Τρίτη 28 Ιουνίου 2022

Μικρά ποιήματα- τραγούδια και δίστοιχα.

 

Μικρά ποιήματα- τραγούδια και δίστοιχα.



1.      Χόρευε μωρή σουσού,

Κοίτα κι΄από πίσω σου.

Τα κουρδέλια κρέμονται

Και χαρές που γίνονται.

Χόρευε και πήδα,

Μωρή σκουλολυμπίδα.

 

2.      Να χορέψει θέλ΄η κόρη,

Μόν΄παπούτσα δεν εφόρει,

Να της δώσω τα δικά μου,

Να χορέψ΄η πέρδικά μου.

 

3.      Για δε τσαιρό που διάλεξεν ο χάρος να με πάρει,

Τώρα π΄αγάπησα τα΄εγώ βασιλικό κλωνάρι.

 

4.      Κόψε κομμάτι μάλαμα, τσαι κάμε το σερμπέτι,

Τσαι δόσε μου το να το πιώ, να βγει το κασαβέτι.

 

5.      Εμαύρις΄η καρδίτσα μου, τς΄έκαμε μαύρη σκέπη,

Τσαι περβατώ λυπητερά, π΄ακόμη δε μου πρέπει.

 

6.      Θέλω ν΄ανοίξω  στην καρδιά, ένα παραθυράτσι,

Να μπαίν, αέρας δροσερός , να βγαίνει το φαρμάτσι.

 

7.      Ξύπν΄ωραιότατο κορμί, τσαι γνωστικό τσεφάλι,

Έχω δυο λόγια να σου πω, τα΄αποτσοιμήσου πάλι.

 

8.      Ω, πονηρέ, πως έσφαλες τσαι γνωστιέ΄γελάστεις

Ακαταδίκαστο κορμί, πως εκαταδικάστεις.

 

9.      Μένα το ντέρντι μου είναι πολύ, σαν στο βουνό το χιόνι,

Ώστε να λιώσει το παλιό, τσενούργιο το πλακώνει.

 

10.   Στον ερανό κι΄αν ανεβείς στα σύγνεφα κι΄αν κάτσεις,

Στου ήλιου την κορφή κι΄αν πας εσύ δική μου γράφεις.

 

11.   Ως τρέχουνε τα σύγνεφα και τον καιρό κλοθούνε,

Έτσι τρέχουν τα μάτια μου, όταν σε θυμηθούνε.

 

12.   Είδα τα πάλι σήμερα τα μάτια τα γραμμένα,

Τα χέργια τα σωματικά και τα΄ανασκουμπωμένα.

 

13.   Να΄ξερα  ΄γω που πήγαινες, να σάρωνα της ρούγες,

Να σου΄στρωνα παπλώματα, σεντόνια με τις ούγγιες.

 

14.   Φωτιά να πέσει να καεί της χήρας το καλύβι,

Πούχει μια κόρη έμορφη και δε μας τήνε δίνει.

 

15.   Κείνος που σέρνει το χορό, πέστε τ΄ένα τραγούδι,

Για να τον επαινέσουμε δέκα χρονού γαϊδούρι.

 

16.   Θε να σε κάμω γάϊδαρο, και θα σε σαμαρώσω,

Και θα σε πάω στο βουνό, ξύλα να σε φορτώσω.

 

17.   Και ΄γω θα γίνω γάϊδαρος , και συ μια γαϊδάρα,

Να σε φορτώσω βουκεντριές που να σε φάει η σκάρα.

 

18.   Εσύ φορείς τα τσόχινα, κ΄εγώ φορώ το ράσο,

Και δε σε καταδέχομαι σκλάβο να σ΄αγοράσω.

 

19.   Έχεις το δίκιο να το πεις στον κόσμο τον απάνου,

Γιατί τον έχεις ανιψιό το γιο του Κεκεμπάνου.

 

20.   Θυμάσαι π άνταμώσαμε πάνου στον άγιο Μάμμα

Κι΄απ΄τη κουβέντα την πολλή έχασες τη γαϊδάρα?

 

21.   Το ξέρω πως αγάπησες τον αγαπητικό σου,

Δεν πήρες τον καλύτερο, μόν΄το χειρότερο σου.

 

22.   Κόρη μου, τι του ρέχτηκες του γιού του Κατσαδούρα,

Που είν΄η μέση του λιχνή, κι΄ο κώλος του πλαστούρα?

 

23.   Σήκω το κεφαλάκι σου από το προσκεφάλι,

Έχω δυο λόγια να σου πω, και πίσω γύρε πάλι.

 

24.    Το βράδυ πάω να κοιμηθώ, κι΄ο νους μου μπρος σε φέρνει,

Γλυκοχαράζουν τα βουνά, και ο ύπνος σε με παίρνει.

 

25.   Εκάψανε τη Λάλα, κόψανε τα δεντρά,

Φύγαν΄οι κοπελούδες και πήγαν στα νησιά.

 

26.   Πέρδικα μου κακαγνάτη,

Κότσινη τσαι ποδαράτη,

Ίντα τρώεις τσαι κοτσινίζεις,

Μηδέ νίβομαι, τς΄ασπρίζω,

Μηδέ τρώω τσαι κοτσινίζω,

Χορταράτς, απ΄το λιβάδι,

Κρύο νερό απ΄το πηγάδι,

Η καλή καρδιά μ΄ασπρίζει,

Τσ΄η χαρά με κοτσινίζει.

 

27.   Αλίμονο και γιάντα,

Σαν μ΄αγαπάς, νταγιάντα.

 

28.   Ζεμπουλάκι μου γαλάζιο,

Με τρακόσια σε σ΄αλλάζω.

Ζεμπουλάκι μου ζεμπούλι

Σε αγαπώ μα ΄σαι μικρούλι.

Ζεμπουλάκι μου ζεμπούλι,

Σε αγαπώ, το ΄μάθαν ούλοι.

 

29.   Κάτου στο γιαλό, στην άμμο,

Κάνουν οι καβούροι γάμο.

Μ΄εκαλέσανε κ΄εμένα,

Μακαρούνια κενωμένα.

 

30.    Έλα κοντά μου κάθισε,

το νου σου καταλάγιασε.

 

31.   Συ περνάς, κ΄εγώ σε βρίζω,

Κάνω πως δε σε γνωρίζω.

 

32.   Του παιδιού μου το γάμο,

Τη Λαμπρή θε να τον κάμω,

Πούν΄αρνιά πούναι τυριά,

Πούνε τα χλωρομέζυθρα.

Θα φωνάξω τον Δεσπότη,

Για να μου το στεφανώσει.

Θα φωνάξω τους παπάδες,

Για να δώσουν της ευχάδες,

Θα φωνάξω τον Αλή,

Να δυο σφάξει το αρνί.

Θα φωνάξω τον αγά,

Να μου ξύσει τον πατσά.

 

33.   Με παντρέψαν οι γονείς μου,

Δίχως νάχουν την βουλή μου,

Και μου δώσανε γυναίκα,

Πούτρωγε κ΄έπινε για δέκα.

Και μου δώσανε προικιά,

Ένα κόσκινο κουκιά.

Και μου δώσανε σεντούκι,

Της χελώνας το καβούκι,

Και μου δώσανε κουτάλια,

Της χελώνας τα ποδάρια.

Και μου δώσανε αμπέλι,

Μη χωρεί λαγός να μπαίνει,

Είχε μια συκιά στη μέση,

Και λυγίζει για να πέσει.

Κάνει σύκα αγκουράτα,

Κι΄από μέσα σκουλικάτα.

 

34.    Το Ελενιό και το Μαργιό.

Μια μάνα έχουνε τα δυό.

 

35.   Άγγελοι σε βαφτίσανε, η Παναγιά νουνά σου,

Για τούτο σου φωνάζουνε Μαρία τόνομα σου.

 

36.   Δεν είδανε τα μάτια μου τέτοιανε κηνηγάρη

Να κυνηγά τις πέρδικες τη νύχτα στο φεγγάρι.

 

37.   Δεν είδανε τα μάτια μου τέτοια μαυροματούσα

Τόσο σιγανομίλητη, καμαροπερπατούσα.

 

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μουσικό Οδοιπορικό της Χρυσούλας Παλιούρη.

  Η Χρυσούλα Παλιούρη παίζει Καρυστινή Λύρα, έχει μάθει τσαμπούνα με δάσκαλο τον Γιάννη Μαμά, και με μεγάλη προσήλωση και ενθουσιασμό, προσπ...