Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026
Στη Βουλή από τον Θανάση Ζεμπίλη οι προτάσεις του Δήμου Καρύστου για το Ε.Χ.Π. για τις Α.Π.Ε. Αναφορά σε Σταύρο Παπασταύρου
Στη Βουλή από τον Θανάση Ζεμπίλη οι προτάσεις του Δήμου Καρύστου για το Ε.Χ.Π. για τις Α.Π.Ε. Αναφορά σε Σταύρο Παπασταύρου
Μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου ο Βουλευτής Εύβοιας Θανάσης Ζεμπίλης ζητά με την από 25/6/2026 αναφορά του προς τον Υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Σταύρο Παπασταύρου να εξετάσει και να δώσει αιτιολογημένες απαντήσεις στις προτάσεις του Δήμου Καρύστου για την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που διαλαμβάνονται στην με αριθμό 92/2026 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Για το ίδιο θέμα ο κ. Ζεμπίλης είχε υποβάλλει και την υπ’αριθμ. 2348/15.1.2026 Κοινοβουλευτική Ερώτηση. Συγκεκριμένα οι προτάσεις του Δ.Σ., που εισάγονται στη Βουλή με πρωτοβουλία του κ. Ζεμπίλη, έχουν ως εξής:
1. Ανεμογεννήτριες σε Προστατευόμενες Περιοχές NATURA Στον Δήμο Καρύστου, εκατοντάδες ανεμογεννήτριες έχουν εγκατασταθεί μέσα σε ευαίσθητα οικοσυστήματα και ζώνες προστασίας NATURA, όπως το εμβληματικό όρος Όχη. Οι 16 επεμβάσεις αυτές (διανοίξεις τεράστιων δρόμων, εκσκαφές, δίκτυα μεταφοράς κλπ.) αλλοίωσαν ανεπανόρθωτα τη βιοποικιλότητα και τους βιοτόπους σπάνιων ειδών.
Το νέο πλαίσιο εισάγει περιορισμούς και απαγορεύσεις στις Ζώνες Ειδικής Προστασίας NATURA, αναγνωρίζοντας έστω και αργά ότι η «πράσινη» ενέργεια δεν μπορεί να καταστρέφει το ίδιο το φυσικό περιβάλλον. Αφήνει όμως δυστυχώς «παράθυρα» για εγκατάσταση αιολικών σταθμών δίπλα σε προστατευόμενες περιοχές ή σε Σημαντικές Περιοχές για τα Πουλιά.
2. Ισοπέδωση σε μεγάλα υψόμετρα (Άνω των 1.200 μέτρων)
Οι κορυφογραμμές του όρους 'Οχη, που ξεπερνούν σε αρκετά σημεία τα 1.200 μέτρα, έχουν ήδη θηριώδεις κατασκευές που άλλαξαν μόνιμα το ανάγλυφο τους. Το νέο πλαίσιο θεσπίζει την οριζόντια απαγόρευση για νέα αιολικά έργα σε υψόμετρο άνω των 1.200 μέτρων. 'Όμως για την Καρυστία η ρύθμιση αυτή έρχεται αφού η υποβάθμιση έχει ήδη γίνει. Το γεγονός ότι το νέο χωροταξικό δεν αγγίζει τις αδειοδοτημένες και προς αδειοδότηση βιομηχανικές αιολικές εγκαταστάσεις, αναιρεί στην πράξη την απαγόρευση σε αυτά τα υψόμετρα.
3. Σύγκρουση με την Πρωτογενή Παραγωγή, την Τουριστική και Οικονομική Ανάπτυξη
Η κτηνοτροφία και η μελισσοκομία έχουν δεχτεί μεγάλο πλήγμα λόγω της εκχέρσωσης χιλιάδων στρεμμάτων βοσκοτόπων και μελισσοτόπων. Σε αυτούς τους βασικούς πυλώνες της τοπικής οικονομίας απασχολούνται πάνω από 1.000 οικογένειες. Η Νότια Εύβοια διαθέτει επίσης τεράστιο τουριστικό εκτόπισμα (παραλίες, μονοπάτια, Δρακόσπιτα κλπ). Η οπτική και ακουστική όχληση από τις ανεμογεννήτριες που «αγγίζουν» τουριστικές ζώνες, οικισμούς και αρχαιολογικούς χώρους υποβάθμισε το τουριστικό προϊόν και την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Καρυστία είναι ότι οι διατάξεις του νέου χωροταξικού δεν έχουν αναδρομική ισχύ. Αυτό σημαίνει ότι τα εκατοντάδες έργα που λειτουργούν ήδη ή έχουν λάβει οριστικές εγκρίσεις (πριν τη θεσμοθέτηση του νέου πλαισίου) θα παραμείνουν στη θέση τους ακόμα και αν έρχονται σε αντίθεση με αυτές τις νέες διατάξεις. Το νέο πλαίσιο θα λειτουργήσει ως «φρένο» μόνο για τη μελλοντική επέκταση, αφήνοντας στην Καρυστία το δύσκολο έργο της διαχείρισης μιας ήδη βιομηχανοποιημένης φύσης. Ο Δήμος Καρύστου έχει τα τελευταία χρόνια επανειλημμένα ομόφωνα αποφασίσει και θέσει υπ' όψιν της κεντρικής διοίκησης, την εναντίωση του σε οποιαδήποτε νέα εγκατάσταση βιομηχανικών αιολικών μονάδων και μονάδων αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες) και επί τη ευκαιρία εναντιωνόμαστε και σε μελλοντικά σχέδια εγκατάστασης πυρηνικού σταθμού στην περιοχή.
Πρόταση 1: Εφαρμογή των νέων περιορισμών και σε εκκρεμείς αιτήσεις που έχουν λάβει Βεβαίωση Παραγωγού. Μηδενικό περιθώριο νέας εγκατάστασης για τον Δήμο Καρύστου λόγω πρότερου υπερκορεσμού για κάθε μορφή βιομηχανικών ΑΠΕ. Η πρόβλεψη του σχεδίου να εξαιρέσει από τους νέους περιορισμούς ακόμα και τα έργα που έχουν ήδη καταθέσει «πλήρη φάκελο» —ανεξάρτητα από το τελικό στάδιο αδειοδότησής τους— ακυρώνει την ουσία του νέου ΕΧΠ. Το ίδιο ισχύει και για έργα που υπάγονται σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ).
Πρόταση 2: Υποχρέωση αποξήλωσης και πλήρους αποκατάστασης του φυσικού τοπίου για όσες ανεμογεννήτριες ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους (20ετία), χωρίς αυτόματο δικαίωμα αντικατάστασης (repowering). Πολλοί παλαιοί αιολικοί σταθμοί πλησιάζουν στη συμπλήρωση της 20ετίας. Η αυτόματη αντικατάστασή τους με ανεμογεννήτριες νέας τεχνολογίας (διπλάσιου ή τριπλάσιου μεγέθους) θα επιφέρει νέο, βαρύτερο γύρο περιβαλλοντικής υποβάθμισης στην περιοχή. 17
Πρόταση 3: Επιβολή ειδικού ανταποδοτικού τέλους «περιβαλλοντικής αποκατάστασης» στις εταιρείες που λειτουργούν ήδη έργα εντός NATURA. Τα έσοδα αυτά θα αποδίδονται απευθείας στην τοπική αυτοδιοίκηση με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση έργων περιβαλλοντικής αποκατάστασης και την στήριξη της τοπικής οικονομίας.
Αύξηση των ανταποδοτικών τελών στο 6% και ειδική μέριμνα για όλη την επικράτεια του Δήμου Καρύστου για δραστική μείωση του κόστους του ρεύματος για όλους τους κατοίκους, λόγω του υπερκορεσμού σε έργα ΑΠΕ.
Πρόταση 4: Υποχρεωτικό αναδρομικό περιβαλλοντικό έλεγχο εντός ενός έτους από τη θεσμοθέτηση του πλαισίου για όλα τα υφιστάμενα αιολικά της Καρυστίας, με σκοπό την επιβολή πρόσθετων μέτρων μείωσης θορύβου (π.χ. αυτόματη παύση λειτουργίας σε ώρες κοινής ησυχίας ή συγκεκριμένες διευθύνσεις ανέμου κ.α). Επίσης προτείνουμε συνολική Περιβαλλοντική Μελέτη Επιπτώσεων για τις ήδη εγκατεστημένες μονάδες.
Πρόταση 5: Επιβολή άμεσης αναστολής στην έκδοση νέων αδειών, καθώς και στην υλοποίηση των ήδη εκδοθεισών αδειών για αυτόνομους σταθμούς αποθήκευσης (μπαταρίες) εντός των ορίων του Δήμου Καρύστου. 'Ήδη δύο σταθμοί ετοιμάζονται να εγκαταστηθούν στην Όχη εντός NATURA σε υψόμετρο 1.200μ. Επίσης προτείνουμε θέσπιση ελάχιστης ασφαλούς απόστασης τουλάχιστον 5 χιλιομέτρων για οποιονδήποτε σταθμό μπαταριών από τα όρια οικισμών, δασικών εκτάσεων, πηγών ύδρευσης και προστατευόμενων περιοχών.
Πρόταση 6: Για τη διασφάλιση των τοπικών παραγωγικών δραστηριοτήτων (κτηνοτροφία, μελισσοκομία, τουρισμός κλπ.), καθίσταται θεσμικά αναγκαία η υποχρεωτική και δεσμευτική γνωμοδότηση των οικείων Δήμων κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων ΑΠΕ. Για τον Δήμο Καρύστου, η συμμετοχή αυτή τελεί υπό την αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση του μηδενικού περιθωρίου για νέες εγκαταστάσεις λόγω ήδη υπαρκτού κορεσμού.
Πρόταση 7: Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην τοποθέτηση πλωτών Αιολικών και Φωτοβολταϊκών πάρκων στην προβολή παραθαλάσσιων οικισμών και οικοδομικών συνεταιρισμών καθώς και εντός θεσμοθετημένων περιοχών ιχθυοκαλλιεργειών.
Γέμισε το υπαίθριο θέατρο με μουσική και συγκίνηση στο αφιέρωμα στην μουσική της Νότιας Καρυστίας από τα Μελίσματα.
Και της μουσικής ιδιαιτερότητάς του τόπου!! Συμπαρασύροντας ομάδα νέων ανθρώπων δείχνοντας έτσι το παράδειγμα της έμπρακτα..
Της ευχομε καλή δύναμη στο όμορφο έργο της
Nikolas Brebos
Κινηματογραφική Λέσχη Καρύστου Απολογισμός 39ου Συνεδρίου ΟΚΛΕ στην Κάρυστο
Κινηματογραφική Λέσχη Καρύστου
Το Υποκριτικό τμήμα ΣΑΕΚ θα λειτουργήσει πάλι από Σεπτέμβρη - ετοιμαστείτε για μια ενδιαφέρουσα χρονιά!
Για άλλη μια χρονιά είδαμε το αποτέλεσμα της δουλειάς τους στον Φιλόξενο χώρο εκδηλώσεων του Γυμνασίου και ΕΠΑΛ και περάσαμε πολύ ωραία.
Είδαμε το Ελεύθερο ζευγάρι σε σκηνοθεσία του Γιώργου και απόσπασμα από την Ηλέκτρα σε σκηνοθεσία της Πετρούλας. Επίσης οι τελειόφοιτοι παρουσίασαν μια δική τους εργασία.
Όπως σε κάθε σχολείο, η εμπιστοσύνη στην καθοδήγηση του δασκάλου είναι το σπουδαιότερο βήμα για την καλύτερη εξέλιξη σε κάθε μαθητεία. Η Πετρούλα και ο Γιώργος μέσα από την πολυετή παρουσία τους, έχουν αποδείξει την βαθιά γνώση του αντικειμένου και έχουν οδηγήσει τις θεατρικές μας ομάδες σε πλήθος παραστάσεων που έχουν κερδίσει τις καρδιές του κοινού. Επίσης έχουν κερδίσει πολλά βραβεία σε διάφορα φεστιβάλ.
Καλό καλοκαίρι !
Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026
Ο Ανδρέας Παπανδρέου και μεις.
Προσοχή- διαβάζετε την ανάρτηση με δική σας ευθύνη .
Σε κάθε κοινωνικό θέμα που κάθε φορά μας απασχολεί και δημιουργείται μια κάποια αντίδραση και κοινωνική κινητοποίηση, βλέπουμε με λύπη μας την απουσία της νεολαίας. Ακόμα και σήμερα που έχουν περάσει λίγοι μήνες από την ανακοίνωση της Κυβέρνηση ότι σχεδιάζει στο άμεσο μέλλον να δημιουργήσει πυρηνικές εγκαταστάσεις στην Θράκη, η , στην Νότια Εύβοια, η, και στα δύο σημεία, δεν υπάρχει καμιά απολύτως αντίδραση σε ακραία αντίθεση , με ότι συνέβη παλαιότερα με τον πάνδημο ξεσηκωμό.
Τι φταίει λοιπόν? Πως άλλαξαν τα πράγματα έτσι?
Μπορούμε να ξεκινήσουμε με την γήρανση του πληθυσμού και την νεολαία να πιέζετε για να επιβιώσει σε ένα δύσκολο και πιεστικό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Αλλά από την άλλη, και τότε τα πράγματα δεν ήταν ρόδινα , ούτε στο σύνολο της η νεολαία ήταν σε θέση να αντιληφθεί, να οργανωθεί, να αντιδράσει με πλήρη συνείδηση όλων των παραμέτρων σε μια τέτοια προοπτική.
Μπορούμε να πούμε ότι τώρα ο κόσμος εδώ όπως και παντού, έχει απομονωθεί παρά την υπερ-πληροφόρηση. Όμως και τότε, οι κοινωνικές συνθήκες ήταν πολύ πιο πιεστικές, ειδικά για τις γυναίκες. Ήταν πολύ πιο δύσκολο να ενημερωθεί ο κόσμος και για αυτό ήταν πολύ σημαντικές οι μαζικές συγκεντρώσεις. Από την άλλη, υπήρχε η δυσκολία να ενημερωθούν και να πειστούν να συμμετάσχουν, κάτι που όμως έγινε, και μάλιστα με τεράστια επιτυχία.
Θα μπορούσε ακόμα να πει κάποιος, ότι ο πληθυσμός τότε ήταν πολύ πιο ομοιογενής από ότι είναι σήμερα. Οι γειτονιές είχαν μια έντονη κοινωνική ζωή με επαφή των μελών της, όλοι γνώριζαν όλους, η Κάρυστος ήταν για τους Καρυστινούς, σε αντίθεση με το τώρα, που είναι από όλες τις φυλές του κόσμου και οι παλιές γειτονιές έχουν γεμίσει από αγνώστους.
Είναι αρκετά όμως όλα αυτά να δικαιολογήσουν αυτήν την απραξία?
Δεν είναι μόνο φαινόμενο της πόλης μας αλλά σε μικρότερο η μεγαλύτερο βαθμό το βλέπουμε παντού και μόνο σε πολύ μεγαλύτερες πόλεις όπου μπορούν να βρεθούν αρκετά άτομα να δημιουργήσουν κάποιους πυρήνες με κοινό ενδιαφέρον, βλέπουμε κινήσεις αντίστοιχου περιεχομένου.
Πολλοί καταλήγουν στο συμπέρασμα της έλλειψης αρχηγού και κατά ένα μεγάλο βαθμό πιστεύω ότι έχουν δίκιο, όμως και πάλι, είναι τόσο μεγάλη η απογοήτευση και η γενική εντύπωση ότι τίποτα δεν αλλάζει και ότι και αν κάνουν είναι καταδικασμένα σε αποτυχία.
Τι ήταν λοιπόν τόσο διαφορετικό τότε που η νεολαία της Καρύστου αντέδρασε τόσο διαφορετικά?
Τι ήταν αυτό που έδωσε αέρα στα φτερά της και την γέμισε με πίστη ότι μπορούν να τα καταφέρουν?
Και αν πάμε πιο πέρα, μιας και η κοινωνία είναι ένα σώμα- τι ήταν αυτό που έκανε την Ελλάδα να αρχίσει να ασχολείται με το περιβάλλον , με μια άλλη αντίληψη για τα πράγματα, με την πίστη ότι όλα θα αλλάξουν και θα είναι καλύτερα?
Μα βέβαια, ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου που έκανε μια χώρα να ελπίζει, που έδωσε στην νεολαία ελπίδες και όραμα και αυτό το όραμα μοιράστηκε σε πόλεις και χωριά και είχε φτάσει και στην δική μας μικρή γωνιά.
Αν σήμερα, υπήρχε ένας νέος Ανδρέας, που θα μπορούσε να εμπνεύσει τον κόσμο, που θα μπορούμε να δώσει μια νέα ελπίδα και ένα άλλο όραμα, τότε πιστεύω ότι η νεολαίοι θα ξαναέβρισκαν θάρρος και θα τους βλέπαμε να διεκδικούν δυναμικά μια καλύτερη ζωή τόσο μαζικά ώστε να δημιουργούνται κινήματα .
Το συμπέρασμα είναι λοιπόν, εκ του αποτελέσματος, ότι ο αρχηγός παίζει το πρωτεύοντα ρόλο και για αυτό βλέπουμε να κυριαρχούν τα προσωποκεντρικά κόμματα. Και αυτό φαίνεται ακόμα με την πτώση των ποσοστών όταν ο ένας χαρισματικός ηγέτης αποχωρεί.
Δυστυχώς έχουμε γεμίσει με μούφα Παπανδρέου, και με καρικατούρες του πρώτου Κωσταντίνου Καραμανλή και κατεβαίνοντας την κλίμακα, έχουμε γεμίσει από όμοιους τους διάφορους αξιωματούχους .
Αυτό το συμπέρασμα έχω βγάλει και αν έχετε εσείς μια άλλη εξήγηση, ευχαρίστως να την ακούσω.
Ενστάσεις του Μελισσοκομικού Συλλόγου Καρύστου " Δημήτρης Ρήγας" στη δημόσια διαβούλευση του (ΕΧΠ) για τις ΑΠΕ
Ενστάσεις του Μελισσοκομικού Συλλόγου Καρύστου " Δημήτρης Ρήγας" στη δημόσια διαβούλευση του (ΕΧΠ) για τις ΑΠΕ
Τρίτη 23 Ιουνίου 2026
Πως ξεκίνησε ο Αντι- πυρηνικός αγώνας στην Κάρυστο.
Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από τις προσωπικές μαρτυρίες όσων βρίσκονται κάθε φόρα παρόντες, όσοι δημιουργούν τις καταστάσεις που οδηγούν σε πάνδημες αντιδράσεις , και όπως σχεδόν πάντα, ξεκινούν από τις παρέες.
Ας φανταστούμε λοιπόν ένα απόγευμα, ένα όμορφο απόγευμα με την θάλασσα να κτυπάει την ακτή όπως τώρα αλλά πάνω από μισό αιώνα πίσω. Στην ταβέρνα στο Ποτάμι μια παρέα χαίρεται το νόστιμο φαγητό , την θέα, την παρέα τους και εκεί ανάμεσα στις άλλες κουβέντες αναφέρουν τα σχέδια για το πυρηνικό εργοστάσιο που επρόκειτο να γίνει και είχαν πάει για να δουν το πως θα ξεκινήσει το έργο.
Για κακή τους τύχη ο Χρήστος Καλόγηρος τους άκουσε αλλά δεν είπε τίποτα μπροστά τους. Όμως κατέβηκε στην Κάρυστο και στον Γαλαξία που ήταν τότε το στέκι της παρέας, ειδοποίησε τα παιδιά , τους φίλους και τις φίλες του για το τι άκουσε. Αμέσως κτύπησε συναγερμός!
Μερικοί από τους πρώτους που έμαθαν και κινητοποιήθηκαν άμεσα ήταν ο Δημήτρης και ο Γιώργος Παπαλυμπέρης, ο Κώστας Μαστρογιάννης και ο Νίκος ο Νταλάκας.
Ο Νίκος ήταν που εντόπισε το αυτοκίνητο της εταιρίας που πήγαινε προς τον Πλατανιστό και το ακολούθησε. Όταν βγήκαν οι επιβάτες για να ...δουν το σημείο...εκείνος γρήγορα άρπαξε τον φάκελο του έργου από το ανοικτό παράθυρο και φαντάζομαι με τι καρδιοχτύπι οδήγησε μέχρι την Κάρυστο.
Τα σχέδια αυτά τα διέρρευσαν στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία και έτσι το θέμα μαθεύτηκε παντού .
Εκεί στο στενό όπου ήταν το κουρείο του Παπαλυμπέρη γράφτηκαν τα συνθήματα, απλώθηκαν και βάφτηκαν τα πανό, οργανώθηκε η πρώτη μαγιά για τον Σύλλογο Περιβάλλοντος που πρόεδρος έγινε ο Γιώργος Τσολάκης ενώ όλο και περισσότεροι νεολαίοι στελέχωναν τις τάξεις του.
Φαντάζομαι όλα αυτά τα παιδιά με ενθουσιασμό και πίστη να προσπαθούν να βρουν τον τρόπο που θα λειτουργούσαν και να σταθούν στο ύψος των καταστάσεων, να βρουν στηρίγματα και συμμάχους, να προσπαθούν να επικοινωνήσουν όλη την αγωνία αλλά και την αγωνιστικότητα τους.
Ευχαριστώ πάρα πολύ όσους μου είπαν αυτές τις ιστορίες και είναι πολύ κρίμα που δεν έχουμε φωτογραφίες και έγγραφα μιας και όλα τα αρχεία του συλλόγου χάθηκαν.
Με τον γενικό ξεσηκωμό , όρθωσαν ανάστημα όχι μόνο ο δήμος απέναντι στην Κυβέρνηση αλλά και ο κλήρος με πολύ δυναμικό στέλεχος τον παπά Σύλλα .
Τότε ο Ανδρέας Παπανδρέου ετοιμαζόταν να ξεκινήσει την λαμπρή πολιτική του διαδρομή και να αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στην ιστορία. Υποσχέθηκε ότι δεν έμπαινε πυρηνικό εργοστάσιο πουθενά και κράτησε την υπόσχεση του.
Πρέπει να ξέρουμε την ιστορία μας, γιατί η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν φάρσα και πολύ φοβάμαι κατά πόσο είμαστε προετοιμασμένοι η έχουμε το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό να ανταπεξέλθουμε στην νέα καταιγίδα που μας προκύπτει με τα σχέδια της Κυβέρνησης για το πυρηνικό η στην Θράκη η εδώ .
Ευχαριστούμε όλους αυτούς τους ανθρώπους που μας κάνουν μέχρι σήμερα περήφανους για την τότε δράση τους.
Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026
Ιστορική αναδρομή για τον αντιπυρηνικού αγώνα στα ΝΕΑ.
ΤΑ ΝΕΑ -2007
Ελληνικό παρελθόν έχει το μέτωπο υπέρ της πυρηνικής ενέργειας που σχηματίζεται τώρα στην Ευρώπη με πρωταγωνιστές τους ηγέτες της Γαλλίας και της Βρετανίας. Τη δεκαετία του 1970, κατασκευάστηκαν στη Γαλλία και την Αγγλία δεκάδες πυρηνικοί σταθμοί, πολλοί εκ των οποίων φέρουν την υπογραφή της αμερικανικής εταιρείας ΕΒΑSCΟ. Τότε έγινε και η μοναδική απόπειρα να δημιουργηθεί στην Ελλάδα πυρηνικό εργοστάσιο.
«Έπειτα από διεξοδική μελέτη των υποψήφιων ελληνικών περιοχών, το επιστημονικό επιτελείο της ΕΒΑSCΟ κατέληξε στην πρόταση της Καρύστου για την κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου. Το 1977 μόλις είχα προσληφθεί στην εταιρεία και ήταν η πρώτη μου επαγγελματική αποστολή εκτός ΗΠΑ. Θυμάμαι ότι υπήρχαν μεγάλες αντιδράσεις από τους κατοίκους της περιοχής, γινόταν αυτό που θα χαρακτήριζε κανείς ξεσηκωμός», λέει στα «ΝΕΑ» ο Φρέντερικ Σμάιντερ, πρώην υπάλληλος της ΕΒΑSCΟ στον τομέα των γεωλογικών- γεωφυσικών ερευνών.
«Η Νότια Εύβοια είχε επιλεχθεί λόγω του ότι οι μελέτες της ΕΒΑSCΟ τη χαρακτήριζαν ως “ασεισμική περιοχή”. Όμως, υπήρχαν και άλλοι λόγοι για τη συγκεκριμένη επιλογή, όπως για παράδειγμα ότι υπάρχει άφθονο νερό που θα χρησίμευε στην ψύξη του πυρηνικού αντιδραστήρα, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται στο κέντρο βάρους της ραχοκοκαλιάς του ηλεκτρικού δικτύου της Ελλάδας. Αν δεν κάνω λάθος, ανάμεσα στις υποψήφιες περιοχές ήταν και η Βόρεια Κεντρική Ελλάδα, ενώ ο στρατός στα τέλη της δεκαετίας του 1970 είχε ζητήσει να κατασκευαστεί το πυρηνικό εργοστάσιο νότια της Λάρισας», αναφέρει ο δρ Αναστάσιος Γιούτσος, διευθυντής του Ινστιτούτου Πυρηνικής Τεχνολογίας- Ακτινοπροστασίας στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος».
Οι πρωταγωνιστές του εγχειρήματος θυμούνται πως είχε γίνει ξεσηκωμός και συλλαλητήρια στη Χαλκίδα
Τους κυνήγησαν. «Ήταν Απρίλιος
του 1978 όταν κάτοικοι των χωριών της περιοχής αντιλήφθηκαν την παρουσία ξένων με μηχανήματα που πραγματοποιούσαν μετρήσεις. Η φήμη ότι η Κάρυστος ήταν μία από τις υποψήφιες τοποθεσίες για την κατασκευή πυρηνικού σταθμού είχε κυκλοφορήσει, αλλά δεν υπήρχε κάποιο έγγραφο που να επιβεβαιώνει το γεγονός. Οι κομματικές παρατάξεις δεν έπαιρναν θέση, ενώ η κυβέρνηση Ράλλη δεν διέψευδε τις φήμες. Οι ξένοι με τα μηχανήματα ήταν η απόδειξη και οι κάτοικοι των χωριών τούς κυνήγησαν με τα φτυάρια», αναφέρει η κόρη του δημάρχου Καρύστου εκείνη την εποχή κ. Μόσχα Χατζηνικολή. Μοναδική εξαίρεση ήταν ο πρόεδρος της ΕΔΑ Ηλίας Ηλιού, ο οποίος παραβρέθηκε στην εκδήλωση διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε στην Χαλκίδα στις 20 Μαΐου 1979 όπου συγκεντρώθηκαν πάνω από 8.000 άτομα.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ. Η οικολογική οργάνωση η οποία πρωτοστάτησε στους αντιπυρηνικούς αγώνες που διήρκεσαν από το 1978 έως το 1980 ήταν η Ένωση για την Ποιότητα Ζωής, από την οποία προέκυψε η σημερινή καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ. «Ήμασταν ο μοναδικός φορέας που έλεγε όχι στο πυρηνικό εργοστάσιο. Θυμάμαι ότι η κοινή γνώμη τότε είχε διχαστεί: υπήρχε μια μερίδα Ελλήνων που ήθελε τη δυτική τεχνολογία και άλλοι που ήθελαν την ανατολική. Το ίδιο ίσχυε και για το ουράνιο με το οποίο θα λειτουργούσε ο πυρηνικός σταθμός. Οι συζητήσεις είχαν προχωρήσει αρκετά, ενώ η κυβέρνηση ήταν σαφώς υπέρ του πυρηνικού εργοστασίου», αναφέρει ο κ. Ηλίας Κουκογιάννης, γενικός γραμματέας σήμερα της ΕΚΠΟΙΖΩ. Ανάμεσα στις δράσεις της οικολογικής οργάνωσης ήταν και η υποβολή υπομνημάτων στην κυβέρνηση Ράλλη, οργάνωση συγκεντρώσεων και ομιλιών με θέμα την επικίνδυνη «φύση της πυρηνικής ενέργειας» καθώς και η εκπόνηση μελέτης για τους κινδύνους από πυρηνικό ατύχημα.
Με βενζίνη στο εργοτάξιο. Στις αρχές του 1980 ο δήμαρχος Χατζηνικολής ξεσήκωσε για άλλη μία φορά τους κατοίκους της Καρύστου και με εργάτες του δήμου πήραν μπιτόνια με βενζίνη και πήγαν στο χώρο όπου βρίσκονταν τα μηχανήματα για τις έρευνες στην περιοχή, απειλώντας τα κλιμάκια της ΕΒΑSCΟ ότι θα τα κάψουν αν δεν φύγουν αμέσως. Τελικά τους ανάγκασαν να φύγουν, ενώ το γεωτρύπανο της εταιρείας έμεινε για μερικές ημέρες έξω από το Αστυνομικό Τμήμα Καρύστου «προς αποφυγήν δολιοφθοράς».
«Τα κύρια επιχειρήματά μας για να μην κατασκευαστεί ο πυρηνικός σταθμός ήταν καταρχήν ότι η Κάρυστος βρίσκεται κοντά σε σεισμογενείς περιοχές, όπως η Σκύρος. Λέγαμε τότε: «Είμαστε μια πατημασιά χώρα, αν γίνει ένα ατύχημα τίποτα δεν θα μπορεί να μας σώσει». Σιγά σιγά άρχισαν να βγαίνουν στον Τύπο και δημοσιεύματα από επιστήμονες που τόνιζαν την επικινδυνότητα ενός πυρηνικού εργοστασίου. Βέβαια, αν ήθελαν να το φτιάξουν θα το έφτιαχναν. Γι΄ αυτό πιστεύω ότι τα κριτήρια για την ακύρωση ήταν τελικά οικονομικής φύσεως και όχι επειδή είχαμε ξεσηκωθεί», λέει ο κ. Κουκογιάννης.
Ο άνεμος και το κύμα φυγής. «Κατά τη γνώμη μου, το επιχείρημα της σεισμικότητας ήταν αστείο. Ήδη στην Ιαπωνία είχαν κατασκευαστεί πυρηνικοί σταθμοί, οι οποίοι αντέχουν περισσότερα από 8 Ρίχτερ. Καθόλου αστείο όμως δεν ήταν ότι στις αρχές του 1980 στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ ειπώθηκε το εξής: Αν υπήρχε μια φήμη για διαρροή από το εργοστάσιο, ο Τύπος και τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης της εποχής το προέβαλλαν και φυσούσε ανατολικός άνεμος, ο οποίος θα μετέφερε τη ραδιενέργεια στο Λεκανοπέδιο, τότε τα τρία εκατομμύρια Αθηναίων θα προσπαθούσαν να εγκαταλείψουν την πόλη από την αντίθετη πλευρά, δηλαδή θα πήγαιναν προς Κόρινθο. Πώς θα μπορούσε να περάσει από τη διώρυγα όλος αυτός ο κόσμος χωρίς να υπάρξουν θύματα;», λέει ο κ. Γιούτσος. Οι συζητήσεις για την κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου στην Κάρυστο έληξαν οριστικά το 1982.
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΠΡΙΝ 30 ΧΡΟΝΙΑ - Το κίνημα ενάντια στα πυρηνικά Ergatiki.gr 23/03/2011, No 960
Σε αυτά τα σχέδια είχε και την κάλυψη της αντιπολίτευσης του ΠΑΣΟΚ. Ο ίδιος ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε δηλώσει ότι «η αποδοχή ενός ενεργειακού προγράμματος στηριζόμενου στη σωστή χρησιμοποίηση της πυρηνικής ενέργειας είναι αναπόφευκτο». Το ΚΚΕ ήταν αντίθετο στην εγκατάσταση του εργοστασίου στο βαθμό που αυτό θα στηριζόταν σε «δυτικά κεφάλαια και τεχνολογία», αλλά συζητούσε την πιθανότητα ανάληψης του έργου από την – τότε – Σοβιετική Ενωση που «η τεχνολογία της στηρίζεται σε ασφαλέστερες μεθόδους», όπως έγραφε ο Ριζοσπάστης (το πόσο «ασφαλέστερες» ήταν το έδειξε το Τσέρνομπιλ, λίγα χρόνια αργότερα).
Σαν πιθανές περιοχές εγκατάστασης κρίθηκαν η Κάρυστος, το Πόρτο Γερμενό, ενώ ο στρατός πρότεινε μια περιοχή νότια της Λάρισας. Τις μελέτες ανέλαβε μια αμερικανική εταιρεία, η EBASCO, που είχε κατασκευάσει δεκάδες πυρηνικούς σταθμούς σε Βρετανία και Γαλλία. Στα τέλη του 1977 τα πρώτα συνεργεία εγκαταστάθηκαν στην Κάρυστο. Ο Φρέντερικ Σμάιντερ, ένας τεχνικός της εταιρείας θυμάται σε συνέντευξή του ότι «υπήρχαν μεγάλες αντιδράσεις από του κατοίκους, αυτό που θα χαρακτήριζε κανείς ξεσηκωμός».
Με φτυάρια και τσουγκράνες
Τον Απρίλη του 1978 κάτοικοι των γύρω χωριών όταν αντιλήφθηκαν την παρουσία των μηχανημάτων γεώτρησης κυνήγησαν το συνεργείο με φτυάρια και τσουγκράνες . Η εταιρεία αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τις εργασίες και αποχώρησε για να επιστρέψει ένα χρόνο αργότερα. Στις 20 Μάη του 1979 οργανώθηκε στη Χαλκίδα, με συμμετοχή και των τοπικών εργατικών σωματείων, διαδήλωση 8.000 ενάντια στο πυρηνικό εργοστάσιο. Σε αυτή συμμετείχε και κόσμος από οργανώσεις της επαναστατικής αριστεράς που ήλθε από την Αθήνα. Η εταιρεία αναγκάστηκε για μια ακόμα φορά να αναβάλει τις γεωτρήσεις.
Στις αρχές του 1980 επέστρεψε. Όμως, αυτή τη φορά οι κάτοικοι της Καρύστου ήταν πανέτοιμοι. Κινητοποιήθηκαν αμέσως και έχοντας μαζί τους εργάτες του δήμου που κουβαλούσαν μπιτόνια γεμάτα βενζίνη, πήγαν στο χώρο της γεώτρησης και απείλησαν ότι θα κάψουν τα μηχανήματα. Οι εργασίες σταμάτησαν και το γεωτρύπανο μεταφέρθηκε στην αυλή του αστυνομικού τμήματος «προς αποφυγήν δολιοφθοράς».
Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα έγιναν αρκετές κινητοποιήσεις στην Αθήνα με πρωτοβουλία των οργανώσεων της επαναστατικής αριστεράς για συμπαράσταση στους κατοίκους της Καρύστου. Η μεγαλύτερη ήταν η διαδήλωση που έγινε στις 14 Απρίλη 1981, λίγους μήνες πριν την πτώση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Εκείνη την ημέρα ο κόσμος γέμισε τα Προπύλαια και βάδισε προς το Σύνταγμα, ενώ εντυπωσιακή ήταν η προσυγκέντρωση και η πορεία που έκαναν οι φοιτητές της ΑΣΟΕΕ. Τα πανό είχαν συνθήματα όπως: «Η κοινωνία της μόλυνσης δεν καθαρίζεται, ανατρέπεται», «Όχι στα πυρηνικά, μαζικό κίνημα ενάντια στη μόλυνση», «Καλύτερα ενεργοί σήμερα, παρά ραδιενεργοί αύριο».
Η εγκατάσταση του πυρηνικού εργοστασίου αναβλήθηκε επ' αόριστον και τελικά το 1982 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε ότι ματαιώνεται οριστικά.
Στα χρόνια που ακολούθησαν υπήρξαν φήμες για κατασκευή πυρηνικών σταθμών στην Κρήτη, μέχρι που ήρθε το Τσέρνομπιλ το 1986 και κάθε ιδέα εγκαταλείφθηκε.
Μια έρευνα της Public Issue για το 2008-2009 έδειξε ότι το 82% του κόσμου στην Ελλάδα είναι ενάντια στη χρήση πυρηνικής ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος και 81% πίστευε ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία θα συμβεί πυρηνικό ατύχημα. Το τι πίστευε ο απλός κόσμος αποδείχθηκε πολύ πιο αξιόπιστο και ακριβές από τις «επιστημονικές» αναλύσεις των υπέρμαχων της «πράσινης και ασφαλούς» πυρηνικής ενέργειας. Στη διαμόρφωση μιας τέτοιας μαζικής αντιπυρηνικής παράδοσης και ευαισθησίας έχει βάλει σίγουρα τα θεμέλια η αριστερά με τους αγώνες της στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.
• Δυο βδομάδες έχουν περάσει από τον καταστροφικό σεισμό και το τσουνάμι στην Ιαπωνία και ο κίνδυνος για έκρηξη στο πυρηνικό εργοστάσιο Φουκουσίμα δεν έχει ακόμα εκλείψει. Στο μεταξύ, χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα έχουν μολυνθεί από ραδιενεργές εκπομπές στην βορειανατολική Ιαπωνία, ο κόσμος εγκαταλείπει την περιοχή και ακόμα και σε πόλεις που βρίσκονται σε μεγάλη ακτίνα από τον πυρηνικό σταθμό διαπιστώνονται ίχνη ραδιενεργού ιωδίου στο πόσιμο νερό.
Ο τρόμος που προκαλούν οι εικόνες από το Φουκουσίμα έχει ανοίξει τη συζήτηση για το τι θα σήμαινε ένα παρόμοιο πυρηνικό «ατύχημα» στην περιοχή μας. Κυβερνητικά στελέχη και σχολιαστές στα κανάλια και τις εφημερίδες εκφράζουν την ανησυχία τους επειδή «η Ελλάδα είναι περικυκλωμένη από πυρηνικά εργοστάσια στα Βαλκάνια και επειδή η Τουρκία έχει στα σκαριά την κατασκευή πυρηνικού σταθμού στην πόλη Ακούγιου στα νότια της χώρας», ενώ η Μπιρμπίλη ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει τη διενέργεια τεστ αντοχής για τους 143 σταθμούς που υπάρχουν στις χώρες της ΕΕ.
Η απειλή από ένα ατύχημα σε πυρηνικά εργοστάσια της γειτονιάς μας, όπως το Κοζλοντούι στη Βουλγαρία, είναι πραγματική. Αλλά αυτό που επιμελώς κρύβει όλη αυτή η φιλολογία για τους «κακούς γείτονες» που μας απειλούν με τα πυρηνικά τους είναι το γεγονός ότι μέχρι να γίνει ο σεισμός στην Ιαπωνία οι επίσημες και ημιεπίσημες φωνές που ζητούσαν να προχωρήσει η Ελλάδα στην κατασκευή πυρηνικών εργοστασίων ακούγονταν όλο και συχνότερα. Οι «σοφοί» της Ακαδημίας Αθηνών πρόβαλλαν την άποψη ότι η πυρηνική ενέργεια είναι «φθηνή και καθαρή» και μάλιστα επιστρατεύοντας το επιχείρημα ότι «και η Ιαπωνία είναι σεισμογενής όπως η Ελλάδα, αλλά έχει πυρηνικά». Τα ίδια έλεγε και ο Σουφλιάς όταν ήταν υπουργός πριν μερικά χρόνια, τα ίδια επαναλάμβαναν και ορισμένοι παράγοντες του ΠΑΣΟΚ σε σχετική ημερίδα που είχε διοργανώσει στη Θεσσαλονίκη το ΤΕΕ, ενώ ο Καρατζαφέρης στη βουλή υποστήριζε ότι η κατασκευή πυρηνικού εργοστασίου είναι θέμα «εθνικής στρατηγικής» απέναντι στην Τουρκία!
Όλοι αυτοί σήμερα, βέβαια, έχουν λουφάξει. Όπως είχαν λουφάξει και μετά την καταστροφική έκρηξη στο Τσέρνομπιλ στην Ουκρανία, 25 χρόνια πριν. Σήμερα, είναι ολοφάνερο το πόσο δίκιο είχαν εκείνες οι φωνές που έλεγαν ότι η πυρηνική ενέργεια δεν είναι ούτε «φθηνή», ούτε «πράσινη», και πάνω απ' όλα ούτε «ασφαλής».
«Πράσινα πυρηνικά»
Η αντίληψη που προβάλλεται είναι ότι το κίνημα ενάντια στα πυρηνικά είναι ήταν και είναι «μονοπώλιο» των οικολόγων-πράσινων. Αυτό απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Αρκεί και μόνο να δει κανείς τον «οικολόγο» πρώην υπουργό εξωτερικών της Γερμανίας Γιόσκα Φίσερ να συμμετέχει στους βομβαρδισμούς της Γιουγκοσλαβίας με βόμβες εμπλουτισμένου ουράνιου τη δεκαετία του '90 ή την υπεράσπιση της χρήσης «πράσινης» πυρηνικής ενέργειας από πολλούς ευρωπαίους οικολόγους σαν αντίβαρο στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή!
Η αλήθεια είναι ότι οι οικολογικές ευαισθησίες και ακόμα και τα ίδια τα σύγχρονα οικολογικά κινήματα δημιουργήθηκαν μέσα από την επαναστατική έκρηξη που έφερε ο Μάης του '68 και η μαζική αριστερή ριζοσπαστικοποίηση ενάντια σε κάθε μορφή καταστροφής που προκαλεί ο καπιταλισμός στη φύση και τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων.
Η Αριστερά σε όλο τον κόσμο έχει δώσει μεγάλους αγώνες ενάντια στα πυρηνικά – όχι μόνο ενάντια στην πολεμική, αλλά και στην «ειρηνική» χρησιμοποίησή τους – από τη δεκαετία του 1950 μέχρι σήμερα. Από τις πορείες για τον πυρηνικό αφοπλισμό στις αρχές της δεκαετίας του '60 μέχρι τις τεράστιες αντιπυρηνικές διαδηλώσεις στις οποίες πρωτοστάτησαν οι οργανώσεις της επαναστατικής αριστεράς τη δεκαετία του 1970: 200.000 διαδηλωτές στο Μπιλμπάο της Ισπανίας στις 14/7/1977 ενάντια στα σχέδια για πυρηνικό σταθμό στην περιοχή, λίγο μετά τη γενική απεργία που οδήγησε στην κατάρρευση της δικτατορίας του Φράνκο. Κατάληψη μιας ολόκληρης περιοχής στο Νιου Χάμσαϊρ στις ΗΠΑ από χιλιάδες κατοίκους και τα τοπικά συνδικάτα ενάντια στο κτίσιμο πυρηνικού σταθμού την Πρωτομαγιά του 1977. Απεργία των σιδηροδρομικών σε όλη την Αυστραλία για να κλείσουν τα ορυχεία ουρανίου το Μάη του 1976. Πάνω από 20.000 διαδηλωτές στο Λονδίνο με συμμετοχή του συνδικάτου των ανθρακωρύχων ενάντια στην κατασκευή πυρηνικού σταθμού στις 26/4/1978. Απανωτές διαδηλώσεις στη Γερμανία με συμμετοχή δεκάδων χιλιάδων το 1976-77. 40.000 εργαζόμενοι διαδηλώνουν ύστερα από κάλεσμα των συνδικάτων στο Μαλβίλ της Γαλλίας στις 4/8/1977. Ο κατάλογος είναι πολύ μακρύς για να χωρέσει σε ένα άρθρο.
Η Ελλάδα δεν έμεινε έξω από το μαζικό κίνημα ενάντια στα πυρηνικά. Περισσότερο γνωστές είναι οι μαραθώνιες πορείες για τον πυρηνικό αφοπλισμό στις αρχές της δεκαετίας του '60 με τον βουλευτή της αριστεράς Γρηγόρη Λαμπράκη να βαδίζει στην πρώτη γραμμή. Αυτές που είναι άγνωστες στους περισσότερους είναι οι μαζικές κινητοποιήσεις με πρωτοβουλία των οργανώσεων της επαναστατικής αριστεράς ενάντια στο κτίσιμο πυρηνικού εργοστασίου στην Κάρυστο από το 1977 μέχρι το 1981. Αξίζει να θυμηθούμε αυτή την παράδοση αγώνων.


-
Σε κατάσταση καύσωνα λέω να σας μοιραστώ μαζί σας μερικές από τις εμπειρίες που είχα στο Νοσοκομείο μας μετά από πάρα πολλές επισκέψεις μι...
-
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Doctoral Thesis in Biotechnology FN - silk scaffolds as ECM end basement membrane mimics for 3D tissue...
-
Μπαράζ διαρρήξεων στα χωριά του Καβοντόρου και στην Κάρυστο. Μεγάλη ψυχική ταλαιπωρία στους κατοίκους και απώλεια περιουσίας. Αλλού κάνουν...












