ΠΡΟΣ 1. Περιφερειάρχη Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, κον. Φάνη Σπανό 2. Αντιπεριφερειάρχη Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, κον. Ηλία Κυρμανίδη 3. Δ/νση Περ/ντος και Χωρικού Σχεδιασμού Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας Π.Ε Ευβοίας Κοιν. : πίνακας αποδεκτών
ΑΙΤΗΣΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ Του σωματείου με την επωνυμία "ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ, Σ.Π.ΠΕ.Ν.Κ." που εδρεύει στην Κάρυστο, Αιόλου 4, ΤΚ 34001, Ηλεκτρ. Ταχυδρ.: sppenk@googlemail.com, και εκπροσωπείται νόμιμα, με ΑΦΜ: 099188877.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΛΗΣΗ Της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου «Σταθμός Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας με χρήση συσσωρευτών (μπαταριών) ισχύος 51,45MW, της εταιρείας «INTRA – S.ENERGY M.A.E», στη θέση «ΣΠΑΤΑ» της Δημοτικής Ενότητας Μαρμαρίου και της Δημοτικής Ενότητας Καρύστου, του Δήμου Καρύστου, της Π.Ε. Ευβοίας»
(εφεξής: το «Έργο»). Ι. ΤΟ ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΜΑΣ Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Νότιας Καρυστίας (ΣΠΠΕΝΚ) ως σωματείο που έχει συσταθεί και αναγνωριστεί με την απόφαση 363/1997 του Μονομ. Πρωτοδικείου Χαλκίδας, έχει ως καταστατικούς σκοπούς, μεταξύ άλλων, την προστασία του περιβάλλοντος της Νότιας Καρυστίας, του δάσους και των δασικών εκτάσεων, της πανίδας και χλωρίδας και των ορεινών όγκων του Δήμου ΚΑΡΥΣΤΟΥ (στην περιφέρεια του οποίου αναπτύσσεται το Έργο) και των γύρω περιοχών αυτού, καθώς και την ανάδειξη και προβολή του ιδιαιτέρου χαρακτήρα και του φυσικού κάλλους της Νότιας Καρυστίας με την ανάπλαση του πράσινου και του δάσους με εφαρμογή προγραμμάτων αναδάσωσης, καθαρισμού δασών, καθώς και κάθε άλλου πρόσφορου μέσου για τον σκοπό αυτό, την ειδική μέριμνα και φροντίδα για την προστασία και ανάδειξη της χλωρίδας και πανίδας της περιοχής και κυρίως των σπάνιων ή απειλούμενων ειδών της, καθώς και την αποτροπή της εγκατάστασης οιασδήποτε μορφής Ανανεώσιμης Πηγής Ενέργειας που απειλεί να καταστρέψει ή να υποβαθμίσει το φυσικό περιβάλλον και που προωθείται αλόγιστα και με ελλιπή ή ανύπαρκτο σχεδιασμό, που δεν σέβεται το φυσικό περιβάλλον και τις αντοχές του αλλά και τα ιστορικά, αρχαιολογικά ή άλλα μνημεία της περιοχής.
Θεμελιώνεται λοιπόν έννομο συμφέρον για την προσβολή της παρούσας, δοθέντος ότι έχουμε περιβαλλοντικό σκοπό και χώρο δραστηριοποίησης την περιοχή ανάπτυξης του Έργου και οποιαδήποτε αλλοίωση και καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, θίγει το συνταγματικό μας δικαίωμα στο περιβάλλον, και θα επηρεάσει δυσμενώς τους τομείς δραστηριοποίησής μας. ΙΙ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Με το από 9.12.2022 και με αριθμ. πρωτ.: 272920 έγγραφό σας που φέρει την υπογραφή του Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος Στερεάς Ελλάδας κ. Κυρμανίδη Ηλία, αποφασίστηκε η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου: «Σταθμός Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας με χρήση συσσωρευτών (μπαταριών) ισχύος 51,45MW, της εταιρείας «INTRA – S.ENERGY M.A.E», στη 2 θέση «ΣΠΑΤΑ» της Δημοτικής Ενότητας Μαρμαρίου και της Δημοτικής Ενότητας Καρύστου, του Δήμου Καρύστου, της Π.Ε. Ευβοίας». Με την παρούσα αιτούμαστε την ανάκληση της ανωτέρω πράξης για τους ακόλουθους βάσιμους και αληθείς λόγους.
ΙΙΙ. ΛΟΓΟΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗΣ 1) Mη ύπαρξη σχετικού νομοθετικού πλαισίου και σχετικών διατάξεων στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ καθώς και στο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Στερεάς Ελλάδας. Όπως αναφέρεται και στην ίδια την διοικητική πράξη (βλ. σελ. 4 της ΑΕΠΟ), σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 30 Ν. 4014/2011 και ελλείψει της απόφασης της παρ. 3 του άρθρου 8 του Ν. 4014/2011 για έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β, ακολουθούνται οι διαδικασίες της υποκατηγορίας Β4 της Κ.Υ.Α. 11014/703/Φ104/2003 (Β’ 332) ή άλλες διαδικασίες που προβλέπονται σε ειδικότερες διατάξεις. Συνεπώς, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι διατάξεις του κεφαλαίου Δ’ (Διαδικασία Ε.Π.Ο. υποκατηγορίας 4 της Β’ κατηγορίας) της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 11014/703/Φ104/2003 - ΦΕΚ 332/Β/20-3-2003 «Διαδικασία Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) και Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ) σύμφωνα με το άρθρο 4 του 1650/1996 όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3010/2002». Το άρθρο 11 της ανωτέρω Κ.Υ.Α. (Διαδικασία Ε.Π.Ο.) ορίζει τα εξής:
«1. Ο ενδιαφερόμενος φορέας ή ιδιώτης υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης που συνοδεύεται από φάκελλο ο οποίος περιλαμβάνει Περιβαλλοντική Εκθεση σε τέσσερα (4) τουλάχιστον αντίγραφα. Η Περιβαλλοντική Εκθεση υποβάλλεται και σε ηλεκτρονική μορφή. Το περιεχόμενο της Περιβαλλοντικής Εκθεσης καθώς και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και στοιχεία που την τεκμηριώνουν καθορίζεται σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 4 του Ν.1650/1986, όπως αντικαταστάθηκε με την παραγ.10 εδ.β του άρθρου 2 του Ν.3010/2002. Στην περίπτωση έργων ή δραστηριοτήτων της υποκατηγορίας 3, για τα οποία θα ακολουθηθεί η διαδικασία του παρόντος άρθρου, η Περιβαλλοντική Εκθεση συνοδεύεται και από τη σχετική απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 (παραγ.2 εδ.β), μαζί με αντίγραφο του θεωρημένου χάρτη τοπογραφικό από την αρμόδια υπηρεσία της παραγράφου 1 του άρθρου 9 της παρούσης, απ’όπου εμφαίνεται η θέση του έργου ή της δραστηριότητας.
2. Η αρμόδια υπηρεσία Περ/ντος της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης αφού εξετάσει το φάκελο και διαπιστώσει ότι είναι πλήρης τον διαβιβάζει εντός 10 ημερών στις τυχόν συναρμόδιες Νομαρχιακές Υπηρεσίες ή Φορείς και στις κατά τόπο αρμόδιες Εφορίες Αρχαιοτήτων, καθώς και σε εξαιρετικές περιπτώσεις, αν κριθεί αναγκαίο, σε Περιφερειακές Υπηρεσίες και κατά περίπτωση στους Οργανισμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης ή στους Οργανισμούς του άρθρου 3 του Ν .2508/1997, εφόσον αυτοί έχουν συσταθεί προκειμένου να εκφράσουν γνώμη. Είναι δυνατόν κατά την εξέταση του φακέλου και πριν τη διαβίβασή του για γνωμοδοτήσεις η ως άνω αρμόδια υπηρεσία να απαιτήσει από τον ενδιαφερόμενο πρόσθετα στοιχεία και τεκμηριώσεις αν αυτό κρίνεται αναγκαίο για την καλύτερη προστασία του Περιβάλλοντος.
3. Εντός 15 ημερών από τη παραλαβή του φακέλου οι προαναφερόμενες υπηρεσίες και φορείς διαβιβάζουν τη γνώμη τους στην αρμόδια ως άνω υπηρεσία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
4. Μετά την παραλαβή των ως άνω γνωμοδοτήσεων ή άλλως μετά την παρέλευση της προθεσμίας της παραγράφου 3 και ανεξάρτητα από το αν έχουν διαβιβασθεί ή όχι οι γνωμοδοτήσεις αυτές, εκδίδεται μέσα σε 15 ημέρες η απόφαση έγκρισης ή μη Περιβαλλοντικών Ορων από τον οικείο Νομάρχη μετά από εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας περιβάλλοντος της Ν.Α. όπως προβλέπεται 3 στο άρθρο 4 (παραγ. 3) του Ν.1650/86 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 (παραγ.3) του Ν.3010/2002.
5. Η απόφαση έγκρισης ή μη περιβαλλοντικών όρων διαβιβάζεται στο οικείο Νομαρχιακό Συμβούλιο για να λάβει γνώση και να ενημερώσει τους πολίτες και τους φορείς εκπροσώπησής τους, σύμφωνα με το άρθρο 5 (παρ.3) του Ν.1650/86 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του Ν.3010/2002.
6. Η ως άνω αρμόδια υπηρεσία Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης διαβιβάζει αντίγραφο της απόφασης έγκρισης περιβ/κών όρων στην αρμόδια κεντρική υπηρεσία Περ/ντος του ΥΠΕΧΩΔΕ.» Το δε άρθρο 4 του Ν. 1650/1986, όπως αντικαταστήθηκε με το άρ. 2 του Ν. 3010/2002, έχει ως εξής: «1.α. Για την πραγματοποίηση νέων έργων ή δραστηριοτήτων ή τη μετεγκατάσταση υφισταμένων, τα οποία έχουν καταταγεί στις κατηγορίες που προβλέπονται στο προηγούμενο άρθρο, απαιτείται η έγκριση όρων για την προστασία του περιβάλλοντος. Έγκριση όρων για την προστασία του περιβάλλοντος απαιτείται επίσης για την επέκταση, την τροποποίηση ή και τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων έργων ή δραστηριοτήτων, που έχουν καταταγεί στις παραπάνω κατηγορίες, εφόσον επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. β. Με την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων η Διοίκηση επιβάλλει προϋποθέσεις, όρους, περιορισμούς και διαφοροποιήσεις για την πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας, ιδίως ως προς τη θέση, το μέγεθος, το είδος, την εφαρμοζόμενη τεχνολογία και τα γενικά τεχνικά χαρακτηριστικά. γ. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση των διοικητικών πράξεων που απαιτούνται κατά περίπτωση, συμφωνά με τις κείμενες διατάξεις για την πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας. δ. Για την έκδοση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων πρέπει να τηρείται: δα) η διαδικασία της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης του προτεινόμενου έργου ή δραστηριότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 6α και 10α και η δημοσιοποίηση της θετικής γνωμοδότησης ή της αρνητικής απόφασης επί της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης της αρμόδιας αρχής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 5, δβ) η διαδικασία υποβολής και η αξιολόγηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ή Περιβαλλοντικής Έκθεσης, κατά περίπτωση, καθώς και η διαδικασία δημοσιοποίησης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 5. 2. Για την έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για έργα και δραστηριότητες της πρώτης (Α) κατηγορίας απαιτείται υποβολή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η έγκριση περιβαλλοντικών όρων γίνεται με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και του συναρμόδιου Υπουργού. Ως συναρμόδιος θεωρείται ο αρμόδιος Υπουργός για το έργο ή τη δραστηριότητα. Εάν από το έργο ή τη δραστηριότητα επέρχονται επιπτώσεις σε αρχαιότητες ή σε δασικές εκτάσεις ή σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας ή στην παράκτια ή τη θαλάσσια ζώνη ή σε περίπτωση που το έργο ή η δραστηριότητα αφορά στην εγκατάσταση μονάδας επεξεργασίας αστικών λυμάτων ή στη δημιουργία χώρου επεξεργασίας και διάθεσης απορριμμάτων, τότε η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων γίνεται αντίστοιχα και από τον Υπουργό Πολιτισμού ή Γεωργίας ή Εμπορικής Ναυτιλίας ή Υγείας και Πρόνοιας. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και του κατά περίπτωση συναρμόδιου για το έργο ή τη δραστηριότητα Υπουργού, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιτρέπεται η αρμοδιότητα έκδοσης απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα έργα ή δραστηριότητες της πρώτης (Α) κατηγορίας να μεταβιβάζεται στον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας. 4 Για την έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων γνωμοδοτούν: α) κατά περίπτωση οι Οργανισμοί που έχουν συσταθεί κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 3 του Ν. 2508/1997 (ΦΕΚ 124 Α'), του Ν. 1515/1985 (ΦΕΚ 18 Α') και του Ν. 1561/1985 (ΦΕΚ 148 Α') και β) το οικείο Νομαρχιακό Συμβούλιο. 3. Για τα έργα και τις δραστηριότητες της δεύτερης (Β) κατηγορίας, απαιτείται η υποβολή είτε περιβαλλοντικής έκθεσης, με την οποία τεκμηριώνεται η συμμόρφωση με τις διατάξεις που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, είτε προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση που προβλέπεται στην κοινή υπουργική απόφαση της περ. Α' της παρ. 10. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για τα έργα και τις δραστηριότητες της κατηγορίας αυτής γίνεται με απόφαση του Νομάρχη, εφόσον δεν καθορίζεται διαφορετικά στην κανονιστική απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 10α σε συνδυασμό με τις παρ. 5 και 6β. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, είναι δυνατόν η αρμοδιότητα έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα έργα ή δραστηριότητες της κατηγορίας αυτής να μεταβιβάζεται στον οικείο δήμο, εφόσον αυτός διαθέτει περιβαλλοντική υπηρεσία. Για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων στα έργα και στις δραστηριότητες που καθορίζονται με την κανονιστική απόφαση της παρ. 10α γνωμοδοτούν οι Οργανισμοί που έχουν συσταθεί, κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 3 του Ν. 2508/1997 ή του Ν. 1515/1985 ή του Ν. 1561/1985, μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών. 4. Για τα έργα και τις δραστηριότητες της τρίτης (Γ) κατηγορίας απαιτείται η υποβολή δικαιολογητικών που τεκμηριώνουν τη συμμόρφωση με τις διατάξεις που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων γίνεται με απόφαση του δημάρχου ή του προέδρου κοινότητας. Εφόσον πριν από την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων κρίνονται πιθανοί ή διαπιστώνονται μετά τη λειτουργία του συγκεκριμένου έργου ή της δραστηριότητας κίνδυνοι και οχλήσεις που δεν καλύπτονται από τις διατάξεις που αφορούν την κατηγορία αυτή, ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος της κοινότητας παραπέμπει το θέμα στον οικείο νομάρχη και για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων απαιτείται η υποβολή και αξιολόγηση περιβαλλοντικής έκθεσης. 5. Κατ’ εξαίρεση των διατάξεων των παραγράφων 2, 3 και 4: α) για έργα ή δραστηριότητες τα οποία πραγματοποιούνται από κεντρικές υπηρεσίες Υπουργείων, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία υπάγονται, χορηγείται με κοινή απόφαση των Υπουργών της παραγράφου 2 και β) για έργα ή δραστηριότητες τα οποία πραγματοποιούνται από υπηρεσίες της Περιφέρειας, εφόσον υπάγονται στη δεύτερη (Β) ή την τρίτη (Γ) κατηγορία, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. 6.α. Για νέα έργα και δραστηριότητες ή τη μετεγκατάσταση, τον εκσυγχρονισμό, επέκταση ή τροποποίηση των υφισταμένων, της πρώτης (Α) κατηγορίας, εφόσον επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, απαιτείται μαζί με την αίτηση και η υποβολή Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Επί της Προμελέτης αυτής η αρμόδια για έγκριση περιβαλλοντικών όρων αρχή προβαίνει σε προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση της πρότασης που συνίσταται σε γνωμοδότηση ως προς τη θέση, το μέγεθος, το είδος, την εφαρμοζόμενη τεχνολογία, τα γενικά τεχνικά χαρακτηριστικά, τη χρήση των φυσικών πόρων, τη συσσωρευτική δράση με άλλα έργα, την παραγωγή αποβλήτων, τη ρύπανση και τις οχλήσεις, καθώς και τον κίνδυνο ατυχημάτων ιδίως από τη χρήση ουσιών ή τεχνολογίας. β. Για την προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη: αα) Οι γενικές και ειδικές κατευθύνσεις της χωροταξικής πολιτικής, που προκύπτουν από εγκεκριμένα χωροταξικά, ρυθμιστικά και πολεοδομικά σχέδια ή άλλα σχέδια χρήσεων γης. ββ) Η περιβαλλοντική ευαισθησία της περιοχής, που ενδέχεται να θιγεί από το έργο ή τη δραστηριότητα. 5 γγ) Τα χαρακτηριστικά των ενδεχόμενων σημαντικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως το μέγεθος, η πολυπλοκότητα, η ένταση και η έκτασή τους, ο διασυνοριακός χαρακτήρας τους, η διάρκεια, η συχνότητα και η αναστρεψιμότητά τους. δδ) Τα οφέλη για την εθνική οικονομία, την εθνική ασφάλεια, τη δημόσια υγεία και η εξυπηρέτηση άλλων λόγων δημόσιου συμφέροντος. εε) Οι θετικές επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον σε μία ευρύτερη περιοχή από εκείνη που επηρεάζεται άμεσα από το έργο ή τη δραστηριότητα. γ. Μετά την προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση της πρότασης: αα) είτε καλείται ο ενδιαφερόμενος ιδιώτης ή αρμόδιος φορέας να υποβάλει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) για Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων, ώστε να ακολουθηθεί η διαδικασία των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου αυτού. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να απαιτηθούν πρόσθετα στοιχεία και τεκμηριώσεις για επί μέρους περιβαλλοντικά μέσα ή παραμέτρους, ββ) είτε του γνωστοποιείται ότι δεν είναι δυνατή η πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας όπως προτάθηκε. δ. Προκαταρκτική εκτίμηση και αξιολόγηση απαιτείται και για τα έργα και τις δραστηριότητες της δεύτερης (Β) κατηγορίας που καθορίζονται με την κοινή απόφαση που προβλέπεται στην περίπτωση Α' της παραγράφου 10. ε. Η Διοίκηση, προκειμένου να εγκρίνει περιβαλλοντικούς όρους, μπορεί, κατά το στάδιο της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης οποιασδήποτε πρότασης έργου ή δραστηριότητας, να απαιτήσει την υποβολή περιβαλλοντικής μελέτης ανώτερης κατηγορίας ή υποκατηγορίας και να υπαγάγει το έργο ή τη δραστηριότητα στη διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ανώτερης κατηγορίας ή υποκατηγορίας από αυτήν που υπάγεται το έργο ή η δραστηριότητα, αν εκτιμάται ότι θα προκύψουν σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον από την πραγματοποίηση του. Αρμόδια προς τούτο είναι η αρχή που αξιολογεί την Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και γνωμοδοτεί σχετικά. στ. Προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση δεν απαιτείται στις θεσμοθετημένες βιομηχανικές περιοχές και ζώνες, στις βιοτεχνικές περιοχές και πάρκα, στις ναυπηγοεπισκευαστικές περιοχές, σύμφωνα με την ισχύουσα σχετική νομοθεσία, στις Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων (Π.Ο.Α.Π.) του άρθρου 10 του Ν. 2742/ 1999 (ΦΕΚ 207 Α') και στις περιπτώσεις που η χωροθέτηση προβλέπεται από νόμο ή εγκεκριμένο χωροταξικό ή πολεοδομικό ή ρυθμιστικό σχέδιο, στις περιοχές που εντοπίζονται κοιτάσματα μεταλλευτικών ορυκτών, βιομηχανικών ορυκτών και μαρμάρων, σύμφωνα με την περ. Α' της παρ. 1 του άρθρου 12 του Ν. 2837/2000 (ΦΕΚ 178 Α'), καθώς και στις μεταλλευτικές και λατομικές περιοχές που έχουν καθορισθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. 7. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων μπορεί να εκδίδεται για ορισμένο χρονικό διάστημα που καθορίζεται στην ίδια απόφαση, μετά την πάροδο του οποίου υπόκειται σε αναθεώρηση ή ανανέωση. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον παρόντα νόμο, μόνον εφόσον επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. 8. Αν δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα υποβάθμισης του περιβάλλοντος ή αν παρατηρηθούν επιπτώσεις στο περιβάλλον, που δεν είχαν προβλεφθεί από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ή από την περιβαλλοντική έκθεση, το αρμόδιο όργανο για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μπορεί να επιβάλλει πρόσθετους περιβαλλοντικούς όρους ή να μεταβάλλει τους αρχικούς, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία υπάγεται το έργο ή η δραστηριότητα. 9.α. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τα έργα και τις δραστηριότητες πρώτης (Α) κατηγορίας του άρθρου 3 χορηγείται μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες από την υποβολή της αίτησης, εφόσον ο κατατεθείς φάκελος ήταν πλήρης και περιελάμβανε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί για ίσο χρονικό διάστημα με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων ή του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας κατά 6 περίπτωση, αν λόγω της σοβαρότητας ή της δυσχέρειας του έργου ή της δραστηριότητας δικαιολογείται η παράταση. β. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για τα έργα και τις δραστηριότητες της δεύτερης (Β) και της τρίτης (Γ) κατηγορίας χορηγείται μέσα σε σαράντα (40) ημέρες από την υποβολή της αίτησης, εφόσον ο κατατεθείς φάκελος ήταν πλήρης και περιελάμβανε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. γ. Αν οι υπηρεσίες ή φορείς που γνωμοδοτούν, προκειμένου να εγκριθούν περιβαλλοντικοί όροι, δεν απαντήσουν μέσα στις προθεσμίες που καθορίζονται από το νόμο ή που τάσσονται από την αρμόδια υπηρεσία για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μπορεί να χορηγηθεί και χωρίς τις γνωμοδοτήσεις αυτές, αμέσως μετά την παρέλευση της προθεσμίας. 10.α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης καθορίζονται: αα) τα έργα και οι δραστηριότητες της δεύτερης (Β) κατηγορίας για τα οποία απαιτείται προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση, ββ) οι αρμόδιες υπηρεσίες και η διαδικασία για την προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση, όταν απαιτείται, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και η διαδικασία με την οποία οι αρμόδιες αρχές αποφασίζουν εάν επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τη βελτίωση ή τροποποίηση ή επέκταση ή εκσυγχρονισμό ενός έργου ή μιας δραστηριότητας και κάθε άλλο σχετικό θέμα, γγ) οι αρμόδιες υπηρεσίες και η διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, ο τύπος των απαιτούμενων μελετών και στοιχείων, η προθεσμία υποβολής τους και έκφρασης γνώμης των αρμόδιων αρχών, και κάθε άλλο σχετικό θέμα. β. Με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού καθορίζονται οι προδιαγραφές και το περιεχόμενο των κάθε τύπου Προμελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Π.Π.Ε.), Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) και Περιβαλλοντικής Έκθεσης για κάθε ομάδα έργων ή δραστηριοτήτων, τα δικαιολογητικά που πρέπει να τις συνοδεύουν, το περιεχόμενο των φακέλων με βάση τους οποίους οι αρμόδιες αρχές αποφασίζουν εάν επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τον εκσυγχρονισμό, επέκταση, βελτίωση, τροποποίηση ή ανανέωση έργου ή δραστηριότητας, καθώς και ο συνδυασμός των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης της προαναφερόμενης απόφασης με τις διαδικασίες χορήγησης άλλων αδειών που απαιτούνται για τα έργα και τις δραστηριότητες που προβλέπονται στο άρθρο 3. γ. Με τις κοινές αποφάσεις των ανωτέρω περιπτώσεων α' και β' μπορεί να παρέχεται εξουσιοδότηση στους Γενικούς Διευθυντές των ίδιων ως άνω Υπουργείων, να ρυθμίζουν με κοινή τους απόφαση, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λεπτομερειακά και τεχνικά ζητήματα. δ. Με αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων καθορίζονται οι αμοιβές για τις Προμελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έργων και δραστηριοτήτων. ε. Για την περιβαλλοντική αξιολόγηση, δημοσιοποίηση της Μ.Π.Ε. και την έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έργων και δραστηριοτήτων του ιδιωτικού και φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καταβάλλονται ανταποδοτικά τέλη υπέρ του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων (Ε.Τ.Ε.Ρ.Π.Σ.), ανάλογα με την κατηγορία και υποκατηγορία που κατατάχθηκε το έργο ή η δραστηριότητα και τον τύπο της Μ.Π.Ε. που απαιτείται για την περιβαλλοντική αξιολόγησή του. Τα ανωτέρω τέλη διατίθενται μέσω του Ε.Τ.Ε.Ρ.Π.Σ. για έργα και δραστηριότητες που αποσκοπούν στην αναβάθμιση, την προστασία και τη διαχείριση του περιβάλλοντος. Με αποφάσεις των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, καθορίζονται το ύφος, η διαδικασία είσπραξης των ανωτέρω τελών, ο τρόπος απόδοσης τους στο Ε.Τ.Ε.Ρ.Π.Σ. και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. 7 11.Οι αποφάσεις της προηγούμενης παραγράφου εκδίδονται μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος άρθρου.» Λαμβανομένων λοιπόν υπόψη όλων των ανωτέρω και ελλείψει Κ.Υ.Α. για την συγκεκριμένη ομάδα έργων-είδος έργου, καθώς τα έργα αυτά ήταν «άγνωστα» κατά την περίοδο εκείνη, οπότε και υπάρχει νομοθετικό κενό ως προς την ρύθμισή τους, είναι καταφανές ότι το έργο, ελλείψει, σχετικού νομοθετικού πλαισίου και ιδίως ελλείψει Κ.Υ.Α. που να καθορίζει αναλυτικώς τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν την Περιβαλλοντική Έκθεση και γενικά το περιεχόμενο του φακέλου που πρέπει να κατατίθεται στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ώστε οι αρμόδιες αρχές να είναι σε θέση να λάβουν απόφαση εάν επέρχονται ή μη σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον είναι παντελώς έωλο. Ελλείψει λοιπόν νομοθετικού πλαισίου, κατατίθεται εν προκειμένω από τον ενδιαφερόμενο φορέα μια περιβαλλοντική έκθεση, προκειμένου να μην υπάρξει ζήτημα συμμόρφωσης με τις διατάξεις που προαναφέρθηκαν, ως έργο υποκατηγορίας Β4 της Κ.Υ.Α. 11014/703/Φ104/2003, χωρίς όμως να υπάρχει σχετική Κ.Υ.Α. που να ορίζει το περιεχόμενο της Περιβαλλοντικής Έκθεσης καθώς και το περιεχόμενο του φακέλου περιβαλλοντικής αδειοδότησης που πρέπει να προσκομιστεί από τον ενδιαφερόμενο φορέα.
Όπως προκύπτει από μια ανάγνωση της προσκομιζόμενης Περιβαλλοντικής Έκθεσης της εταιρείας «INTRA – S. ENERGY M.A.E», αυτή έχει εκπονηθεί στα πρότυπα Μ.Π.Ε για άλλα έργα ΑΠΕ (και ειδικότερα ΑΣΠΗΕ). Χαρακτηριστικό παράδειγμα που καταδεικνύει τα ανωτέρω αποτελεί το γεγονός ότι στην περιβαλλοντική έκθεση αναφέρονται αποστάσεις από γειτονικούς οικισμούς, κάτι που εν προκειμένω δεν μπορεί να αξιολογηθεί, διότι δεν υφίσταται αντίστοιχο πλαίσιο που να ορίζει, μεταξύ άλλων, ελάχιστες αποστάσεις από οικισμούς και άλλους παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο της διαδικασίας εκτίμησης των επιπτώσεων του έργου. Είναι καταφανές ότι τόσο υπό το προϊσχύσαν καθεστώς (Ν. 1650/1986) όσο και βάσει του ισχύοντος καθεστώτος (Ν. 4014/2011) εκδίδονταν Κ.Υ.Α που προσδιόριζαν λεπτομερώς επιμέρους ζητήματα (π.χ. ελάχιστο περιεχόμενο Μ.Π.Ε, περιεχόμενο απόφασης Ε.Π.Ο κ.α.), ώστε να υπάρχει κάποιο έρεισμα όσον αφορά την εκτίμηση των επιπτώσεων ενός έργου (κριτήρια) καθώς και ο διοικούμενος να έχει τη δυνατότητα της δικαστικής προστασίας προσβάλλοντας π.χ. την ΑΕΠΟ λόγω ελλείψεων, όπως οι ελλείψεις αυτές προέκυπταν ή προκύπτουν, αντιστοίχως σήμερα, από τη σχετική νομοθεσία. Τα όσα λοιπόν αναγράφονται στην Περιβαλλοντική Έκθεση στερούνται νόμιμου ερείσματος, καθώς αυτή ελλείψει σχετικής Κ.Υ.Α. έχει εκπονηθεί κατά τα πρότυπα άλλου έργου Α.Π.Ε. ενώ δεν είναι δυνατό να οδηγήσουν σε ορθή εκτίμηση των επιπτώσεων του έργου. Τίθενται λοιπόν εν προκειμένω διάφορα ζητήματα, όπως, για παράδειγμα, ποια είναι η απόσταση ασφαλείας του συγκεκριμένου έργου από δίκτυα, οδούς και άλλες υποδομές ή ανθρώπινες δραστηριότητες ή εγκαταστάσεις ή από ζώνες ή εγκαταστάσεις παραγωγικών δρστηριοτήτων (π.χ. σταυλικές εγκαταστάσεις) ή από άλλες ασύμβατες χρήσεις, ποιες είναι οι ασύμβατες χρήσεις αναφορικά με το συγκεκριμένο είδος έργος (ΣΑΗΕ) καθώς και άλλα θέματα, π.χ. θέματα ασφαλείας του συγκεκριμένου έργου, ελάχιστη απόσταση από σημεία υδροληψίας, ιδίως μάλιστα όταν στην προκειμένη περίπτωση η περιοχή του έργου ανήκει, σύμφωνα με την 1η Αναθεώρηση του ΣΔΛΑΠ, στο προστατευόμενο Υπόγειο Υδατικό Σύστημα (ΥΥΣ) Όχης (EL0700360) (βλ. σελ. 84 της Περιβαλλοντικής Έκθεσης). Κατά συνέπεια, και ιδίως ελλείψει σχετικού νομοθετικού πλαισίου, αμφισβητείται έντονα και απολύτως βάσιμα κατά πόσο είναι εφικτό να γίνεται ορθή εκτίμηση των επιπτώσεων του συγκεκριμένου είδους έργου (ΣΑΗΕ), όπως το υπό εξέταση για το οποίο εκδόθηκε ΑΕΠΟ. Παράλληλα, ο διοικούμενος, εξαιτίας ακριβώς της έλλειψης σχετικού νομοθετικού πλαισίου, στερείται του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, διότι αδυνατεί επί της ουσίας να προσβάλλει την ΑΕΠΟ, επικαλούμενος κάποιον λόγο ακύρωσης, π.χ. ακύρωση της πράξης λόγω παράβασης κατ΄ουσίαν διάταξης νόμου. Με απλά λόγια τίθεται το ερώτημα πώς μπορεί ο διοικούμενος να ζητήσει την ακύρωση της πράξης λόγω παράβασης νόμου, η οποία έχει ευρύτατο περιεχόμενο καλύπτοντας παράβαση κάθε ουσιαστικού κανόνα δικαίου που συνθέτει το πλέγμα της διοικητικής νομιμότητας, όταν το 8 αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο ελλείπει ολοκληρωτικά. Επιπροσθέτως, το συγκεκριμένο είδος έργου δεν ρυθμίζεται και δεν προβλέπεται ούτε στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ ούτε στο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (ΦΕΚ 299 Α.Α.Π./14.12.2018), όπου γίνεται μνεία σε έργα Α.Π.Ε., εντούτοις δεν υφίστανται διατάξεις που αφορούν την χωροθέτηση του συγκεκριμένου είδους έργου (ΣΑΗΕ). Eλλείψει λοιπόν ειδικότερου νομοθετικού πλαισίου, συμπεριλαμβανομένων και διατάξεων που να καθορίζουν τις ασύμβατες χρήσεις, τις αποστάσεις ασφαλείας και τις λοιπές παραμέτρους σε σχέση με το συγκεκριμένο είδος έργου (ΣΑΗΕ) στο ισχύον Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ, δεν δύναται να αδειοδοτηθεί το συγκεκριμένο έργο υπό τις παρούσες συνθήκες. Για τον λόγο αυτό, η ανάκληση της ΑΕΠΟ είναι επιτακτική ανάγκη, καθώς ερείδεται σε ανύπαρκτο χωροταξικό πλαίσιο για το συγκεκριμένης φύσεως έργο. Συμπερασματικά λοιπόν, η εν λόγω διοικητική πράξη (ΑΕΠΟ) δέον να ανακληθεί, για τον λόγο ότι είναι παντελώς έωλη ελλείψει σχετικού νομοθετικού πλαισίου κατά τα ανωτέρω εκτιθέμενα.
2) Ανακριβείς Γνωμοδοτήσεις Φορέων/Αρχών. Όπως προελέχθη, στην προκειμένη περίπτωση δεν τυγχάνει εφαρμογής ο Ν. 4014/2011. Περαιτέρω, δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ) για το συγκεκριμένο είδος έργου, ενώ σημειώνεται ότι οι ΠΠΔ εισήχθησαν με το Ν. 4014/2011. Συνεπώς, τα αναγραφόμενα στην θετική γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Δασών Ν. Εύβοιας είναι παντελώς αβάσιμα. Ειδικότερα, στην ως άνω γνωμοδότηση αναφέρονται τα εξής: «Η απόφαση που θα εκδοθεί (Υπαγωγή σε ΠΠΔ) με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού ή Συντονιστή ΑΔΘΣΕ θα επέχει και θέση έγκρισης επέμβασης κατά την έννοια του έκτου κεφαλαίου του Ν. 998/79 όπως ισχύει και τα προβλεπόμενα στο άρθ. 12 Ν. 4014/2011 και το άρθ. 3 της 15277/2012 Υ.Α.» (βλ. όρο 1). Η συγκεκριμένη λοιπόν γνωμοδότηση περιέχει ανακριβή στοιχεία, καθώς αναφέρεται σε άλλο καθεστώς από αυτό που εφαρμόζεται στην παρούσα περίπτωση και είναι απορίας άξιο πώς εκδόθηκε ΑΕΠΟ, στηριζόμενη σε τέτοια ανακριβή θετική γνωμοδότηση. Παρομοίως, στην θετική γνωμοδότηση του Δασαρχείου Αλιβερίου γίνεται μνεία επίσης σε ΠΠΔ, τελείως αβάσιμα όπως προελέχθη, ενώ τα ανακριβή στοιχεία και η προχειρότητα της συγκεκριμένης γνωμοδότησης είναι εξαιρετικά πρόδηλα. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι στην εν λόγω γνωμοδότηση γίνεται αναφορά σε αιολικό σταθμό, καθώς στον όρο 1 αναφέρονται τα εξής: «Θα λαμβάνεται πάντοτε μέριμνα για την προστασία του περιβάλλοντος κυρίως στην πρόληψη και καταστολή των πυρκαγιών και για την προστασία του όλου χώρου (ΑΣΠΗΕ) από τις πυρκαγιές. Η εταιρεία πέραν της συνεργασίας με την Πυροσβεστική Υπηρεσία θα πρέπει να διαθέτει στην περιοχή δικό της όχημα υδροφόρα, όταν υπάρχει αδυναμί περιπολίας πυροσβεστικού οχήματος». Βάσει λοιπόν των ανωτέρω, είναι καταφανές ότι η ΑΕΠΟ εκδόθηκε βάσει γνωμοδοτήσεων με ανακριβή στοιχεία και για τον λόγο αυτό είναι επίσης ανακλητέα. 3) Ανάκληση για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Το συγκεκριμένο είδος έργου εμφανίζει πολύ αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς, όπως προκύπτει άλλωστε καταφανώς από τα αυξημένα μέτρα πυρασφάλειας που περιγράφονται στην Περιβαλλοντική Έκθεση, τα οποία σημειωτέον είναι αμφίβολο κατά πόσο κρίνονται επαρκή για να αποτρέψουν τον κίνδυνο της βλάβης του φυσικού περιβάλλοντος δια της διαρροής των επικίνδυνων χημικών ουσιών που εμπεριέχονται στις εγκαταστάσεις του έργου (μπαταρίες, και λοιπά μηχανήματα της κάθε εγκατάστασης). Η διαρροή αυτών των χημικών ουσιών σημαίνει αυτομάτως την δραματική υποβάθμιση του περιβάλλοντος, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα αποκατάστασης, καθώς θα επέλθει μόλυνση και ποιοτική υποβάθμιση των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων, ιδίως στην περιοχή που δρομολογείται ο ΣΑΗΕ, η οποία, σύμφωνα με την 1η 9 Αναθεώρηση του ΣΔΛΑΠ, ανήκει στο προστατευόμενο Υπόγειο Υδατικό Σύστημα (ΥΥΣ) Όχης (EL0700360). Στην προκειμένη λοιπόν περίπτωση, μια πιθανή βλάβη στις εγκαταστάσεις του έργου ενδέχεται να οδηγήσει σε εξαιρετικά σημαντική ανεπανόρθωτη βλάβη στο φυσικό περιβάλλον, που σημειωτέον δεν δύναται να περιοριστεί ούτε να αποτραπεί περαιτέρω με τη λήψη επιπρόσθετων μέτρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πιθανή διαρροή μιας επικίνδυνης χημικής ουσίας, η οποία από την στιγμή που θα διαπεράσει στο υπέδαφος, θα επιφέρει την μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα, βλάβη που δεν δύναται να αποκατασταθεί, όπως γίνεται ενδεχομένως στην περίπτωση άλλων έργων Α.Π.Ε., όπως ΑΣΠΗΕ, όπου ο φορέας αναλαμβάνει την υποχρέωση να κάνει δεντροφύτευση σε έκταση που θα αποψιλωθεί (π.χ. φυτεύσεις σε πρανή κ.α.). Δεδομένου λοιπόν ότι το συγκεκριμένο είδος έργου παρουσιάζει πολύ αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς σε συνδυασμό με το γεγονός ότι αυτό εγκυμονεί εξαιρετικά σοβαρούς και ανεπανόρθωτους κινδύνους για το φυσικό περιβάλλον, η ΑΕΠΟ δέον να ανακληθεί για λόγους δημοσίου συμφέροντος, δυνάμει και της αρχής της υπεροχής του δημοσίου συμφέροντος. Σταθμίζοντας τα οφέλη και τους κινδύνους αναφορικά με το συγκεκριμένο είδος έργου, συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι κίνδυνοι και η βλάβη που προκαλείται στο περιβάλλον είναι μεγέθη εντελώς δυσανάλογα σε σχέση με τα οφέλη που αναμένονται από το έργο, οπότε και εν προκειμένω στοιχειοθετείται και παραβίαση της διάταξης του άρθρου 25 του Συντάγματος που καθιερώνει την αρχή της αναλογικότητας, η οποία είναι δεσμευτική για τη δράση των διοικητικών οργάνων. Eπίσης, η μόλυνση των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων από πιθανό ατύχημα στις εγκαταστάσεις του έργου, που βρίσκεται σε περιοχή από την οποία προέρχεται νερό που προορίζεται για ανθρώπινη κατανάλωση, καθιστά την πράξη ανακλητέα για λόγους δημοσίου συμφέροντος που σχετίζονται με την ανθρώπινη υγεία. Σχετικά στην σελ. 32 της Περιβαλλοντικής Έκθεσης αναφέρεται ότι: «Το ΥΥΣ Όχης (EL0700360) σύμφωνα με το Μητρώο Προστατευόμενων Περιοχών (ΜΠΠ) κατατάσσεται στις περιοχές που προορίζονται για την άντληση ύδατος για ανθρώπινη κατανάλωση, σύμφωνα με το Άρθρο 7 του ΠΔ 51/2007 (Άρθρο 7 της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ).». 4) Ελλιπής Τεχνική Περιγραφή – Μη αξιολόγηση του έργου στην ολότητά του. Σκοπός της διαδικασίας εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός έργου είναι η εκτίμηση των επιπτώσεων του έργου στο σύνολό του επί των στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος. Ως εκ τούτου, στις ΜΠΕ/Περιβαλλοντικές Εκθέσεις ή τυχόν άλλο έγγραφο ορίζει ο νόμος, δια των οποίων συντελείται η εκτίμηση των επιπτώσεων ενός έργου πρέπει να περιγράφεται το έργο στο σύνολό του (π.χ. κύριες εγκαταστάσεις, συνοδά έργα, συμπεριλαμβανομένης της οδοποιίας και της διασύνδεσης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)), διότι μόνο τότε επέρχεται η κατά νόμιμο τρόπο και ορθή εκτίμηση των επιπτώσεων του έργου. Ωστόσο, εν προκειμένω, στην Περιβαλλοντική Έκθεση δεν γίνεται εκτίμηση των επιπτώσεων από την υλοποίηση των έργων διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ, καθώς ο τρόπος διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ δεν έχει διασφαλιστεί από την μεριά του φορέα του έργου, όπως προκύπτει ρητά από την σχετική αναφορά στην Τεχνική Περιγραφή του έργου, όπου στις σελ. 6-7 αναφέρονται τα εξής: «Ο Σταθμός Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας με Συσσωρευτές θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), είτε μέσω του υφιστάμενου υποσταθμού «Εύβοια 6 (Παραδείσι)», εφόσον διαπιστωθεί η σχετική τεχνική δυνατότητα κατά την εξέταση του αιτήματος για προσφορά σύνδεσης από τον αρμόδιο διαχειριστή, είτε μέσω νέου υποσταθμού ανύψωσης τάσης στην ευρύτερη περιοχή.». Είναι λοιπόν καταφανές ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι δια της εκπονηθείσας Περιβαλλοντικής Έκθεσης έλαβε χώρα κατά τον ορθό και νόμιμο τρόπο η εκτίμηση των επιπτώσεων του έργου, καθώς, όπως συνομολογείται ενδέχεται να χρειαστεί η κατασκευή νέου υποσταθμού ανύψωσης τάσης. Συνεπώς, το έργο λοιπόν δεν εκτιμάται στο σύνολό του, όπως επιτάσσει ο νόμος. 10 5) Μη εξέταση μηδενικής λύσης. Η εξέταση της μηδενικής λύσης αποτελεί θεμελιώδη παράμετρο της διαδικασίας εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός έργου. Εν προκειμένω, η αρχή αυτή επιτάσσει τη μη υλοποίηση του έργου στην περιοχή, καθώς ουδέν όφελος από την υλοποίηση του έργου έχουν οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής και ο δήμος, ενώ οι κίνδυνοι για το φυσικό περιβάλλον αλλά και για την υγεία των κατοίκων δια της μόλυνσης π.χ. του υδροφόρου ορίζοντα σε μια περιοχή από την οποία προέρχεται νερό για ανθρώπινη κατανάλωση είναι εξαιρετικής σπουδαιότητας. Εν αντιθέσει, με άλλα έργα Α.Π.Ε., όπως π.χ. ΑΣΠΗΕ, από τους οποίους προέρχονται οικονομικής φύσεως οφέλη για την τοπική οικονομία λόγω σηµαντικής αύξησης των δηµοτικών πόρων, µέσω της καταβολής ανταποδοτικού τέλους ίσου µε το 3% των ακαθάριστων εσόδων του ΑΣΠΗΕ, για το συγκεκριμένο είδος έργου δεν προβλέπεται κάποιο όφελος στην τοπική κοινωνία. Επίσης, αμφισβητείται έντονα κατά πόσο το συγκεκριμένο έργο θα επιφέρει τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην περιοχή (ειδικότητες, εποχικότητα κ.α.). Αντιθέτως δε, το έργο παράγει οφέλη αποκλειστικά και μόνο στον φορέα του, ενώ για την τοπική κοινωνία το έργο συνεπάγεται κινδύνους και θα προκαλέσει βλάβη σε βαθμό εξαιρετικά δυσανάλογο σε σχέση με τα όποια οφέλη ισχυρίζεται ο μελετητής της Περιβαλλοντικής Έκθεσης. Για όλους τους ανωτέρω λόγους και με την επιφύλαξη παντός δικαιώματός μας, πρέπει να ανακαλέσετε άμεσα την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για το έργο «Σταθμός Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας με χρήση συσσωρευτών (μπαταριών) ισχύος 51,45MW, της εταιρείας «INTRA – S.ENERGY M.A.E», στη θέση «ΣΠΑΤΑ» της Δημοτικής Ενότητας Μαρμαρίου και της Δημοτικής Ενότητας Καρύστου, του Δήμου Καρύστου, της Π.Ε. Ευβοίας».
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και παρακαλούμε να μας γνωστοποιηθεί η απόφασή σας στην διεύθυνση ηλεκτρονικής επικοινωνίας του σωματείου μας: sppenk@googlemail.com Kάρυστος, 26/1/2023
Για το Σωματείo Η Πρόεδρος Ο Γραμματέας Χρυσή Μπερέτη Θανάσης Μπινιάρης Πίνακας αποδεκτών:
1. Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας grampersymvouliou@pste.gov.gr ntouni.k@evia.pste.gov.gr 2. Aποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας 11 Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Στερεάς Ελλάδας Τμήμα Περ/ντος και Χωρικού Σχεδιασμού dipexoster@apdthest.gov.gr 3. Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας info@rae.gr 4. Δασαρχείο Αλιβερίου dasaliv@apdthest.gov.gr 5. Δ/νση Δασών Ν. Ευβοίας ddasonevias@eedpts.ypen.gr 6. Δ/νση Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας dsedason@apdthest.gov.gr 7. Γενική Δ/νση Δασών και Δασικού Περ/ντος – ΥΠΕΝ ggdason@ypen.gr 8. Δήμος Καρύστου info@dimoskarystou.gr 9. Eφορεία Αρχαιοτήτων Ευβοίας efaeuv@culture.gr 10. Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Αττικής, Ανατολικής Στερεάς και Κυκλάδων ynmteaasek@culture.gr 11. Επιτροπή Περ/ντος και Ανάπτυξης Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας epitrop_perival@pste.gov.gr 12. Δ/νση Υγιεινής Περιβάλλοντος – Yπ. Υγείας Τμήμα Υγιεινομικού Ελέγχου, Υδάτων και Αποβλήτων tyk@moh.gov.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου