Από το βιβλίου του Παπαμανώλη διαβάζουμε ότι ο Χρυσόστομος Δίωνας ο οποίος στο 100 Μ.Χ περίπου ναυάγισε στα Κοίλα του Καφηρέα ερχόμενος από την Χίο περιγράφει την Κάρυστο με τα εξείς λόγια. " Είδον ουν οικίας πολλά και μεγάλας και τείχος έξωθεν καρτερόν και οικήματα τινά ψηλά και τετράγωνα εν τω τείχει , τους πύργους και πλοία πολλά ορμούντα ώσπερ εν λίμνη των λιμένι κατά πολλή ησυχίαν"
Συνεχίζει ο Παπαμανώλης με θλίψη ότι νότια στην από τους Κολλυδαλούς απλωνόταν η αρχαία Κάρυστος η οποία ήταν μια από τις σημαντικές πόλεις της αρχαιότητας η οποία επέζησε και κατά τους Ρωμαικούς χρόνους. Η αρχαία Κάρυστος εκτενόταν μέχρι την παραλία. Αργότερα όμως ερημώθηκε μιας και έπεσε θύμα βαρβάρων ,βορείων λαών πειρατών και Αράβων. Η πόλη λεηλατήθηκε και τελικά τάφηκε κάτω από τα χώματα. Εξαφανίστηκε από προσώπου γης και στην θέση των άλλοτε κτηρίων των Ναών, του διοικητηρίου, του Πρυτανίου του θεάτρου του Βουλευτηρίου του Θησαυροφυλακίου και σπιτών, αναγεννήθηκε η Μεσαιωνική Κάρυστος,σαν δούλη όμως , στην Παλαιά Χώρα , Ενώ οι άρχοντες και η φρουρά, έμεναν στην καστροπολιτεία για λόγους ασφαλείας.
Ας φανταστούμε το πως ήταν τόσους αιώνες πριν η ζωή στην ισχυρή Κάρυστο. Στο λιμάνι που όριζε τους κυρίαρχους στην θάλασσα της Μεσογείου και στο Αιγαίο.
Σε αυτόν τον τόπο που τόσοι κατακτητές ζήλευαν και τον ήθελαν για εφαλτήριο άλλων κατακτήσεων και επιβολής δύναμης σε νησιά και θάλασσα.
Πριν την δημιουργία της Οθωμανούπολης και μετέπειτα Κάρυστος, στον 8ο μέχρι και τον ύστερο 6ο αιώνα, η ζωή ήταν διάσπαρτη με μικρούς η μεγαλύτερους οικισμούς οι οποίοι ενώθηκαν από την κλασσική μέχρι την Ελληνιστική Περίοδο. Η Παλαιά Χώρα και οι Κοκκάλοι συγκέντρωναν τον μεγαλύτερο πληθυσμό μέχρι και αρκετά χρόνια μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους το 1833.
Από τα βάθη της Ιστορίας ξεπηδούν μέσα από την Γη αποδείξεις για τις αρχαίες λατρείες.
Πάνω στο λόφο Λιβαδάκι, υπήρχει το πρώιμο ιερό στην Πλακαρή.
Πάνω στην Όχη, αργότερα βρίσκουμε το Ιερό της Ήρας, η, του Δία και της Ήρας., Στο Ελληνικό του Πλατανιστού είναι το Ιερό της Αθηνάς ενώ στην Κάρυστο, βρίσκονται ναοί και ιερά αφιερωμένα στον Δήλιο η Πύθιο Απόλλωνα, στην Άρτεμη, στον Διόνυσο, στον Ηρακλή και στην Αρτέμιδα Βενδίδα, η Κόρη. Εκτός από αυτούς τους θεούς και θεές, η πίστη εκφραζόταν στο πρόσωπο της Κυβέλης, του Σαράπιδος και του Μίθρα. Στο σημερινό Καστρί ήταν το Ιερό και το Άσυλο του Ποσειδώνα Γεραίστιου με ακτινοβολία σε όλο το Αιγαίο.
Ο Χρυσόστομος Δίωνας επίσης γράφει ότι ότι λατρευόταν ο Ασκληπιός τόσο στην Κάρυστο όσο και στα Στύρα και υπήρχαν ναοί .
Μαζί με τις λατρείες πάντα πάνε και οι γιορτές και έτσι τα Γεραίστια γιορταζόντουσαν στην Γεραιστό, δηλ στο Καστρί, στην Κάρυστο τα Αριστονίκεια, ενώ η πόλη συμμετείχε στον εορτασμό της Αρτέμιδος Αμαρυνθίας.
Νιώθουμε δέος όταν σκεφτόμαστε ότι σε τούτο τον τόπο τον 5ο και 4ο αιώνα Π.Χ υπήρχε πόλης-κράτος με δικό της νόμισμα και δημοκρατικό πολίτευμα. Με νόμους και αποφάσεις που έπαιρνε η Βουλή.
ΠΗΓΗ πληροφοριών -Μαρία Χυδίρογλου Αρχαιολόγος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου