Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΡΥΣΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ζ. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΥΡΗΝΙΚΟΥ -ΧΑΛΚΙΔΑ 20 ΜΑΗ 1979

Κυρίες και κύριοι,
Σας καλέσαμε σήμερα στην μεγαλειώδη αυτή συγκέντρωση που είναι γεμάτη πίστη και παλμό, αφού αφήσαμε πρώτα να περάσουν οι άγιες μέρες του Πάσχα, για να σας ανακοινώσουμε ένα σοβαρό, ένα συγκλονιστικό γεγονός για την περιοχή μας. Ότι όλες οι πληροφορίες και οι ενδείξεις καταλήγουν στο σίγουρο συμπέρασμα , πως ο τόπος μας επελέγη τελικά από τους αρμόδιους φορείς της ΔΕΗ της ΕΜΠΑΣΚΟ, και του ΙΓΜΕ για την εγκατάσταση πυρηνικού αντιδραστήρα.
Οι μέχρι σήμερα σκληροί αγώνες μας, τα διαβήματά μας στην Κυβέρνηση και σε όλους τους αρμόδιους , οι μεγαλειώδης και μαχητικές συγκεντρώσεις μας, οι επανειλημμένες διατρανώσεις του δικαίου μας, τα ατράνταχτα επιχειρήματα που παραθέσαμε και που όλα είχαν σαν πόρισμα, σαν συνισταμένη , ότι μια τέτοια εγκατάσταση στην περιοχή μας θα αφανίσει ενδεχομένως η τουλάχιστον θα επιφέρει τον οικονομικό μαρασμό και θα φέρνει συνέχεια σε απόγνωση και απελπισία το μισό πληθυσμό της πατρίδας μας , πέσανε στο κενό.
Και η πάνδημη αντίδραση μας για την επιβίωση μας και το μέλλον των παιδιών μας αγνοήθηκε, δεν υπολογίστηκε καθόλου. Ούτε από την Κυβέρνηση , ούτε από τους άλλους αρμόδιους και με λαφρειά την συνείδηση, χωρίς καθόλου αίσθημα ιστορικής και σοβαρής ευθύνης , αποφασίσανε την εγκατάσταση του πυρηνικού ολέθρου στην χώρα μας και κατά θετικές πληροφορίες , επελέγη η περιοχή μας. 
Όταν όμως αποφασίζεται κάτι το πολύ σοβαρό σε μια ελεύθερη Δημοκρατική χώρα, πρέπει απαραίτητα:
Nα παίρνουν πρώτα πρώτα από όλα τα άλλα την γνώμη αυτών που θίγονται άμεσα, αυτών που τους ενδιαφέρει η απόφαση αυτή.
Στην προκειμένη όμως περίπτωση, σύσσωμος ο λαός της Καρύστου και των γύρω Κοινοτήτων , ο λαός ολοκλήρου της Εύβοιας , ο λαός των Κυκλάδων, ο λαός του λεκανοπεδίου της Αττικής και στο τέλος ολόκληρος ο Ελληνισμός, βροντοφωνούν με μια φωνή με μια ψυχή:

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΥΡΗΝΙΚΟΥ, ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ.

Μα για το Θεό, παρωπίδα θα έχει η Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι που τη συμβουλεύουν και δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι μια τέτοια εγκατάσταση θα έχει ολέθριες συνέπειες για την χώρα μας? Ότι θα συντελέσει στην καταστροφή της? Ότι θα συμβούν δυσάρεστα για αυτήν σοβαρά γεγονότα? Ότι θα ξεσηκωθεί ο λαός εναντίον της. Ότι κινδυνεύει ακόμη και αυτή η πολυπόθητη και με αίμα και θυσίες εσωτερική γαλήνη που έχουμε πετύχει. Ότι με μια τέτοια εγκατάσταση χάνεται ανεπανόρθωτα η εθνική μας ανεξαρτησία  μας γιατί η χώρα που θα προμηθεύσει τα μηχανήματα και τις πρώτες ύλες θα κρατά σφικτά μέσα στην ίδια της την χούφτα την εθνική μας αξιοπρέπεια, την εθνική μας συνείδηση, την εθνική μας υπόσταση, αυτήν την ελληνική οικονομία? 

Όχι λοιπόν, χίλιες φορές όχι. Δεν θέλουμε, την αποκλείουμε ασυζητητί, ηλεκτρική ενέργεια όταν στηρίζεται, όταν έχει σαν βάση τους πυρηνικούς αντιδραστήρες.
Υπάρχουν χίλιες δυο εναλλακτικές λύσεις που δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε γιατί έχουν χιλιοειπωθεί, όπως οι άνθρακες, οι λιγνίτες, οι υδατοπτώσεις, και τόσες άλλες όπως η ηλιακή που σύντομα θα τεθεί σε εφαρμογή και στην χώρα μας, τότε θα είναι προνομιούχος αφού έχει 300 μέρες σίγουρα το χρόνο ηλιοφάνεια.
Ας μείνουμε στο τέλος- τέλος ένα διάστημα με μειωμένη ηλεκτρική ενέργεια, παρά να βάλουμε συνέχεια το άγχος, την αγωνία και τον θάνατο μέσα στην χώρα μας.
Και έρχομαι τώρα στο συγκεκριμένο θέμα:
Στην επιλογή της περιοχής μας , που όπως σας είπα , συγκλίνουν όλες οι πληροφορίες του πυρηνικού αντιδραστήρα.
Κύριοι,
Πρέπει να επαναλαμβάνουμε συνέχεια, αγανακτήσαμε πια, το έχουμε πει τόσες φορές. Ότι η περιοχή μας είναι το πιο νευραλγικό σημείο της χώρας μας.
Ότι είναι το επίκεντρο του εσωτερικού και διεθνούς τουρισμού. Ότι είναι γυμνός και ακάλυπτος στόχος σε περίπτωση πολεμικής συρράξεως. Ότι είναι κόμβος διεθνούς ναυσιπλοίας περίπτωση τρικυμίας, που συμβαίνει συχνά, μποδίζουν δεκάδες πλοία ξένων κρατών. Ότι είναι σεισμογενής περιοχή και ότι δίπλα ακριβώς από το μέρος της εγκατάστασης βρίσκεται θαμμένη η αρχαία πόλη Χαρχάμπολη και το σημαντικότερο, ότι απέχει από την πρωτεύουσα της χώρας μας, την Αθήνα, που αριθμεί τρία εκατομμύρια ψυχές μόνο πενήντα χιλιόμετρα?
Η μόνη θάλασσα της πατρίδας μας, δίπλα στην πρωτεύουσα που έχει μείνει αμόλυντη είναι του Ευβοικού, του νοτιοανατολικού Αιγαίου  και των Κυκλάδων. Πρέπει λοιπόν, σώνει και καλά,να την αφανίσουμε , να την νεκρώσουμε και αυτή με μια τέτοια ανεύθυνη και τερατώδη εγκατάσταση?
΄
Όχι λοιπόν. Να μας λείπει η ενέργεια όταν ο θάνατος , όταν ο καρκίνος , όταν ο οικονομικός μαρασμός, όταν η εξαθλίωση έρχονται δίπλα μας, κοντά μας. Είμαστε ελεύθεροι, Δεν είμαστε σκλάβοι!
Αποτελούμε κομμάτι της Ελληνικής Γης και αποφασίζουμε μόνοι μας, τελείως μόνοι μας. Μόνο εμείς. Δεν θέλουμε πυρηνική εγκατάσταση στην περιοχή μας, δεν την επιτρέπουμε. Το απαγορεύουμε απόλυτα και βροντοφωνούμε με πάθος και πίστη το υπέροχο του Λεωνίδα- ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΕΤΕ.
Ένα είναι το γεγονός και πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπ" όψιν τους οι αρμόδιοι. Ότι για να πετύχουν το σκοπότους πρέπει πρώτα να αφανίσουν κάθε ανθρώπινη ψυχή στην περιοχή μας. Όπως οι Πέρσες πριν 2500 χρόνια μπόρεσαν να περάσουν από τις Θερμοπύλες, μόνο όταν πάτησαν τα κουφάρια των 300 του Λεωνίδα. Έτσι ακριβώς και εδώ, για να αρχίσουμε μια τέτοια εγκατάσταση, πρέπει πρώτα τα μηχανήματα που θα έρθουν, να κομματιάσουν τα κορμιά όλων των κατοίκων μας και των γυναικοπαίδων μας ακόμη.

Κυρίες και κύριοι,
Η μεγαλειώδης αυτή συγκέντρωση αντιπροσωπεύει το σύνολο των κατοίκων. Δεν υπάρχει ειδικά αυτή την στιγμή σε όλους μας, πολιτική σκοπιμότητα. Αυτή τη στιγμή είμαστε πολιτικά ουδέτεροι. Είμαστε όμως όλοι ενωμένοι σαν ένας άνθρωπος ενάντια στον κίνδυνο που μας απειλεί.
Για αυτό καλούμε με μια φωνή όλη μας την Κυβέρνηση, την οποιοδήποτε Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να μας ακούσει επιτέλους. Να ακούσει την δίκαιη φωνή μας. Να αισθανθεί την αγωνία μας και την απόγνωση μας και να αναθεωρήσει οριστικά την απόφαση της. Να μας δηλώσει δε επίσημα και υπεύθυνα ότι δεν πρόκειται να προβεί , ούτε σκέψη να κάνει για εγκατάσταση πυρηνικού στην περιοχή μας.
Διαφορετικά δηλώνουμε εμείς υπεύθυνα και επίσημα , αυτή την στιγμή, ότι είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε το αίμα μας και την ζωή μας ακόμα για να εμποδισουμε την καταστροφή της γης που κληρονομήσαμε από τους πατεράδες μας, για να προστατεύσουμε την επιβίωση μας , για να διαφυλάξουμε το μέλλον των παιδιών μας, και επερχόμενων γενεών.
Σήμερα βλέπουν όλοι με θαυμασμό την πρόοδο και την εξέλιξη της περιοχής μας-μόνο στον δήμο μας και στις γύρω κοινότητες θα κτιστούν 5000 κατοικίες- από παραθεριστικούς διάφορους συνεταιρισμούς και οργανισμούς. Βλέπουμε όλη την αλματώδη εξέλιξη ολόκληρης της Εύβοιας, ολόκληρων των Κυκλάδων, που απορροφούν σημαντικό μέρος του εσωτερικού και διεθνούς τουρισμού. Και την πρόοδο των ακτών της Αττικής που συνορεύουν με τον Ευβοικό.
Είναι δυνατόν λοιπόν? Μόνο άσχετοι αν είναι Κυβέρνηση και οι αρμόδιοι δεν θα πιστοποιήσουν απόλυτα ότι με μια τέτοια εγκατάσταση θα καταστρέψουν και θα οδηγήσουν σε οικονομικό μαρασμό όλα αυτά τα ζωτικά και προσοδοφόρα για την εθνική μας οικονομία κομμάτια της Ελληνικής Γης?

Γιατί να κρυβόμαστε? Να είμαστε ωμοί, είναι βέβαιο ότι έστω και με ομαλή λειτουργία ενός πυρηνικού εργοστασίου , με το ραδιενεργό νέφος και τα τρομερά απόβλητα , τις ενδεχομένως διαρροές, αλλά και οι ψυχολογικοί λόγοι θα οδηγήσουν ανεπανόρθωτα σε μαρασμό και ερήμωση όλες τις πιο πάνω περιοχές.  Για αυτό κάνω αυτήν την μεγάλη στιγμή έκκληση σε όλους τους κατοίκους των Κυκλάδων, σε όλους τους κατοίκους του λεκανοπεδίου της Αττικής , να συνειδητοποιήσουν τον μεγάλο κίνδυνο που τους απειλεί από μια τέτοια εγκατάσταση και να αφυπνιστούν. Να ξεσηκωθούν όλοι και με μια φωνή να ζητήσουν την αποτροπή της φρικτής αυτής εγκαταστάσεως πριν είναι πολύ αργά.
Ιδιαιτέρως καλώ τους Αθηναίους που τον τελευταίο καιρό διαβιούν υπο το ΝΕΦΟΣ να αντιληφθούν καλά τι θα συμβεί όταν σε απόσταση από την Αθήνα 50 χιλιομέτρων τοποθετηθεί εργοστάσιο καταστροφής και ολέθρου.
Κύριοι,
Σε τέσσερις- πέντε μήνες έχουμε εκλογές. Από αυτές θα αναδειχτεί η παράταξη που θα αναμάβει την διακυβέρνηση της Χώρας. Η Κυβέρνηση λοιπόν που θα βγει θα χειριστεί το ενεργειακό πρόβλημα με κατά την κρίση της και τις απόψεις της θα δώσει την προτεραιότητα στις διάφορες λύσεις.
Κάνουμε λοιπόν έκκληση σε όλα τα κόμματα, σε όλους τους βουλευτές και πολιτευτές της Εύβοιας όλων των παρατάξεων, σε όλους τους βουλευτές των Κυκλάδων και τους βουλευτές του Λεκανοπεδίου της Αττικής, να ενωθούν μαζί μας να υψώσουν την φωνή τους με την δική μας, να χαλυβδώσουν την πίστη τους και για γίνει πιστεύω τους το δικό μας πιστεύω. Να γίνει πιστεύω το δίκαιο αιτημά μας 
και το πιστεύω τους αυτό, να το διακηρύξουν σε κάθε δημόσια προεκλογική συγκέντρωση.

Καλούμε ιδιαίτερα τους βουλευτές και πολιτευτές της Νέας Δημοκρατίας των πιο πάνω περιοχών να ασκήσουν με το κύρος τους και την θέση που κατέχουν , δυνατή πίεση στην Κυβέρνηση , αλλά μέσα και έξω από την βουλή και να κατορθώσουν να πείσουν όλους τους αρμόδιους ότι είναι ουτοπία ,είναι παρανόηση η επιμονή τους και η εμμονή της εγκαταστάσεως πυρηνικής μονάδας στην περιοχή μας αλλά και σε όλο την Ελλαδικό χώρο γενικότερα.

Θέλουμε και απαιτούμε προ των εκλογών όμως, να μας βγάλει η Κυβέρνηση από το άγχος αυτό και να μας δηλώσει επίσημα και υπεύθυνα ότι ούτε σκέψη υπάρχει πια για την εγκατάσταση πυρηνικού στην περιοχή μας.
Καλούμε τέλος και παρακαλούμε όλους ανεξαιρέτως τους επώνυμους που βρίσκονται εδώ να μας αγκαλιάσουν να μας βοηθήσουν με τη δύναμη τους και το κύρος τους και όλου μαζί ενωμένοι να αγωνιστούμε δυναμικά για την αποτροπή του τρομερού κινδύνου που μας απειλεί.

Ιδιαίτερα καλούμε όλους τους εκλεκτούς φίλους της Αθήνας που βρίσκονται εδώ για να μας συμπαρασταθούν να γίνουν κήρυκες του αντιπυρηνικού αγώνα στην Πρωτεύουσα και στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Να γίνουν ο σπόρος που θα πολλαπλασιάζεται και από στόμα σε στόμα όλοι οι Αθηναίοι θα βροντοφωνάζουν το σύνθημα μας ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΥΡΗΝΙΚΟ ΤΕΡΑΣ.

Τελειώνοντας θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους που ήλθαν εδώ και όσους μας συμπαραστάθηκαν με χιλιάδες τηλεγραφήματα.
Ιδιαίτερα ευχαριστώ τους εκπροσώπους των κομμάτων , τον αξιότιμο πρόεδρο της ΕΔΑ κ.Ηλιού, τους βουλευτές ,τους Δημάρχους, τους Κοινοτάρχες τους υπευθύνους Συλλόγων, Σωματείων, και Οργανισμών και όλους ανεξαιρέτως  που έσπευσαν να μας συμπαρασταθούν και να υψώσουν την φωνή τους με την δική μας φωνή και να τους παρακαλέσω πάλι να μας βοηθήσουν πάλι με όλη τη δύναμη της ψυχής τους με αγωνιστικότητα για να πετύχουμε ΕΝΩΜΕΝΟΙ όλοι μαζί τη ματαίωση του πυρηνικού ολέθρου.

Κυρίες και κύριοι,
 Η Κάρυστος και η Χαλκίδα σήμερα, τώρα έγιναν ο πυρήνας του αντιπυρηνικού αγώνα και από σήμερα ένα σύνθημα θα κυριαρχεί μια βροντερή φωνή θα υψώνεται από άκρη σε άκρη σε όλη την χώρα σε όλη την Ελλάδα
ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΥΡΗΝΙΚΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ  - ΟΧΙ ΣΤΟ ΘΑΝΑΤΟ

Σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου για την εδώ θερμή παρουσία σας.

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ
ΔΗΜ.ΖΑΧ.ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΗΣ












Δημοσιεύματα της εποχής για τον αγώνα των Καρυστινών για το πυρηνικό εργοστάσιο. Σε όλη την Ελλάδα παράδειγμα αντίστασης.








 

Πρόσκληση της Επιτροπής Αγώνα για το πυρηνικό 26/Απριλίου 1979- Υπογράφει ο πρόεδρος της Επιτροπής ,Δήμαρχος Δημήτρης Χατζηνικολής.( Εγχειρίδιο επιτροπών και αγώνων)

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Η Επιτροπή την οποία όρισε η κοινή σύσκεψη, που έγινε στην Αθήνα από την Αδελφότητα Καρυστίων της Αθήνας, στις 31 Ιανουαρίου 1979 , για τον αγώνα των Καρυστινών κατά της μελετωμένης εγκαταστάσεως πυρηνικού εργοστασίου στο ποτάμι του Πλατανιστού Καρύστου, αποτελουμένη από τους :

1. Δήμαρχο Καρύστου Δημήτριο Χατζηνικολή.

2. Τέως Δήμαρχο Καρύστου Αυγουστίνο Σαραβάνο

3. Εκπρόσωπο της μειοψηφίας του του Δήμου Καρύστου Θεόδωρο Καρύκα

4. Πρόεδρο της Αδελφότητος Καρυστίων της Αθήνας Γεώργιο Μπουρνιά

5. Πρόεδρο της Κοινότητας Μαρμαρίου Αντώνιο Ζαφείρη

6. Πρόεδρο της Κοινότητος Νέων Στύρων Χρήστο Τσαπέπα

7. Πρόεδρο της Κοινότητας Στύρων Νικόλαο Παλυβό

8. Πρόεδρο Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Καρύστου Γεώργιο Τσολάκη

9. Πρόεδρο Εμπορικού Συλλόγου Καρύστου Παναγιώτη Μυλωνά

10. Πρόεδρο του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Μαρμαρίου Αντώνη Μπάκωση

11 . Πρόεδρο Πανευβοικής Ομοσπονδίας Γεώργιο Γκίκα

12. Πρόεδρο Γιοκαλείου Ιδρύματος Καρύστου Πολυχρόνη Σαραβάνου

13. Πρόεδρο Συλλόγου Καλλιανιωτών Αθήνας Παναγιώτη Βλάχο

14. Πρόεδρο Συλλόγου Πλατανιστιωτών Αθήνας Βασίλειο Παρασκευά και 

15. Πρόεδρο Συλλόγου Καβοντόρου Αθήνας Ιωάννη Παρασκευά 

και τα μέλη της Συντονιστικής αυτής Επιτροπής, που συνεδρίασαν στις 18 Απριλίου 1979 στο Δημαρχείο Καρύστου

ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ

Να κλιμακώσουν τον δίκαιο αγώνα του Καρυστινού λαού κατά του πυρηνικού εργαστασίου, η κατασκευή του οποίου στο Ποτάμι του Πλατανιστού της Καρύστου αποτελεί τρομερό κίνδυνο για την ύπαρξη αυτής ταύτης της Χώρας μας.

Για τον σκοπό αυτό θα πραγματοποιηθεί μια έντονη διαμαρτυρία με την συμμετοχή της Αττικής των Κυκλάδων και της Εύβοιας.

Η Διαμαρτυρία θα πραγματοποιηθεί στις 20 Μαίου 1979, ημέρα Κυριακή και ώρα 11 π.μ στον Κινηματογράφο Λούση στην Χαλκίδα.

Για τον σκοπό αυτό καλούν όλο τον Ευβοικό λαό ,τον λαό της Αθήνας του λεκανοπεδίου της Αττικής και των Κυκλάδων και κάθε παράγοντα της ζωής του τόπου μας, να συμπαρασταθεί στο δίκαιο αίτημα των Καρυστινών, που είναι και αξίωση όλου του λαού.

Από κάθε γωνιά της Ευβοικής γής, όλου του γύρω χώρου, του λεκανοπεδίου της Αττικής και των Κυκλάδων νήσων, πρέπει να έρθει κόσμος στην εκδήλωση.

Να μη λείψει κανένας.     Την αξίωση που έχει πολλές φορές προβάλει η Κάρυστος θα πρέπει να διατρανώσουμε όλοι μαζί.

Ιδιαίτερα στους Δημάρχους και Προέδρους των Κοινοτήτων του λεκανοπεδίου της Αττικής, των Κυκλάδων και της Εύβοιας, που θίγονται άμεσα από μια τέτοια εγκατάσταση πυρηνικού αντιδραστήρα την Νότια Εύβοια καθώς και στα προεδρεία των Συλλόγων, Σωματείων και Συνεταιρισμών, των πιο πάνω περιοχών, κάνουμε έκκληση να κινητοποιήσουν όλους τους κατοίκους και να παραυρεθούν στη συγκέντρωση που θα γίνει στη Χαλκίδα στις 20 Μαίου 1979.

Στην εκδήλωση αυτή καλούμε και Σας, όπως καλούμε και κάθε αρμόδιο και υπεύθυνο παράγοντα του τόπου μας και παρακαλούμε να συμπαρασταθείτε στο δίκαιο αίτημα του Καρυστινού λαού.


ΟΧΙ ΤΟ ΠΥΡΗΝΙΚΟ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΤΟΥ ΠΛΑΤΑΝΙΣΤΟΎ ΚΑΡΥΣΤΟΥ

Για την Επιτροπή Αγώνος

Ο Δήμαρχος Καρυστίων

ΔΗΜ. ΖΑΧ.ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΗΣ.

 

Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

Δημοτικό συμβούλιο για το Χωροταξικό- "Δεν χρειάζονται τα σόου"

 

Χτες το βράδυ Κυριακής, παρακολούθησα το ΔΣ όπου έγινε μέσω zoom και από λογαριασμό που είχε πρόσκληση. 

Τι είδα λοιπόν και τι άκουσα. https://www.facebook.com/reel/866661633161369

Μια συνεδρίαση με πολλές απουσίες. Ο Δήμαρχος ήταν σε ένα γραφείο με Αντιδημάρχους και τον Γενικό Γραμματέα του δήμου και οι υπόλοιποι στις οθόνες. . Και εγώ ως κοινό, ήμουν μαζί με άλλους δύο. Επομένως η συνεδρίαση ήταν ...κατά τόπους διαδικτυακό ,σαν να είμαστε τσακωμένοι. Ο Δημήτρης Παρασκευάς πήρε τον λόγο, είπε ότι είπε, έκανε την τοποθέτηση του, μας χαιρέτησε και έφυγε μέσα από μια μαύρη οθόνη. Όπως είπε ο Βαγγέλης Σφυρίδης, αυτό πρέπει να σταματήσει και να παίρνουν κανονικά απουσίες μιας και υπάρχουν σύμβουλοι που δεν έχουν πατήσει , η έχουν να μπουν σε ζουμ, πολλούς μήνες. 

Υποτίθεται ότι γίνεται ανακαίνιση στην αίθουσα στα Καλύβια η οποία κάποια στιγμή θα τελειώσει..Τώρα το πότε, ίσως και στο τέλος της θητείας .

Απορώ με τους δημοτικούς συμβούλους πως καταδέχονται να υποβιβάζεται ο ρόλος τους τόσο πολύ και να δέχονται τέτοια απαξίωση του δημοτικού συμβουλίου.

Προχωρώντας τώρα στην συνεδρίαση για το Χωροταξικό, η μόνη παροιμία που ταιριάζει είναι αυτή που έχω βάλει στον τίτλο . Ρώτησε ο Σφυρίδης Τι γίνεται εδώ ? Δεν φαίνεται κάποια κίνηση, αλλού γίνεται χαμός. Ας πούμε στην Άνδρο, έγινε ανοικτό δημοτικό συμβούλιο, με κόσμο φορείς κλπ..εμείς τι κάνουμε? Ο Δήμαρχος του είπε ότι έχουμε μιλήσει παντού, έχει κάνει παρεμβάσεις πιο πολλές από τον οποιονδήποτε στην Ελλάδα και δεν χρειάζεται το σόου.

Μάλιστα...το σόου. Δηλαδή τα ανοιχτά συμβούλια με τους πολίτες ,συλλόγους, φορείς, είναι σόου .Ακολουθώντας την ίδια λογική, οι διαμαρτυρίες για το Νοσοκομείο, οι πορεία στην Χαλκίδα για το σχολείο, κλπ είναι σόου. Οι μαζικές κινητοποιήσεις για το πυρηνικό είναι σόου. Έπρεπε να μείνουμε στα έγγραφα και στις τοποθετήσεις με το σεις και με το σας στα επίσημα όργανα. Αν ακολουθήσουμε ακόμα πιο πέρα αυτήν την λογική, δεν χρειάζεται το σόου της προεκλογικής περιόδου. Τι νόημα έχει να μαζεύονται στα εκλογικά κέντρα και να γίνεται σόου με το ποιος έχει τον ποιο πολύ κόσμο. Ας τους στείλουν μια επιστολή να λένε το πρόγραμμα τους και ο κάθε ένας να πηγαίνει απλά να ψηφίζει. Δεν χρειάζονται τα προεκλογικά σόου στο τικ τοκ και στο φέις μπουκ. Ο κόσμος έχει μάτια και βλέπει, έτσι δεν είναι? Η ,τα σόου είναι καλά και άγια και κατακριτέα μόνο όταν πρόκειται να στεναχωρήσουμε τους χορηγούς μας?

Με αυτή την τακτική έχουμε μαζέψει 528 ήδη σε λειτουργία , έχουμε 195 με άδεια παραγωγού και 68 υπό αξιολόγηση και με το νέο χωροταξικό θα είναι πολλές περισσότερες.

Έχουμε εγκαταστάσεις για τις μπαταρίες αιολικών που καταστρέφουν τους μελισσοκόμους και μπαζώνουν ρέματα στον Άγιο Μάμμα, έχουμε στον κάμπο  έχουμε στο βουνό, και τώρα έχουμε ΚΑΙ το άνοιγμα της κουβέντας για το πυρηνικό. 

Παρόλα αυτά, ακόμα δεν έχει αντιληφθεί ο δήμαρχος ότι η τακτική του είναι λειψή και ανεπαρκής . Είναι αυτό που λέει η παροιμία, Με τον ήλιο τα βάζω, με τον ήλιο τα βγάζω , τι έχουν τα έρμα και ψωφάνε..?

Είναι κρίμα, πολύ κρίμα που δεν είναι ζωντανή αναμετάδοση τα δημοτικά συμβούλια γιατί έγιναν πολύ ενδιαφέρουσες εισηγήσεις από την κ.Τούρλα και την κ.Χάνου επίσης .

Όταν έκλεισαν οι οθόνες, αισθανόμουν ντροπή και θλίψη...Κρίμα.










Η παροιμία είναι «Με τον ήλιο τα βάζω, με τον ήλιο τα βγάζω, τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε;». Περιγράφει καταστάσεις όπου κάποιος κάνει λάθος ενέργειες, αλλά απορεί γιατί αποτυγχάνει. Σύμφωνα με την Μηχανή του Χρόνου, η φράση αναφέρεται σε βοσκό που κρατούσε τα ζώα του κλεισμένα με το φως της ημέρας, με αποτέλεσμα να αρρωσταίνουν. [1, 2]

Οι Ορειβατικοί σύλλογοι καταθέτουν τις προτάσεις τους. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΟΡΕΙΒΑΣΙΑΣ-ΑΝΑΡΡΙΧΗΣΗΣ.

 Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Λασιθίου

Η θέση της ΕΟΟΑ για το ΕΙΔΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την 24/06/26.
Η ΕΟΟΑ με τεκμηριωμένα επιχειρήματα διατυπώνει την αντίθεσή της στο χωροταξικό.
Για όσους επιθυμείτε να καταθέσετε την άποψή σας, η σχετική ιστοσελίδα του Υπουργείου Ενέργειες είναι: https://ypen.gov.gr/.../dimosia-diavoyleysi-epi-toy..




Πυρηνικά σενάρια για τη Νότια Εύβοια;

 

Πυρηνικά σενάρια για τη Νότια Εύβοια;
Ποιος τα σχεδιάζει, ποιος τα χρηματοδοτεί και ποιος ενημέρωσε την τοπική κοινωνία;
Τις τελευταίες ημέρες είδαν το φως της δημοσιότητας δύο εξαιρετικά σοβαρά άρθρα του Business Daily.
Στο πρώτο γίνεται αναφορά σε προκαταρκτική μελέτη χωροθέτησης πυρηνικών σταθμών στην Ελλάδα, της Athlos Energy —ιδιωτικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στον χώρο της πυρηνικής ενέργειας και προωθεί τη σχετική συζήτηση στην Ελλάδα— σε συνεργασία με την αμερικανική Cambrian Nuclear. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, περιοχές της Θράκης και της Νότιας Εύβοιας εμφανίζονται ως δυνητικά κατάλληλες για περαιτέρω διερεύνηση.
Πριν λοιπόν μιλήσει οποιοσδήποτε για «τεχνικά κατάλληλες περιοχές», υπάρχει ένα απολύτως βασικό ερώτημα:
Ποιος χρηματοδότησε αυτή τη μελέτη;
Πρόκειται για καθαρά ιδιωτική επιχειρηματική πρωτοβουλία; Υπάρχει συμμετοχή, γνώση ή συνεργασία κρατικού φορέα; Υπάρχουν συμβάσεις, χορηγοί, συνεργασίες ή οικονομικά συμφέροντα που πρέπει να γνωρίζει η τοπική κοινωνία;
Στο δεύτερο άρθρο, οι συνιδρυτές της Athlos Energy μιλούν ανοιχτά για την προοπτική πυρηνικής ενέργειας στην Ελλάδα, για πιθανή πρώτη εγκατάσταση προς το 2040, για οδικό χάρτη, θεσμικές επαφές και για το ότι «η πυρηνική ενέργεια θα έρθει στην Ελλάδα, είναι θέμα χρόνου».
Να θυμηθούμε ότι ο Πρωθυπουργός έχει ανοίξει θεσμικά τη συζήτηση για το αν η πυρηνική ενέργεια —και ειδικά οι μικροί αρθρωτοί πυρηνικοί αντιδραστήρες, δηλαδή μικρότερες πυρηνικές μονάδες που παρουσιάζονται ως πιο ευέλικτη λύση— μπορούν να παίξουν ρόλο στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.
Ας είμαστε απολύτως σαφείς.
Δεν υπάρχει, μέχρι σήμερα, δημοσιοποιημένη απόφαση για πυρηνικό σταθμό στη Νότια Εύβοια.
Αν όμως υπάρχουν εισηγήσεις, προεργασίες, επαφές ή σχεδιασμοί που αφορούν την περιοχή μας, οφείλουν να δημοσιοποιηθούν τώρα.
Ως δημοτική σύμβουλος Κύμης-Αλιβερίου ζητώ δημόσια, καθαρά και άμεσα απαντήσεις.
Έχει ενημερωθεί ο Δήμος Κύμης-Αλιβερίου;
Έχει ενημερωθεί η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας;
Υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός που αφορά τη Νότια Εύβοια;
Αν ναι, ποιες περιοχές της Νότιας Εύβοιας εξετάστηκαν;
Με ποια σεισμικά, γεωλογικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια;
Θα δοθούν στη δημοσιότητα η πλήρης μελέτη, η μεθοδολογία, τα δεδομένα, οι χάρτες, οι συνεργασίες και η χρηματοδότησή της;
Και, κυρίως, τι απαντά η κυβέρνηση για τα μεγάλα ζητήματα που δεν μπορούν να κρυφτούν πίσω από τεχνικούς χάρτες: σεισμικότητα, πυρηνικά απόβλητα, κόστος, ασφάλεια, σχέδια έκτακτης ανάγκης, προστασία του περιβάλλοντος και κοινωνική συναίνεση;
Κάποιοι ίσως πουν: «Γιατί τόση συζήτηση για δύο δημοσιεύματα ή για δηλώσεις ανθρώπων της αγοράς;».
Η απάντηση είναι απλή.
Όταν μια περιοχή όπως η Νότια Εύβοια κατονομάζεται δημόσια σε σενάρια πυρηνικής χωροθέτησης, ενώ η συζήτηση για την πυρηνική ενέργεια έχει ανοίξει πλέον και σε κυβερνητικό επίπεδο, και όταν οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι μιλούν για επαφές με θεσμικούς, βιομηχανικούς και διεθνείς φορείς, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να σιωπά.
Δεν καταγγέλλω κάτι ως τετελεσμένο.
Ζητάω όμως να μη δημιουργηθεί ποτέ τετελεσμένο χωρίς ενημέρωση, διαφάνεια και τη γνώμη της κοινωνίας.
Και ας μη βιαστεί επίσης κανείς να παρουσιάσει τους μικρούς αρθρωτούς πυρηνικούς αντιδραστήρες ως εύκολη, καθαρή ή αυτονόητα ασφαλή λύση. Μικρότερος πυρηνικός αντιδραστήρας δεν σημαίνει αυτόματα μικρότερο πρόβλημα.
Σοβαρή επιστημονική μελέτη στο διεθνές περιοδικό PNAS έχει επισημάνει ότι τέτοιες μικρές πυρηνικές μονάδες μπορούν να δημιουργήσουν μεγαλύτερους και πιο σύνθετους όγκους πυρηνικών αποβλήτων, δηλαδή ραδιενεργών υλικών που πρέπει να αποθηκευτούν και να φυλαχθούν με ασφάλεια για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Η Νότια Εύβοια έχει ήδη σηκώσει δυσανάλογα βάρη στο όνομα της «ενεργειακής μετάβασης». Δεν θα δεχθούμε να αντιμετωπίζεται ξανά ο τόπος μας ως διαθέσιμος χώρος για σχεδιασμούς που αποφασίζονται αλλού.
Η κυβέρνηση, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και ο Δήμος Κύμης-Αλιβερίου οφείλουν να πάρουν θέση τώρα.
Καμία συζήτηση για πυρηνικά στη Νότια Εύβοια πίσω από την πλάτη των πολιτών.
Καμία αδιαφάνεια. Καμία τετελεσμένη επιλογή.
Στα πρώτα σχόλια μπορείτε να δείτε τα δυο άρθρα αλλά και τη μελέτη στο διεθνές περιοδικό PNAS.

Σάββατο 20 Ιουνίου 2026

Από τις μαζικές κινητοποιήσεις του 80 στο Zoom το 2026. Το πυρηνικό ξανά στο τραπέζι.




Λίγα στοιχεία από την google AI , και άρθρα.


Το πυρηνικό εργοστάσιο στην Κάρυστο ματαιώθηκε τη δεκαετία του '80 εξαιτίας της μαζικής κινητοποίησης του τοπικού πληθυσμού, των οικολογικών οργανώσεων και της επιστημονικής κοινότητας, με επικεφαλής το ΤΕΕ. Η έντονη αυτή αντίδραση οδήγησε την κυβέρνηση στην αναβολή και τελικά στην οριστική ακύρωση των σχεδίων το 1982, η οποία έγινε αμετάκλητη μετά την καταστροφή του Τσερνόμπιλ. [1, 2]

Η πορεία μέχρι τη ματαιολόγηση του έργου περιλαμβάνει τα εξής ορόσημα:
  • Τα αρχικά σχέδια: Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 (1976), η τότε κυβέρνηση πρότεινε την κατασκευή πυρηνικών αντιδραστήρων στην περιοχή της Καρύστου για ενεργειακή κάλυψη της χώρας. [1]
  • Η επιστημονική αντίδραση: Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) γνωμοδότησε αρνητικά και αμφισβήτησε τα σχέδια, προειδοποιώντας για τους τεράστιους κινδύνους για το περιβάλλον. [1]
  • Το λαϊκό κίνημα: Ξέσπασαν μεγαλειώδεις διαμαρτυρίες, με αποκορύφωμα τη μεγάλη διαδήλωση χιλιάδων πολιτών στη Χαλκίδα το Μάιο του 1979. []
  • Η οριστική απόφαση: Το 1982, η νέα κυβέρνηση ανακοίνωσε τη ματαίωση του προγράμματος. Το τραγικό δυστύχημα στο Τσερνόμπιλ το 1986 εκμηδένισε κάθε εναπομείνασα σκέψη για πυρηνική ενέργεια στην Ελλάδα. [1, 2]
Ο τότε δήμαρχος Καρύστου, Χατζηνικολής, ηγήθηκε των δυναμικών και ριζοσπαστικών κινητοποιήσεων των κατοίκων, φτάνοντας στο σημείο να οδηγήσει προσωπικά σαμποτάζ κατά των ερευνητικών γεωτρήσεων της ΔΕΗ για να αποτρέψει το έργο. [1]
Η δράση του υπήρξε καθοριστική για τη ματαίωση του πυρηνικού σταθμού μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες:
  • Ξεσήκωμα των πολιτών: Οργάνωσε και συντόνισε το τοπικό μέτωπο αντίστασης, μετατρέποντας την Κάρυστο σε επίκεντρο του αντιπυρηνικού αγώνα στην Ελλάδα. [1]
  • Ημι-στρατιωτική παρέμβαση στο πεδίο: Στις αρχές του 1980, επικεφαλής ομάδας εργατών του δήμου και κατοίκων, μετέβη στον χώρο των ερευνών κρατώντας μπιτόνια με βενζίνη. [1]
  • Απομάκρυνση των μηχανημάτων: Ανάγκασε τα συνεργεία να σταματήσουν τις εργασίες τους, απειλώντας να κάψει τα μηχανήματα της ΔΕΗ και των εργολάβων αν δεν αποχωρούσαν αμέσως από την περιοχή. [1]
  • Πολιτική πίεση: Αξιοποίησε την άρνηση της τοπικής κοινωνίας για να ασκήσει ασφυκτική πίεση στην τότε κυβέρνηση Ράλλη, καθιστώντας σαφές ότι οποιαδήποτε προσπάθεια εγκατάστασης θα οδηγούσε σε ακραία κοινωνική σύγκρουση. []
Οι ακραίες αλλά αποτελεσματικές αυτές ενέργειες πάγωσαν τις προκαταρκτικές εργασίες στο έδαφος και ανάγκασαν το κράτος να υποχωρήσει. [1]

Οι εφημερίδες της εποχής κάλυψαν το περιστατικό με τα μπιτόνια της βενζίνης αποτυπώνοντας την έντονη πολιτική και κοινωνική πόλωση γύρω από το πυρηνικό εργοστάσιο. Η κάλυψη διαμορφώθηκε σε δύο αντίθετα στρατόπεδα ανάλογα με την ιδεολογική κατεύθυνση του κάθε εντύπου. [1, 2]
1. Ο αντιπολιτευόμενος και αριστερός Τύπος
Οι εφημερίδες που πρόσκεινταν στην αντιπολίτευση (όπως τα ΝΕΑ, η Ελευθεροτυπία και η Αυγή) αντιμετώπισαν την ενέργεια του δημάρχου και των κατοίκων με ενθουσιασμό. [1]
  • Ηρωοποίηση της αντίστασης: Παρουσίασαν το επεισόδιο ως μια πράξη «παλλαϊκού ξεσηκωμού» και δίκαιης άμυνας απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης και των ξένων εταιρειών (όπως η αμερικανική EBASCO). [1]
  • Εστίαση στον κίνδυνο: Τα πρωτοσέλιδα τόνιζαν ότι η δυναμική παρέμβαση ήταν ο μόνος τρόπος να αποτραπεί η μετατροπή της Νότιας Εύβοιας σε μια «πυρηνική βόμβα» δίπλα στην Αθήνα. [1]
  • Η στάση του «Ριζοσπάστη»: Είχε μια πιο ιδιαίτερη προσέγγιση. Ενώ στήριζε τον αγώνα των κατοίκων ενάντια στα «δυτικά μονοπώλια», η κριτική του εστιάζονταν κυρίως στο ότι η τεχνολογία ερχόταν από τη Δύση, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να συζητηθεί η πυρηνική ενέργεια αν αυτή προερχόταν από τη Σοβιετική Ένωση. [1]
2. Ο φιλοκυβερνητικός και συντηρητικός Τύπος
Οι εφημερίδες που στήριζαν την τότε κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είδαν την κίνηση με έντονη ανησυχία και επικριτική διάθεση.
  • Καταδίκη της «ανομίας»: Χρησιμοποίησαν σκληρή φρασεολογία, περιγράφοντας το σαμποτάζ με τη βενζίνη ως «παράνομη ενέργεια», «τραμπουκισμό» ή «δολιοφθορά» κατά της δημόσιας περιουσίας και των μηχανημάτων της ΔΕΗ. [1]
  • Κατηγορίες για οπισθοδρόμηση: Κατηγόρησαν τον δήμαρχο Χατζηνικολή και τους διαμαρτυρόμενους για «τυφλό τοπικισμό» που στερούσε από τη χώρα το τρένο του ενεργειακού εκσυγχρονισμού και της ανάπτυξης.
3. Ο αντίκτυπος στα ρεπορτάζ
Η εικόνα ενός δημάρχου να ηγείται με μπιτόνια βενζίνης στα χέρια λειτούργησε ως ιδανικό «οπτικό» και ειδησεογραφικό υλικό για την εποχή. Τα ρεπορτάζ μετέφεραν με δραματικό τόνο το τελεσίγραφο που δόθηκε στους εργολάβους: «Ή μαζεύετε τα μηχανήματα και φεύγετε, ή τα καίμε τώρα». Αυτή η ακραία δημοσιότητα ανάγκασε την κεντρική διοίκηση να αντιληφθεί ότι η κατασκευή του εργοστασίου θα απαιτούσε αιματηρή καταστολή, κάτι που οδήγησε τελικά στην υποχώρηση του κράτους. [1]

Το κίνημα της Καρύστου στα τέλη της δεκαετίας του '70 λειτούργησε ως ο καταλύτης για τη γέννηση του σύγχρονου οικολογικού κινήματος στην Ελλάδα. Μέχρι τότε, η προστασία του περιβάλλοντος στη χώρα είχε καθαρά φυσιολατρικό ή ρομαντικό χαρακτήρα. Η αντίσταση στην Κάρυστο μετατόπισε για πρώτη φορά τη συζήτηση στην πολιτική και κοινωνική διάσταση της οικολογίας. [1, 2, 3]
Η επιρροή του κινήματος στη δημιουργία των πρώτων οικολογικών οργανώσεων εντοπίζεται σε τέσσερις βασικούς άξονες:
1. Η εμφάνιση της πρώτης «σκληρής» αντιπυρηνικής οργάνωσης
Η ανάγκη να υποστηριχθεί επιστημονικά και επικοινωνιακά ο αγώνας της Καρύστου οδήγησε στη συγκρότηση των πρώτων αμιγώς αντιπυρηνικών ομάδων.
  • Η ίδρυση του ΠΑΚΟΕ: Το Πανελλήνιο Κέντρο Οικολογικών Ερευνών (ΠΑΚΟΕ), που ιδρύθηκε το 1979, πρωτοστάτησε στις κινητοποιήσεις.
  • Η δράση του: Ανέλαβε να ενημερώσει τους πολίτες με εκδηλώσεις, μοίρασμα φυλλαδίων και επιστημονικές αναλύσεις για τις επιπτώσεις της ραδιενέργειας. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που μια ελληνική οργάνωση δεν ασχολήθηκε απλά με το «πράσινο», αλλά με τη σχέση τεχνολογίας, υγείας και περιβάλλοντος. [1]
2. Η σύνδεση της Αθήνας με την επαρχία
Το κίνημα της Καρύστου ανάγκασε τους αριστερούς και προοδευτικούς διανοούμενους της Αθήνας να έρθουν σε επαφή με την ελληνική ύπαιθρο. [1]
  • Η γέννηση των «Περιοδικών»: Μέσα από αυτή τη ζύμωση γεννήθηκαν εμβληματικά οικολογικά περιοδικά της εποχής, όπως η «Νέα Οικολογία» και το «Οικολογία και Περιβάλλον».
  • Η δικτύωση: Οι παρέες και οι επιτροπές αγώνα που δημιουργήθηκαν στην Αθήνα για να συμπαρασταθούν στην Κάρυστο αποτέλεσαν τη μαγιά για τα πρώτα στελέχη που μετέπειτα ίδρυσαν το ελληνικό γραφείο της Greenpeace και το κόμμα των Οικολόγων Εναλλακτικών. [1, 2]
3. Η αλλαγή της οικολογικής ατζέντας
Πριν από την Κάρυστο, οι ελάχιστοι περιβαλλοντικοί σύλλογοι στην Ελλάδα (όπως η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης) εστίαζαν αποκλειστικά στη διάσωση σπάνιων πουλιών ή δασών. Το αντιπυρηνικό κίνημα άλλαξε τα πάντα:
  • Εισήγαγε τις έννοιες του ενεργειακού μοντέλου της χώρας.
  • Έβαλε στο τραπέζι την ανάγκη για ήπιες (ανανεώσιμες) μορφές ενέργειας αντί για την πυρηνική ή το πετρέλαιο.
  • Ανέδειξε το δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών να έχουν λόγο και αυτοδιοίκηση απέναντι στις αποφάσεις του κεντρικού κράτους. [1, 2, 3]
4. Το «Μοντέλο της Καρύστου» ως οδηγός
Η νίκη της Καρύστου απέδειξε στις πρώιμες οικολογικές ομάδες ότι τα κινήματα βάσης μπορούν να κερδίσουν. Αυτό το «μοντέλο» (συμμαχία τοπικής αυτοδιοίκησης, επιστημόνων και δυναμικών πολιτών) αντιγράφηκε πιστά τα επόμενα χρόνια σε άλλες μεγάλες περιβαλλοντικές μάχες στην Ελλάδα, όπως οι κινητοποιήσεις κατά της εκτροπής του Αχελώου ή οι μετέπειτα αγώνες για τη διαχείριση των απορριμμάτων. [1, 2]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Το 1976 η κυβέρνηση του Κωσταντίνου Καραμανλή επιλέγει τον Πλατανιστό για την ίδρυση του πυρηνικού εργοστασίου.
Η αρχική ιδέα ανήκε στην Χούντα μιας και είχαν έρθει σε συμφωνία με την Βρετανική κυβέρνηση και υπογραφή προσυμφώνου με αντάλλαγμα 40.000 τόνους καπνά!

Το 1979 ιδρύεται ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Νοτίου Ευβοίας που εργάστηκε με όλες του τις δυνάμεις για την αποτροπή των σχεδίων.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Πυρηνική ενέργεια – Η Κάρυστος, η ιστορία της και ο αγώνας ενάντια στα νέα σχέδια για πυρηνικά

Ισίδωρος Παπαλυμπέρης

Πυρηνική ενέργεια

Η Κάρυστος, η ιστορία της και ο αγώνας ενάντια στα νέα σχέδια για πυρηνικά

Έχουν περάσει από τότε περισσότερα από 50 χρόνια.

Ήταν τότε προς τα τέλη της δεκαετίας το 70.

Η πετρελαϊκή κρίση του `73 – `74 «βάζει σε κίνδυνο» τη βιομηχανική παραγωγή, τους δείκτες ανάπτυξης, πανάκια ανέκαθεν για τον καπιταλισμό και την κοινωνία του κέρδους.

Η Ελλάδα λαβωμένη απ την επταετία της χούντας, με τις μικρές της δυνάμεις, μέσα σε ένα κόσμο ανταγωνιστικό και χωρισμένο στα δύο, κάνει σχέδια. Σχέδια για «ενεργειακή αυτάρκεια» και μεγάλα έργα που θα βγάλουν τη χώρα απ την ενεργειακή ανέχεια και θα δώσουν ώθηση στη σχεδιαζόμενη βιομηχανία και παραγωγή.

Μέσα σ` αυτό το κλίμα οι φωνές για τη χρήση πυρηνικής ενέργειας και την κατασκευή πυρηνικών εργοστασίων πληθαίνουν και η κυβέρνηση κάνει σχέδια εγκατάστασης τέτοιων μονάδων.

Η απόφαση είναι μια τέτοια μονάδα να εγκατασταθεί στον δικό μας Πλατανιστό!

Το νέο κυκλοφορεί με ταχύτητα. Φτάνει στα αυτιά του Κώστα, του Γιώργου, της Εύης, του Δημήτρη, του Τάκη, του Μανώλη όλοι νέοι, αμούστακα παιδιά σχεδόν, αλλά το αίμα τους βράζει.

Η μικρή Κάρυστος γίνεται το κέντρο του αντιπυρηνικού αγώνα. Γίνεται το κέντρο της πανελλήνιας αντίδρασης στα επικίνδυνα σχέδια της κεντρικής εξουσίας. Οι κάτοικοι και οι συμπαραστάτες τους απ` όλη τη χώρα δίνουν ένα τεράστιο, μαζικό αγώνα και αυτά τα νέα παιδιά, με κεντρικό σύνθημα το ΟΧΙ στα πυρηνικά, ΟΧΙ στο θάνατο καταφέρνουν το ακατόρθωτο.

Ματαιώνουν όλο τον κρατικό σχεδιασμό!

Είναι ίσως, η σημαντικότερη ιστορική στιγμή και νίκη του Καρυστινού λαού!

Τα χρόνια περνούν, τα επενδυτικά κοράκια που παραδοσιακά απομυζούν αυτό τον τόπο, βρίσκουν πεδίο δόξης λαμπρό στις ΒΑΠΕ, η Κάρυστος γίνεται το βασικό θύμα της εγκατάστασης τους και όσα ακολουθούν μέχρι σήμερα είναι σε όλους μας δυστυχώς γνωστά.

Και κάπως έτσι φτάνουμε στο 2026. Οι πόλεμοι για το πετρέλαιο, την ενεργειακή κυριαρχία και το κέρδος φουντώνουν ξανά και οι λαοί στριμώχνονται και ασφυκτιούν.

Έτσι, ξαφνικά, όλοι μας και μαζί με εμάς και αυτά τα «παιδιά» του αντιπυρηνικού αγώνα ακούν τον πρωθυπουργό να προαναγγέλλει τα νέα σχέδια για τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας!

Τόσα χρόνια μετά και το φάντασμα επιστρέφει!

Αφού δεν κατάφερε να μας σώσει η «πράσινη ανάπτυξη» θα παίξουμε τα ρέστα μας στους πυρηνικούς αντιδραστήρες!

Ο Δημήτρης, ο Γιώργος δεν είναι πια εδώ. Ο Μανώλης, ο Γιάννης έχουν παιδιά. Η Εύη, ο Κώστας έχουν εγγόνια.

Μπορεί να έχουν περάσει 50 χρόνια και οι εποχές να άλλαξαν, αυτά τα παιδιά να μην είναι πια παιδιά, η Κάρυστος όμως έχει καταγραφεί στην ιστορία ως το κέντρο της μεγάλης νίκης του ελληνικού λαού ενάντια στα πυρηνικά.

Αυτός οφείλει να είναι ο ρόλος της Καρύστου και του Καρυστινού λαού και στον αγώνα που θα δώσουμε σήμερα!

ΟΧΙ ΣΤΑ ΠΥΡΗΝΙΚΑ.

Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΛΑΪΚΟ ΑΓΑΘΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ.

 



Το 1971, η χούντα υπέγραψε συμφωνία με τη Βρετανία για την κατασκευή ενός πυρηνικού σταθμού, προσφέροντας για αντάλλαγμα 40.000 τόνους καπνού! Η ολοκλήρωση του πυρηνικού εργοστασίου προβλεπόταν για το 1974, χρόνος πολύ σύντομος για ένα τέτοιο εγχείρημα, που μαρτυρά άλλωστε και την αφέλεια και προχειρότητα των εμπνευστών του σχεδίου.

Το σχέδιο ναυάγησε γιατί δεν ενδιαφέρθηκε καν η βρετανική καπνοβιομηχανία. Το 1972, η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας ανακοίνωσε κάποια σχέδια βάσει των οποίων, ώς το 1990, η Ελλάδα θα αποκτούσε 4.200 μεγαβάτ πυρηνικής ισχύος. Η υποψήφια περιοχή ήταν η Κάρυστος



Γιατί δεν έχουμε ενεργό πυρηνικό εργοστάσιο στην Ελλάδα

pyrinikos synagermos
Δημοσίευμα εφημερίδας - Βραδυνή | Ψηφιακή Βιβλιοθήκη της Βουλής

Oπρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το είπε με αποφασιστικότητα και βεβαιότητα, αυτό που έχουν προσπαθήσει κι άλλοι προκάτοχοι του. Συγκεκριμένα, στη 2η Σύνοδο για την Πυρηνική Ενέργεια στο Παρίσι ο Έλληνας πρωθυπουργός δήλωσε μεταξύ άλλων πως έχει έρθει η ώρα η χώρα μας να διερευνήσει την προοπτική επένδυσης στην πυρηνική ενέργεια. 

Αρκετές αντιδράσεις στα social media επικεντρώθηκαν στο μοτίβο «αφού δεν μπορούμε να κυκλοφορήσουμε τα τρένα μας με ασφάλεια για τους επιβάτες, πώς θα βάλουμε μια μονάδα παραγωγής πυρηνικής ενέργειας σε λειτουργία;»

Πέρα από αυτή την (εύλογη) απορία, θα επιχειρήσουμε να επικεντρωθούμε σε ένα ακόμα πιο εύλογο ερώτημα. Γιατί η χώρα μας μέχρι στιγμής δεν έχει αποκτήσει μια πλήρως λειτουργική μονάδα παραγωγής πυρηνικής ενέργειας;

Το (χουντικό) ράλι της πυρηνικής ενέργειας 

XOUNTA PYRINIKA
O Γιώργος Παπαδόπουλος στον Δημόκριτο, 1970 | Τα Νέα

Η δικτατορία των συνταγματαρχών είχε ανεπτυγμένες φιλοδοξίες ως προς την παραγωγή πυρηνικής ενέργειας στη χώρα μας. Το 1971, το εργαστήριο του Δημόκριτου σάρωνε ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα για να εντοπίσει κοιτάσματα ουρανίου, με συνεργάτες από το ΕΜΠ, με τη ΔΕΗ να συμμετέχει, επενδύοντας το εντυπωσιακό για την εποχή, ποσό των 500.000 δραχμών, αλλά και ομάδα επιστημόνων από το εξωτερικό με επικεφαλής τον Άρθουρ Σμίθ, στο πλαίσιο συνεργασίας με τον ΟΗΕ, να επιχειρούν να φέρουν την Ελλάδα στο κάδρο της πυρηνικής ενέργειας. Χάρη στη συνεργασία του Δημοκρίτου και του ΕΜΠ, παρήχθη «το πρώτο ουρανιούχον κίτρινον συμπύκνωμα» (γνωστό και ως «yellow cake»).

Tα χρόνια που ακολούθησαν, τα σχέδια για εγκατάσταση πυρηνικών από το 1980 κι έπειτα, ακούγονταν συχνά, αν και το ελληνικό κράτος βρισκόταν ακόμα σε μια μάλλον «νεφελώδη» κατάσταση, ως προς την επιλογή των συνεργατών και των συμμάχων στρατηγικής που θα έκαναν πράξη αυτό το φιλόδοξο σχέδιο.

Από το βιβλίο του Αχιλλέα Χεκίμογλου, «Ατομική Εποχή», μαθαίνουμε πως για την πυρηνική ενέργεια έγινε το πρώτο άνοιγμα των Συνταγματαρχών στη Σοβιετική Ένωση (υπογραφή συμφωνίας με την έταιρεί Energo-machexport τον Απρίλιο του 1973), ενώ στη συνέχεια στράφηκαν και στους Αμερικάνους (Westinghouse και General Electric, αργότερα και EXIM Bank για την χρηματοδότηση του κόστους μελετών για καταστασκευή πυρηνικού σταθμού). Η εταιρεία Bechtel ανέλαβε να παρέχει το 5% της χρηματοδότησης και να πραγματοποιήσει τις σχετικές μελέτες.

Κάπου εκεί, το καλοκαίρι του 1974, η Χούντα τερμάτισε τις πυρηνικές της επιδιώξεις, παραδίδοντας μια χώρα βουτηγμένη στα χρέη, σε σοβαρή ενεργειακή κρίση, πληγωμένη από τη σύγκρουση με την Τουρκία.  Η Μεταπολίτευση θα είχε κι άλλες πυρηνικές φιλοδοξίες χωρίς αντίκρυσμα. 

H κυβέρνηση Καραμανλή δημιούργησε το Εθνικό Συμβούλιο Ενέργειας και με τον Κωνσταντίνο Κωνοφάγο (πρύτανης του ΕΜΠ επί επταετίας) προσπάθησε να κρατήσει «ζωντανή» τη σύμβαση με την Bechtel, ενώ και ο Γουίλιαμ Κάσεϊ, πρόεδρος της EXIM Bank βρέθηκε στη χώρα (καλόκαίρι 1975) με σκοπό τη διερεύνηση προοπτικών που ενδεχομένως έδινε το ελληνικό έδαφος για την ανάπτυξη πυρηνικής ενέργειας. Διερευνήθηκαν τοποθεσίες στην Ανατολική Ακτή της Αττικής, στη Νότια Έύβοια, στον Κορινθιακό, στο Ζέπκο, στην Καρυανή.

Το Σεπτέμβριο του 1975 θεμελιώθηκε το υδροηλεκτρικό φράγμα στο Πουρνάρι από τον Καρμανλή. Τον ίδιο μήνα, ο Κωνοφάγος ανακοίνωσε ότι έως το 1985 θα ξεκινούσε ο πρώτος πυρηνικός σταθμός της χώρας Θα είχε ισχύ 600 MW και ήδη είχαν ξεκινήσει οι πρώτες μελέτες. Το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, ο Κώστας Καραμανλής έκανε περιοδεία στη Βόρεια Ελλάδα, για να ακούσει από κοντά τις απόψεις των ερευνητών του Δημοκρίτου και των συνεργατών τους από τον ΟΗΕ για την αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας (ουράνιο) που φαινόταν πως είχε εντοπιστεί. «Ιδιαιτέρως ελπιδοφόρα» ήταν τα πρώτα αποτελέσματα (κοιτάσματα ουρανίου στο χωριό Άνω Χριστός Σερρών) και το μέλλον έμοιαζε εκτυφλωτικό. 

Αντιδράσεις και προβλήματα

kathimerini
Δημοσίευμα εφημερίδας - Καθημερίνή (1979) | προσωπική συλλογή.

Το ΕΣΕ είχε διαπιστώσει ότι το επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΕΗ για την ανάπτυξη πυρηνικής ενέργειας θα προκαλούσε από το 1984 και μετά, έλλειμμα, το οποιο θα μπορούσε να καλυφθεί μόνο με περαιτέρω εξάρτηση από το λιγνίτη, κάτι που θα προκαλούσε την εξάντληση των λιγνιτικών αποθεματικών στη χώρα. Αποφασίστηκε η εντατικοποίηση των ερευνών και η διερεύνηση για την κάλυψη των αναγκών της χώρας σε καύσιμα με αξιοποίηση και άλλων πηγών ενέργειας της χώρας όπως το φυσικό αέριο.

Περιοχές όπως η Κάρυστος ερχόταν μπροστά και δημιουργούσαν ενδιαφέρον για την ανάπτυξη εκεί μιας μονάδας παραγωγής πυρηνικής ενέργειας. Όμως τα χρόνια περνούσαν και η κυβέρνηση αδυνατούσε να βρεί ένα «δρόμο» για την επίτευξη αυτού του τόσο απαιτητικού έργου, μέσα από δαιδαλώδεις επαφές με ανώτατες κρατικές αρχές και τράπεζες επιχειρήσεις από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Βρετανία, ακόμα και την Ιταλία και την Γαλλία.

Όλοι ήθελαν ένα κομμάτι από την «πίτα» του θρυλούμενου πυρηνικού πλούτου της χώρας μας. Όμως κάθε απόπειρα για μια συντονισμένη διακρατική συνεργασία «σκόνταφτε» σε επιλογές προσώπων, σε λάθη και αστοχίες από την χουντική κυβέρνηση, σε μικροπολιτικές κόντρες εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, σε μεγαλεπίβολες οικονομικές φιλοδοξίες χωρίς πραγματικό αντίκρυσμα.

Τον Νοέμβριο του 1979, πραγματοποιήθηκε ένα αποφασιστικό βήμα: Ο Υπουργός Συντονισμού της τότε κυβέρνησης, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, βρέθηκε στην Αγγλία για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για την ενέργεια και τις βιομηχανικές επενδύσεις.  Θα κατασκευαζόταν στην Μακρόνησο ένας νέος σταθμός άνθρακα, σε συνεργασία με τις General Electric Company και British Electricity International, με μονάδες ισχύος 350 MW.

Μέσω μιας μακροχρόνιας σύμβασης ανάμεσα στη ΔΕΗ και το Εθνικό Συμβούλιο Άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου θα τροφοτούνταν επαρκώς. Η συμφωνία περιλάμβανε πιστωτικές ευκολίες, προμήθεια πετρελαίου και άλλες πρόνοιες. Σύμφωνα με μέτρηση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) η χώρα αναπλήρωνε με γοργούς ρυθμούς τη χρήση λιγνίτη από πετρέλαιο, όμως τα χρονοδιαγράμματα για την πυρηνική μετάβαση χάνονταν το ένα μετά το άλλο. 

Η συμφωνία Μητσοτάκη προκάλεσε σοβαρές αντιδράσεις εντός της Νέας Δημοκρατίας αλλά και από τα υπόλοιπα κόμματα.Μέσα στο 1980 και ενώ η χώρα πανηγύριζε για την ένταξη της στην ΕΟΚ, ύστερα και από έντονο παρασκήνιο μμεταξύ Γ.Ράλλη και Μ.Θάτσερ, το μνημόνιο με τους Βρετανούς έμπαινε στη λήθη της ιστορίας, με χαρακτηρισμούς όπως «αποικιοκρατική συμφωνία». 

Tα χρόνια του Τσέρνομπιλ

Η «Αλλαγή» έγινε πραγματικότητα το 1981, με το ΠΑΣΟΚ να παίρνει την εξουσία, δείχνοντας μια προσέγγιση σκεπτικισμού ως προς την πυρηνική ενέργεια. Το 1985, ο Λευτέρης Βερυβάκης, ως νέος τότε Υπουργός Ενέργειας, ανακοίνωσε την πρόθεση του να μπει η Ελλάδα στο κλαμπ των ουρανιοπαραγωγών χωρών, με όχημα την ημιοβιομηχανική μονάδα παραγωγής ουρανίου, που είχε ξεκινήσει τον Μάρτιο εκείνης της χρονιάς, πολύ κοντά στο Παρανέστι της Δράμας. Μάλιστα, τα βεβαιωμένα κοιτάσματα ουρανίου στην περιοχή, λεγόταν πως αντιστοιχούσαν σε 26 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου.

Ένα χρόνο αργότερα, η ΕΕΑΕ (Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας) σε έκθεση της, διερεύνησε το ενδεχόμενο πυρηνικού ατυχήματος στα Βαλκάνια, με επίκεντρο την πυρηνική μονάδα του Κοζλοντούι. Μελετήθηκαν οι επιπτώσεις ενός πυρηνικου ατυχήματος για την οικονομία και των υγείαν του πληθυσμού της Ελλάδας. Η έκθεση εκτιμούσε πως ένα τέτοιο ατύχημα θα είχε επιπτώσεις σοβαρές, που θα διαρκούσαν είκοσι ως σαράντα χρόνια, με σοβαρό οικονομικό κόστος. Αποδείχθηκε προφητική. Τον Απρίλιο του 1986, η έκρηξη στον αντιδραστήρα Νο.4, τύπου RBMK του εργοστασίου στο Τσέρνομπιλ της Ουκρανίας, προκάλεσε παγκόσμια ανησυχία. Στη χώρα μας, η ΕΕΑΕ εντόπισε ραδιενεργές συγκεντρώσεις στον ουρανό, στο γάλα αγελάδας και αιγοπροβάτων και όχι μόνο.

efimerida
Δημοσίευμα Ελευθεροτυπίας - Απρίλιος 1986 | Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Βουλής

Οι σχετικές τιμές υπερέβαιναν πέντε φορές επάνω τα επιτρέπτά όρια. Δημιουργήθηκε πανικός. Ο κόσμος δεν έπινε νερό από τη βρύση. Αγοράστηκαν μέσα σε 2 εβδομάδες, σχεδόν 12 εκατομμύρια μπουκάλια νερού. Η κρίση καταλάγιασε από τις 15 Μαϊου και μετά. Το ατύχημα του Τσέρνομπιλ δημιούργησε σοβαρές αναταράξεις στην ελληνική οικονομία, μείωσε ακόμα και τις ροές τουριστών εκείνο το καλοκαίρι και προκάλεσε έντονους προβληματισμούς για το αν είναι εφικτό να αναπτυχθεί πυρηνική ενέργεια στην Ελλάδα. 

efimerida
Δημοσίευμα Ελευθεροτυπίας - Απρίλιος 1986 | Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Βουλής

Στη συνέχεια, ομάδα εργασίας του Υπουργείου Οικονομίας, συνέταξε έρευνα για την διεύρυνση του ενεργειακού μείγματος της χώρας με φυσικό αέριο. Αξιολογήθηκε ως ένα καύσιμο που παρουσιάζει την ίδια σχεδόν ελαστικότητα με το πετρέλαιο, χωρίς τα μειονεκτήματα του. Η χρήση του θα οδηγούσε στην επιμήκυνση της ζωής των εγχωρίων αποθεμάτων λιγνίτη. Το φυσικό αέριο είχε τη δυναμική να αντικαταστήσει σταδιακά το πετρέλαιο. Υπογράφηκαν συμβάσεις συνεργασίας με την ΕΣΣΔ και την Αλγερία. Το ελληνικό πυρηνικό πρόγραμμα μπήκε «στο συρτάρι» οριστικά. 

Ακόμα και οι έρευνες για το ουράνιο δεν έδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τη σημερινή Ελληνική Αρχή Γεωολογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, η προσπάθεια για εξεύρεση ραδιενεργών μεταλλευμάτων ολοκληρώθηκε το 2000. Στο Παρανέστι της Δράμας είχε εντοπιστεί η πιο αξιόλογη ποσότητα αποθεμάτων. Ακόμα και εκεί όμως, η μέση περιεκτικότητα σε ουράνιο (220 γραμμάρια ανά τόνο) κρίθηκε μικρή. 

Η χώρα μας εντάχθηκε στην ομάδα των κρατών που δεν κατάφεραν να υλοποιήσουν πυρηνικό πρόγραμμα. Μεταξύ αυτών, βρίσκονται και η Πορτογαλία και η Δανία.

Περιέχονται στοιχεία από το βιβίο «Ατομική Εποχή» του Αχιλλέα Χεκίμογλου. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις και τα νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΡΥΣΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ζ. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΥΡΗΝΙΚΟΥ -ΧΑΛΚΙΔΑ 20 ΜΑΗ 1979

Κυρίες και κύριοι, Σας καλέσαμε σήμερα στην μεγαλειώδη αυτή συγκέντρωση που είναι γεμάτη πίστη και παλμό, αφού αφήσαμε πρώτα να περάσουν οι ...