Α Π Ο Σ Π Α Σ Μ Α Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο Υ
Της με αριθ. 3 από 21 Φεβρουαρίου 2024 συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Καρύστου AΡΙΘ. ΑΠΟΦΑΣΗΣ: 30/2024 Π Ε Ρ Ι Λ Η Ψ Η
«Επικαιροποίηση της με αρ. 212/2023 Α.Δ.Σ. περί αναγκαιότητας λειτουργίας του Ειρηνοδικείου Καρύστου»
Στα Καλύβια και στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Καλυβίων (σύμφωνα με την
με αρ. 274/2011 Α.Δ.Σ.), σήμερα την 21η του μηνός Φεβρουαρίου του έτους 2024, ημέρα
Τετάρτη και ώρα 19:00 μ.μ. συνήλθε δια ζώσης σε τακτική Συνεδρίαση το Δημοτικό
Συμβούλιο Καρύστου, ύστερα από την με αριθ. πρωτ. 1918/16-2-2024 έγγραφη πρόσκληση
του Προέδρου αυτού που επιδόθηκε και δημοσιεύτηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου
67 του ν. 3852/10. Η συνεδρίαση έληξε στις 22:00 μ.μ.
Πριν από την έναρξη της συνεδρίασης ο Πρόεδρος διαπίστωσε ότι υπάρχει η νόμιμη
απαρτία δεδομένου ότι σε σύνολο είκοσι πέντε (25) μελών βρέθηκαν παρόντα δεκαεννιά (19),
Το Δημ. Συμβούλιο αφού έλαβε υπόψη του τις διατάξεις της παρ. 7 του αρ. 67 του ν. 3852/2010 μετά από διαλογική συζήτηση ο μ ό φ ω ν α
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι
Εγκρίνουμε την συζήτηση των παραπάνω εκτάκτων θεμάτων
ΑΡΙΘ. ΑΠΟΦΑΣΗΣ : 30/2024
ΘΕΜΑ: ΕΚΤΑΚΤΟ 1o «Επικαιροποίηση της με αρ. 212/2023 Α.Δ.Σ. περί της
αναγκαιότητας λειτουργίας του Ειρηνοδικείου Καρύστου».
Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου εισηγούμενος το 1o ΕΚΤΑΚΤΟ θέμα εκτός
της ημερήσιας διάταξης, έθεσε υπόψη του Συμβουλίου το από 19-2-2024 αίτημα του
επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Μανώλη Ιωάννη το οποίο έχει ως εξής:
«Κύριε Πρόεδρε,
Σχετικά με την παραμονή του ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟΥ ΚΑΡΥΣΤΟΥ και επειδή ήδη έχει εκδοθεί
ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά υπό της των προ των δημοτικών
εκλογών σύνθεσης του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία σύνθεση έχει μεταβληθεί, ζητάμε να εισαχθεί ως θέμα στο προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο της 21 – 2 – 2024 ώστε να ληφθεί
απόφαση και από το ΔΣ με την νέα σύνθεσή του.
Εν όψει του ότι εντός των ημερών θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις και ήδη εκδίδονται
αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων και ψηφίσματα, θεωρούμε ότι πρέπει να εκδοθεί η άνω απόφαση και να είμαστε σε επιφυλακή, παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις των αρμοδίων .
ΚΑΡΥΣΤΟΣ 19-2-2024
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ»
Κατόπιν ο Πρόεδρος έθεσε υπόψη των μελών την με αρ. 212/2023 Α.Δ.Σ. με την οποία
αποφασίστηκε ομόφωνα η κατηγορηματική και κάθετη αντίθεση του Δημοτικού Συμβουλίου στην φημολογία αναφορικά με την κατάργηση του Ειρηνοδικείου Καρύστου και πρότεινε την επικαιροποίηση της απόφασης.
Κατόπιν ο Δήμαρχος ενημέρωσε τα μέλη ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες από
μέρος του Δήμου για την παραμονή του Ειρηνοδικείου στην Κάρυστο όσο και για τη μέγιστη δυνατή παραμονή των λειτουργιών του Υποθηκοφυλακείου.
Κατόπιν η Δημ. Σύμβουλος κ. Πολίτη Σωτηρία έθεσε υπόψη των μελών το κοινό ψήφισμα
φορέων και επαγγελματιών για την διατήρηση του Ειρηνοδικείου Καρύστου που έχει ως εξής:
2
«Στο πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για την αναδιάταξη και αναμόρφωση του Δικαστικού
Χάρτη της Ελλάδας, που επεξεργάζεται το Υπουργείο Δικαιοσύνης, προβλέπεται – μεταξύ άλλων -
η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΩΝ καθώς και η συγχώνευση όσων δεν καταργηθούν με τα
οικεία Πρωτοδικεία. Επ’ αυτού, επισημαίνουμε τα παρακάτω :
Μόλις πριν από δέκα (10) χρόνια περίπου είχε ανακύψει και πάλι το ζήτημα κατάργησης
ορισμένων περιφερειακών Ειρηνοδικείων (μεταξύ αυτών και το Ειρηνοδικείο Καρύστου). Τότε,υπερασπιστήκαμε με συγκεκριμένα επιχειρήματα την διατήρηση του Ειρηνοδικείου Καρύστου και
το Υπουργείο, αφού τα αξιολόγησε κι έλαβε υπόψη του και τις συγκεκριμένες συνθήκες της
περιοχής (γεωγραφικές, γεωμορφολογικές, δικαστηριακή ύλη του δικαστηρίου) εκτίμησε την απόλυτη αναγκαιότητα διατήρησής του.
Θεωρούμε εντελώς ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ, και στα πλαίσια της απλής λογικής, αλλά και του πορίσματος της άνω επιτροπής, ότι το Ειρηνοδικείο Καρύστου θα παραμείνει στην Κάρυστο, για τους εξής λόγους :
Το Ειρηνοδικείο Καρύστου συστάθηκε ως αυτοτελές Ειρηνοδικείο από την ίδρυση του
Ελληνικού Κράτους κι έκτοτε λειτουργεί παραγωγικά και αδιαλείπτως έως σήμερα.
Καλύπτει στην αρμοδιότητά του την εδαφική περιφέρεια του Δήμου Καρύστου, δηλαδή σε αυτό
έχουν πρόσβαση, όλοι οι κάτοικοι του Δήμου, από τις περιοχή του Καφηρέα έως και τον
Αλμυροπόταμο και τα Μεσοχώρια. Πρόκειται για μία εκτενή εδαφική έκταση, με γεωγραφικές ιδιαιτερότητες και κακό / πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο. Είναι γνωστό σε όλους, ότι η μετάβαση από την περιοχή του Καφηρέα προς την πόλη της Καρύστου είναι τουλάχιστον 2 ώρες. Όπως και από άλλες περιφερειακές περιοχές του Δήμου προς την πόλη της Καρύστου. Δηλαδή, ακόμα και τώρα, που το Ειρηνοδικείο Καρύστου λειτουργεί ως αυτοτελές Ειρηνοδικείο, οι κάτοικοι των απομακρυσμένων - ορεινών περιοχών του Δήμου Καρύστου, αναγκάζονται να κάνουν ολόκληρο ταξίδι για να μεταβούν στην έδρα του δικαστηρίου. Επιπλέον, για να μεταβεί κάποιος από την πόλη της Καρύστου στα δικαστήρια της Χαλκίδας, απαιτούνται κατ’ ελάχιστο δυόμισι (2 ½) ώρες και άλλες τόσες για την επιστροφή.
Όμως, η δυσχέρεια και η ταλαιπωρία μετάβασης από την Κάρυστο στην Χαλκίδα δεν εξαντλείται μόνο στο ότι αυτή διαρκεί 2 ½ ώρες και σε πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο, αλλά στο εξής επιπλέον δεδομένο : Η οδική διαδρομή, ανεβαίνει και κατεβαίνει από δύο βουνά (από νότο προς βορρά :όρη Όχη και Ζάρακας) και στην κυριολεξία περνάει δίπλα από εγκατεστημένα αιολικά πάρκα, που – ως γνωστόν - βρίσκονται πάνω σε κορυφογραμμές. Κατά την διάρκεια της εν λόγω διαδρομής και ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες, εκδηλώνονται – λόγω του υψομέτρου- δυσχερείς κλιματολογικές / καιρικές συνθήκες, (ομίχλη, παγετός, έντονες καταιγίδες και χιονοπτώσεις), που σε συνδυασμό με το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο, καθιστούν την διαδρομή, έτι μεγαλύτερη σε χρόνο και επικίνδυνη.
Για το λόγο αυτό – μεταξύ και άλλων- ο Δήμος Καρύστου και 21 πρώην Κοινότητες της
Επαρχίας Καρυστίας (σήμερα Τ.Κ. του Καλλικρατικού Δήμου Καρύστου) έχουν ενταχθεί στον Κοινοτικό Κατάλογο των μειονεκτικών γεωργικών – ορεινών περιοχών, κατά την έννοια της Οδηγίας 75/268/ΕΟΚ, κατά τα οριζόμενα στις Οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 20ης Ιουλίου 1981 και της 29ης Ιανουαρίου 1985.
Επίσης, ως προκύπτει από τα τηρούμενα στο δικαστήριο, στατιστικά στοιχεία, το Ειρηνοδικείο Καρύστου παραμένει πάντα σταθερά λειτουργικό και παραγωγικό στην διεκπεραίωση των υποθέσεων, πολιτικών και ποινικών (προανακριτικών), με σκοπό την γρήγορη και απρόσκοπτη απονομή της Δικαιοσύνης.
Ακόμα, πρέπει να επισημανθεί ότι, η λειτουργία του Ειρηνοδικείου Καρύστου δεν εξαντλείται μόνο στις επ’ ακροατηρίω δίκες. Αντιθέτως, περιλαμβάνει πληθώρα δικαστικών ενεργειών και διεκπεραιώσεων, στις οποίες ο πολίτης απευθύνεται ατομικά, δηλαδή δίχως εκπροσώπηση από πληρεξούσιο δικηγόρο, όπως για παράδειγμα : παραγγελία και παραλαβή πιστοποιητικών, αποποιήσεις κληρονομιών, δημοσιεύσεις διαθηκών, ένορκες και ανωμοτί καταθέσεις στο πλαίσιο της προκαταρτικής εξέτασης, κλπ.
3
Στο σημείο αυτό, πρέπει να σημειωθεί, ότι ο Ειρηνοδίκης Καρύστου εκτελεί καθήκοντα
Πταισματοδίκη και στο πλαίσιο αυτό του ανατίθενται από την αρμόδια Εισαγγελία η διεξαγωγή προανακριτικών πράξεων, η λήψη ενόρκων καταθέσεων μαρτύρων, η λήψη ανωμοτί εξέτασης των υπόπτων. Επίσης, ο Ειρηνοδίκης Καρύστου συνδράμει την τοπική Αστυνομική Αρχή σε έρευνες και αυτοψίες. Οι ανωτέρω διεκπεραιώσεις καταλαμβάνουν ένα σημαντικό και ‘’ευαίσθητο’’ μέρος της δικαστηριακής ύλης του Ειρηνοδικείου Καρύστου.
Τα παραπάνω δεδομένα, δηλαδή :
η γεωγραφική ιδιομορφία του Δήμου Καρύστου,
η ιδιότυπη γεωμορφολογία όλου του νομού Ευβοίας (επιμήκες σχήμα, με μήκος
ακτογραμμής 680 χλμ. , που ελάχιστα υπολείπεται της Κρήτης),
η Κάρυστος βρίσκεται το ΝΟΤΙΟΤΕΡΟ ΑΚΡΟ της Εύβοιας,
το πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο στο νομό,
η απόσταση μετάβασης από την πόλη της Καρύστου στην Χαλκίδα (όπου έδρα του
Πρωτοδικείου) οδικώς είναι 2 ½ ώρες τουλάχιστον και άλλες τόσες η επιστροφή,
η πληθώρα των δικαστικών ενεργειών και διεκπεραιώσεων, που γίνονται ενώπιον του
Ειρηνοδικείου Καρύστου οδηγούν στο αναντίρρητο γεγονός, ότι η πιθανή κατάργησή του καθιστά δυσχερή την πρόσβαση
έκαστου δημότη στο δικαστήριο πρώτου βαθμού, αφού φερ’ ειπείν για μία αποποίηση
κληρονομιάς, ο κάτοικος της Αμυγδαλιάς ή του Κομήτου Καφηρέως θα πρέπει να ταξιδέψει
σχεδόν 4 ½ ώρες για να μεταβεί στην Χαλκίδα και άλλες τόσες για να επιστρέψει στο σπίτι του !!!
Εν τέλει, δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί, ότι για τον δημότη Καρύστου, η πρόσβασή του στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο, από θεμελιώδες δικαίωμα θα καταλήξει να είναι ένα δικαίωμα ‘’ελίτ’’, δηλαδή δικαίωμα, που θα μπορεί να ασκηθεί μόνο από προνομιούχους.
Και κάτι τελευταίο : άραγε, εξασφαλίζεται το δικαίωμα ακώλυτης πρόσβασης στην Δικαιοσύνη, στον ενάγοντα ή εναγόμενο, που έχει ξυπνήσει από τις 3.00 το πρωί, έχει οδηγήσει 4-5 ώρες, ώστε να είναι στο δικαστήριο, εγκαίρως στις 9 το πρωί, για να υποστηρίξει τα δικαιώματα του …;;;
Τέλος, πρέπει να γίνει σαφές, ότι η πιθανή κατάργηση του Ειρηνοδικείου Καρύστου, ως
αυτοτελούς Ειρηνοδικείου, δεν αφορά μόνο τους δικηγόρους. Η λειτουργία του Ειρηνοδικείου Καρύστου δημιουργεί ένα μεγάλο κύκλο εργασιών στην πόλη, επηρεάζει πολλούς επαγγελματίες, αλλά κυρίως εξυπηρετεί τον πολίτη, τον δημότη Καρύστου. Συνεπώς, η διατήρηση του Ειρηνοδικείου Καρύστου, αφενός εξασφαλίζει το θεμελιώδες δικαίωμα εκάστου πολίτη να έχει πρόσβαση στη δικαιοσύνη, αφετέρου αντανακλά σε όλη την κοινωνία και την οικονομική ζωή της περιοχής.
Το παρόν ψήφισμα εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Καρύστου, κατά την συνεδρίαση της 7ης.12.2023 (απόφαση 212/2023) και επικαιροποιείται κατά την συνεδρίαση του νέου Δημοτικού Συμβουλίου στην συνεδρίαση της 21.2.2024.
Επίσης, κρίνεται αναγκαίο να τεθεί υπόψιν των κ.κ. Βουλευτών της Ευβοίας, του κου.
Περιφερειάρχη Στ. Ελλάδας και Αντιπεριφερειάρχη Ευβοίας καθώς και όλων των τοπικών
φορέων και συλλόγων και εγκριθεί από αυτούς.
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ, ΤΟΠΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΩΝ,
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΚΛΠ.»
Ο Πρόεδρος κάλεσε το Δημ. Συμβούλιο να αποφασίσει σχετικά .
………………………………………………………………………………………..
4
Το Δημοτικό Συμβούλιο αφού άκουσε την εισήγηση του Προέδρου, έλαβε υπόψη τις
διατάξεις του αρ. 65 του ν. 3852/10, μετά από διαλογική συζήτηση, ο μ ό φ ω ν α
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι
Επικαιροποιούμε την με αρ. 212/2023 απόφασή μας και εκφράζουμε την κατηγορηματική
και κάθετη αντίθεση του Δημοτικού Συμβουλίου στην φημολογία αναφορικά με την
κατάργηση του Ειρηνοδικείου Καρύστου για τους λόγους που αναφέρονται στο κοινό ψήφισμα
φορέων και επαγγελματιών που εκτέθηκε στο σκεπτικό της παρούσας.
Ζητάμε τη μέγιστη δυνατή παραμονή των λειτουργιών του Υποθηκοφυλακείου στην
Κάρυστο για τους ίδιους λόγους.
Η παρούσα απόφαση να τεθεί υπόψη των κ.κ. Βουλευτών της Ευβοίας, του κ. Περιφερειάρχη
Στ. Ελλάδας και Αντιπεριφερειάρχη Ευβοίας καθώς και όλων των τοπικών φορέων και
συλλόγων.
Η απόφαση αυτή έλαβε αύξοντα αριθμό 30/2024.
……………………………………………………………………………………
Αφού συντάχθηκε και αναγνώστηκε το πρακτικό αυτό υπογράφεται ως ακολούθως.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ
ΒΟΣΣΟΣ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ τ.σ. τ.υ.
Ακριβές Αντίγραφο
Κάρυστος αυθημερόν
Ο Πρόεδρος
ΒΟΣΣΟΣ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ
5
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου