν πάνω τους αλλά συγχρόνως σοφά τονίσθηκε και η ευχάριστη, κοινώς αποδεκτή, πλευρά του συμβάντος.."Κανείς δεν πέθανε.. χαλασμένο παγωτό ήτανε.. για σκέψου.. να ήτανε κόλλυβα χαλασμένα..".!!
Αυτό ήτανε το Πρώτο Παγωτό που ήρχε στην Κάρυστο εν έτει 1945.!
-Τάδε έφη ο κύριος Χαρίλης Μπούσουλας, παιδί τότε το 45, που του έμεινε χαραγμένη πληγή στην μνήμη του ότι δεν υπήρχαν χρήματα για να πάρει παγωτό..

"Ο Ιππότης της λευτεριάς" Παιδικό βιβλίο για τον Λικάριο στην βιβλιοθήκη Γιοκαλείου Ιδρύματος

Στην βιβλιοθήκη του Γιοκαλείου Ιδρύματος θα βρείτε πλούσια βιβλιογραφία για την ιστορία, την λαογραφία και την λογοτεχνία που έχει σχέση με την περιοχή μας και την ιστορία της. Η κ.Ζωζώ, είναι πάντα πρόθυμη και εξυπηρετική να σας βοηθήσει. Η βιβλιοθήκη λειτουγεί και σαν δανειστική. Καλές καλοκαιρινές αναγνώσεις.

 

Καλλιτεχνικό πάρκο Vivarte Nature. Δράσεις για ανάδειξη του πολιτισμού και της ιστορίας της περιοχής.

Στο καλλιτεχνικό Πάρκο Vivarte Nature, έχουμε περάσει πολύ όμορφες στιγμές. Έχουμε δει υπαίθριες εκθέσεις ζωγραφικής και εικαστικών, έχουμε δει να αναβιώνουν παραδοσιακά επαγγέλματα, έχουμε χορέψει και ακούσει ακόμα και τραγούδια από την λεκάνη της Μεσογείου, να ανταλλάσονται οι στίχοι με σφυριές.
Με συνεχείς προσπάθειες έχει αναδειχθεί η περιοχή του Γιαννιτσίου και έχουν γίνει προσπάθειες για να αναδειχθεί η ιστορία της περιοχής.
Mέχρι και την εμφάνιση του covid-19 υπήρχε έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα που ελπίζουμε να συνεχιστεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.




0:37 / 3:34
To Κέντρο Τέχνης sp VivArte και η Τοπική Κοινότητα Γιαννιτσίου σας καλούν στην Γ’ Δράση της Grecoacte
«Θρύλοι και Κάστρα του Αιγαίου» .
Την Κυριακή 23 Ιουνίου 20:30 στην παραλία Γιαννιτσίου στην Ν. Εύβοια θα ζήσουμε κάτι μοναδικό.
Δεν θα είναι beach party θα έχει όμως μουσική, δεν θα υπάρχει πίστα θα μπορούμε όμως να χορέψουμε. Κάτω από το φως των αστεριών, το Κάστρο της Φυλάγρας θα αφηγηθεί τους θρύλους και την ιστορία του. Ταξιδέψτε μαζί μας σε μια μοναδική απόδραση στον χώρο και στον χρόνο. Ελάτε να ανακαλύψουμε την χαμένη Ευβοϊκή πόλη των Κοίλων, να χτίσουμε μαζί ένα αληθινό σενάριο για τον τουρισμό εξερεύνησης στο νησί μας.


 Νότια Εύβοια, προορισμός τέχνης και πολιτισμού.

Με χαρά υποδεχτήκαμε την Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου την ομάδα Όμιλος-Φίλων Βουνού-Θάλασσας Ήταν μεγάλη έκπληξη για εμάς να μοιραζόμαστε τις πνευματικές μας αναζητήσεις με τόσους πολλούς ανθρώπους. Διαπιστώσαμε ότι όσοι περπατούν τη φύση έχουν ενα ιδιαίτερο εσωτερικό κόσμο. Ελπίζουμε περνώντας το δύσβατο μονοπάτι στη θέση ΤΡΟΧΑΛΙΑ και αντικρίζοντας τα κύματα της μοναδικής παραλίας του Αγ. Δημητρίου, να τους βοηθήσαμε να απαντήσουν στο ερώτημα της ημέρας: ποια είναι η σημειολογία του περιπατητή; Ελπίζουμε να τους εχουμε σύντομα κοντά μας

Ο Βασίλης Ηλιόπουλος πρόσθεσε 30 νέες φωτογραφίες στο άλμπουμ: ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ VIVARTE NATURE 20.9.2020.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ VIVARTE NATURE
Σύντομη φωτογραφική παρουσίαση του Κέντρου Τέχνης που βρίσκεται σε απόσταση τεσσάρων περίπου χιλιομέτρων από το χωριό Γιαννίτσι (Ν.Α. ΕΥΒΟΙΑ) σε ερημική περιοχή με εκπληκτική θέα. Στο Κέντρο Τέχνης έχουν τοποθετηθεί εκθέματα που αναπαριστούν τον φυσικό τρόπο ζωής των κατοίκων της περιοχής κατά τους παρωχημένους χρόνους. Σήμερα η περιοχή είναι έρημη. Εξαιρετική ξενάγηση από τους δημιουργούς του πάρκου κύριο Γιώργο Τσιντανέλη και την κυρία Σάντρα Πος Καρέρας. Η επίσκεψη έγινε με τον Ο.Φ.Β.Θ σε συνδυασμό με πεζοπορική δραστηριότητα την περιοχή.

Vivarte: μια πρόταση ανάπτυξης

Vivarte Nature

Στις 17/6/2017 άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό το θεματικό πάρκο Vivarte Nature που βρίσκεται στην τοποθεσία Δρογκάρι6 χμ. από το Γιαννίτσι.

Πρόκειται για ένα υπαίθριο χώρο στις απόκρημνες ακτές του Καβοντόρου που περιλαμβάνει έργα σύγχρονης τέχνης και κατασκευές που εμπνέονται από τη φύση και τη παράδοση της περιοχή μας. Ο επισκέπτης καθώς κινείται στα διαφορετικά επίπεδα του χώρου, αντικρίζει τρισδιάστατες αναπαραστάσεις με σκηνές  από την παράδοση του τόπου μας, την αρχαία τραγωδία, το  μύθο κ.α.

Εκτός από τις μόνιμες καλλιτεχνικές κατασκευές, παρακολουθήσαμε και ζωντανές αναπαραστάσεις όπως η ΄Ηρα στο Δρακόσπιτο, το χτίσιμο της πέτρας με τη συνοδεία ντόπιας μουσικής, το κούρεμα των προβάτων και η υφαντική με αργαλειό, ζωγραφική αποτύπωση του καβοντορίτικου χορού την ώρα που γινόταν ο χορός. Στο τέλος ο εμπνευστής του Vivarte μας οδήγησε στο μονοπάτι των μουσών και των νυμφών του δάσους με διάθεση να φανταστούμε τα μυθικά πλάσματα της αρχαιότητας που ζούσαν και προστάτευαν ξεχωριστά μέρη όπως το Δρογκάρι.

Φύγαμε από το Vivarte έχοντας πάρει μια αναπάντεχη εμπειρία και ένα πολύτιμο μάθημα: οι δημιουργοί του θεματικού πάρκου κατάφεραν μέσω της τέχνης τους να εκπλήξουν τον επισκέπτη και να  προκαλέσουν το ενδιαφέρον του για τη φύση και τη παράδοση της περιοχής. Με ευρηματικό τρόπο αναδεικνύουν την ταυτότητα του τόπου αυξάνοντας κατακόρυφα το τουριστικό ενδιαφέρον.

Το παράδειγμα του Vivarte φανερώνει ότι η περιοχή μας έχει ανεκμετάλλευτο πλούτο και δυναμικό που συνοψίζεται στην άγρια φυσική ομορφιά, τα αρχαιολογικά ενδιαφέροντα, τα τοπικά προϊόντα,  τα έθιμα και τις τέχνες της παράδοσης. Αυτά χρειάζεται να διαφυλάξουμε και να αξιοποιήσουμε για να πάμε μπροστά.

Προσοχή όμως, γιατί στη στροφή που βρισκόμαστε ελλοχεύει ο κίνδυνος να χάσουμε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου μας μια για πάνα, εάν επιτρέψουμε να μας κάνουν τη μεγαλύτερη αιολική βιομηχανία της χώρας

 

Θανάσης Μπινιάρης

 

Vivarte Nature

TRIBUTE TO THE ELDERLY WOMEN_Friday 31/7 at 11:30 am in the Vivarte Nature estate.
Vivarte respecting the safety measures of holding an event because of the pandemic, has postponed the 4th GRecoACTE which was scheduled for 2020. Instead, in cooperation with the local community of Giannitsi and Pothi of the municipality of Karystos, Vivarte is organizing a meeting, honoring the elderly women, which will be held on Friday 31/7 at 11:30 am in the Vivarte Nature estate.
The title of this event: “Antivoithio (helping each other through exchanging services), a journey into memories”. The aim of the event is to honor these women as the living treasures of a place, while also bringing to the surface values of another era, such as social cohesion, mutual aid, motherhood etc., through their memories.
Our goal is to highlight new ways of promoting a place, while simultaneously paying tribute to the locals and their traditions and culture.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Η VivArte γνωστή για τις δράσεις πολιτιστικού τουρισμού στην Ν. Εύβοια, λόγω της πανδημίας και σεβόμενη τις επιταγές ασφαλούς διεξαγωγής εκδηλώσεων, έχει αναστείλει την προγραμματισμένη για το 2020 διοργάνωση της 4ης GRecoACTE. Οι εκδηλώσεις υπό τον τίτλο treasures of Evia που αφορούσαν την Τουριστική και πολιτισμική προβολή πέντε περιοχών σε Ερέτρια, Κύμη, Δύστο, Στύρα και Κάρυστο, μετεφέρθησαν για το καλοκαίρι του 2021. Για εφέτος όμως, σε συνεργασία με την τοπική κοινότητα Γιαννιτσίου- Ποθίου δήμου Καρύστου, προγραμματίζει για την Παρασκευή 31/7 στις 11:30 πμ στο κτήμα VivArte Nature, μία συνάντηση τιμή και αφιέρωμα στις γυναίκες τρίτης ηλικίας υπό τον τίτλο: “Αντιβόηθιο (αλληλοβοήθεια), ταξίδι στις αναμνήσεις”.
Η δράση σκοπό έχει να αποτελέσει ένα καινοτόμο παράδειγμα σύνδεσης της Εύβοιας με μία νέα αναδυόμενη παγκοσμίως μορφή τουρισμού, αυτής του υπεύθυνου τουρισμού (responsible tourism). Αυτού του είδους ο τουρισμός, λειτουργεί ανταποδοτικά στις τοπικές κοινωνίες και βασίζεται στην προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς, τα ήθη και τα έθιμα, τις δεξιότητες, το αφηγηματικό και ιστορικό απόθεμα των κατοίκων κάθε επισκέψιμης περιοχής. Με αυτό το σκεπτικό, διοργανώνει μία μικρή δράση με μεγάλη όμως συμβολική και πολιτισμική σημασία. Θα μεταδώσει το μήνυμα ότι σε αυτό το ιδιαίτερο νησί και κυρίως στα απομονωμένα χωριά του Κάβο Ντόρο, υπάρχουν ακόμα ζωντανοί θησαυροί άξιοι ανάδειξης και τιμής. Χρυσές κυρίες άνω των 70 από δυο γειτονικά χωριά, θα συναντηθούν για να μας ταξιδέψουν στις αναμνήσεις και τους μόχθους μιας άλλης εποχής ως κόρες, σύζυγοι, μητέρες και σήμερα γιαγιάδες. θα φέρουν στην επιφάνεια τις χαμένες αξίες μιας άλλης εποχής όπως κοινωνική συνοχή, αλληλοβοήθεια, μητρότητα κλπ. Θα μας εμπνεύσουν παρέχοντας μας το περιεχόμενο για μια άλλη προσέγγιση στην έννοια του πολιτιστικού τουρισμού. Ο προσωπικός μας στόχος είναι να προβάλουμε νέους τρόπους ανάδειξης κάθε τόπου, τιμώντας συγχρόνως τους ανθρώπους, την παράδοση και τον πολιτισμό τους.
Πληροφορίες για το γεγονός στο τηλ.6972211012.


Δείτε τη μετάφραση