Τετάρτη 15 Ιουνίου 2022

Ερωτικά και άλλα Καρυστινά!

 Από το βιβλίο του Ευάγγελου Παπαχατζή ΔΟΚΙΜΙΟΝ ΤΟΥ ΓΛΩΣΣΙΚΟΥ ΙΔΙΩΜΑΤΟΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΞ, -1915 -αντιγράφουμε στίχους.




1.Ο κόσμος με τα βάσανα είν΄ανακατεμένος / ποιος εγεννήθη εις αυτόν νάν'       ευχαριστημένος?

2.Επήρα την απόφαση σαν το μαλλί στο στρώμα / που το πατούν και δεν μιλεί, γιατί δεν     έχει στόμα.


3. Στραβός βελόνα πέρναγε μέσα στον αχυρώνα / κι΄ένας κουφός του έλεγε, δε θ΄ακουστεί ακόμα?

4.Ένας κουτσός κατάτρεχε  να πιάσει καβαλλάρη / και ένας στραβός του έλεγε, "Γεια σου βρε παλλικάρι!"

5.Αν δε σε κάνω κουκουκου κι αν δεν σε κάνω κούκο / να σ' ερωτά η αγάπη σου "Που τόπαθες ετούτο?"

6. Μωρή στραβοπινακωτή μωρή στραβολεκάτη/ όπου βρωμούν τα χνώτα σου σαν το σκατί του γάτη!



7. Καρδιά του λιονταριού κρατείς , δε θέλεις να μερώσεις . /Σε άλλα χέρια να με ιδείς και θα το μετανιώσεις!

8. Δεν είδανε τα μάτια μου τέτοια καλή γυναίκα / να την φιλήσω μια φορά, να με φιλήσει δέκα!

9. Η νύχτα ώρες δεκατρείς  μόνο τις τρεις κοιμούμαι / τις άλλες δέκα μάτια μου, για σένα συλλογούμαι.

10. Λιγοθυμώ όταν σ' ιδώ , κι'  άμα σε δω τρομάζω/ κι άμα σ' ιδώ σβύνει η φωτιά, και πάλι ησυχάζω.

11. Μωρή στρογγυλοπρόσωπη , νερατζομαγουλάτη /πούχεις της χήνας το λαιμό, και τ' αηδονιού το μάτι / σαν την παπίτσα περπατείς / σαν την χηνίτσα σιέσαι / και τα φτερά του σαν χτυπάς / καθόλου δεν νογιέσαι.

12. Όταν σε θέλω θυμηθεί, αν είμ΄ορθός καθίζω / κι΄αν είμαι προσκέφαλο, σαν ψάρι λαχταρίζω.

13. Βάτους κ΄αγκάθια έφαγα, όσο να σ΄αγαπήσω / και τώρα που σ΄αγάπησα, πως να σε λησμονήσω?

14. Ο έρωτας δεν είν' δενδρί, δεν είν΄ανθός να πέσει / μον είναι βάτος με κλαδιά, και αλί που πάει να μπλέξει.



15. 

Εχτές ταχύ επέρασα απ΄την χαριτωμένη

τσαι στο στελό απάντηξα μια κόρη στολισμένη,

εκεί την καλημέρησα , λέει " έλα μέσα"

τσαι πήγα μες την πόρτα της πεντ΄έξι αντειωμένοι

τσαι κάμαν τη ραχίτσα μου κακά και λοχεμένη.

Τσαι το ταχύ στην εκκλησιά θωρεί με τσαι γελάει

"Εχτές ταχύ σ΄εγέλασα, το βράδυ αν θέλεις έλα"

Ανάθεμα σου κόρη μου, σένα τσαι το φιλί σου,

τσαι τις ραβδιές που έφαγα

όξω απ΄την αυλή σου.

------------------------------------------------------------------------------

16

Αυτού που πας πουλάκι μου

κι αυτού που θε ν΄αράξεις

πολλές κοπέλλες θα ιδείς, κ΄έμενα θα ξεχάσεις.

Και αν με ξεχάσεις μάτια μου,

και κάμεις άλλο ταίρι

σκλάβο να σε πουλήσουνε 

στης Μπαρμπαριάς τα μέρη.

Να σου φορέσουν σίδερα

και στον λαιμό καδένα

ν ΄αναστενάξεις και να λες

πως τα φορείς για μένα.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

17

Πένθιμο τραγούδι στον Μελισσώνα κλπ χωριά.

Σήμερα είν΄μπουνάτσα και σιγανεμιά

που κίνησε ο καλός μου, να πάει στην Αρμενιά.

Μηδέ γραφή μου στέλνει , μηδέ απιλογιά

μόνο δυο γραμματάκια μέσα στο μαχραμά.

Θέλεις , κόρη παντρέψου, θέλεις ανάμενε,

 για μένα με παντρέψαν εδώ στην Αρμενιά.

Μου δώσανε γυναίκα μιας μάισσας παιδί

μαγεύει τα ποτάμια, και δεν τρέχουνε,

μαγεύει τ΄αστεράκια , δεν βασιλεύουνε,

εμάγεψε και μένα , και δεν έρχομαι.

-----------------------------------------------------------------------------------

18

Βρέχει, βρέχει και χιονίζει / και η γουρούνα γρουγρουνίζει / και ο παππούς χειρομυλίζει / και η λαλά μου κοσκινίζει/ να μου κάνει μια κουλούρα / με τ΄αυγά και τα καρύδια  / με της γάτας τα παίδια / με του ποντικού τ' αρχίδια!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μουσικό Οδοιπορικό της Χρυσούλας Παλιούρη.

  Η Χρυσούλα Παλιούρη παίζει Καρυστινή Λύρα, έχει μάθει τσαμπούνα με δάσκαλο τον Γιάννη Μαμά, και με μεγάλη προσήλωση και ενθουσιασμό, προσπ...